علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مجمع عمومی عادی سالانه این بانک با اعلام این خبر که تنها ۳۴/ ۲ درصد از مشتریان این بانک تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند، گفت: این بانک با پایش مستمر ایفای تعهدات مشتریان از جمله بانک‌های دارای کمترین عدم رفع تعهد در سیستم بانکی است و فاقد مشتریان دارای تعهد ارزی ایفا نشده وارداتی بالای ۳۰ درصد است.  مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: این بانک برای تحقق بازگشت ارز حاصل از صادرات، نسبت به انجام مکاتبات با مشتریان صادراتی، ارائه مشاوره، پایش سامانه‌های مرتبط و بخشنامه‌های ارزی ابلاغی اقدام کرده است. تسهیلات بانک توسعه صادرات که ماموریت حمایت از صادرات را بر عهده‌دار، در سال گذشته در چند بخش رشد تسهیلاتی داشته است. رشد تسهیلات در بخش استخراج معدن به میزان ۶۰ درصد، تامین آب، برق و گاز ۱۲۸ درصد و حمل‌ونقل و ارتباطات نیز ۵۱۱درصد رشد داشته است. همچنین نسبت کفایت سرمایه این بانک در حد مطلوب ۵۹/ ۱۱ درصد است؛ اما  با توجه به نوسانات ارزی، بانک توسعه صادرات در پی افزایش سرمایه است.  مانده منابع بانک توسعه صادرات ۲۲هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته بوده است. قراردادهای فعال با صندوق توسعه ملی ۳هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان و تسهیلات اعطایی نیز بالغ‌بر ۸هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که جمع هزینه‌های بانک نسبت به سال گذشته از ۲۲۸۰ میلیارد تومان به ۱۵۲۸ میلیارد تومان کاهش‌یافته که عمده این کاهش مرتبط با کاهش در هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول بانک بوده است.  این در حالی است که اموال مازاد و همچنین اضافه برداشت از بانک مرکزی در بانک توسعه صادرات صفر است. صالح‌آبادی با بیان اینکه  حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از فعالیت‌های راهبردی بانک در سال گذشته نیز دنبال شده و پرداخت تسهیلات به این بخش افزون بر ۱۸۵ میلیارد تومان شده است. شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی نیز از بانک توسعه صادرات ۸۱۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی با اعلام این مطلب که رقم سود بانک در سال گذشته 114میلیارد تومان بوده است، گفت: این بانک در سال 98 در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی 15 درصد، استخراج معدن 60درصد، صنعت 10 درصد، تامین آب و برق و گاز 128 درصد، ساختمان 10 درصد و حمل‌ونقل و ارتباطات 511 درصد رشد تسهیلات نسبت به سال قبل داشته است.  به گفته دکتر صالح‌آبادی در سال 98 حجم ضمانت‌نامه به 285 میلیارد تومان رسیده است و اعتبار اسنادی داخلی نیز 712 میلیارد تومان انجام‌شده است.   به گفته وی، طرح احداث واحد آب صنعتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در هرمزگان به مبلغ 25 میلیون یورو، طرح توسعه تولید شمش فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس به مبلغ 109 میلیون یورو، طرح تولید آهن‌اسفنجی فولاد اردکان یزد به مبلغ 52 میلیون یورو، طرح احداث کارخانه تولید اتیلن پتروشیمی گچساران به مبلغ 150 میلیون یورو، طرح توسعه فرآورده‌های لبنی کاله به مبلغ 20 میلیون یورو، طرح توسعه تولید بلوکات گازی، شرکت صنایع خاک چینی ایران به مبلغ 12 میلیون یورو، طرح توسعه شرکت تولیدی دستکش گیلان در رشت به مبلغ 40 میلیارد ریال، طرح توسعه احداث آب‌شیرین‌کن شرکت نور ویژه در بوشهر به مبلغ 240 میلیارد ریال، طرح تولید MDF  خام شرکت نگین زرین چوب آرتاویل در اردبیل به مبلغ 150 میلیارد ریال و پروژه خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۸۳ میلیون یورو توسط بانک توسعه صادرات ایران تا پایان سال 1399 به بهره‌برداری خواهند رسید.

دکتر صالح‌آبادی از اقدامات بانک توسعه صادرات در حوزه تحول دیجیتال سخن گفت و افزود: بازنگری و تصویب مدل کسب‌وکار نوین بانک در راستای حرکت به‌سوی بانکداری دیجیتال، بازنگری و تصویب ارکان اصلی ماموریت و چشم‌انداز و اهداف راهبری بانک، تصویب نقشه راه تحول دیجیتال و تشکیل شورای عالی تحول دیجیتال با ریاست رئیس هیات‌مدیره بانک ازجمله این فعالیت‌هاست.  وی در خصوص مراودات بین‌المللی در شرایط تحریم اضافه کرد: مشاوره تخصصی به صادرکنندگان با رصد تحولات بین‌المللی، مشاوره تخصصی به صادرکنندگان در این شرایط، خدمات قابل‌ارائه از طریق کارگزاران و انعقاد قرارداد کارگزاری با 10 بانک غیرتحریمی از اقدامات بانک در عرصه بین‌المللی است. وی با طرح این مطلب که 110 مشتری در شعب بانک سراسر کشور در سال گذشته خدمات بانکداری شرکتی را دریافت کرده‌اند اظهار کرد: علاوه بر بانکداری شرکتی، اقدامات بسیاری در حوزه حاکمیت شرکتی در بانک توسعه صادرات انجام‌ شده است.

 وی خواستار تعامل صندوق توسعه ملی با بانک توسعه صادرات به دلیل نوسانات نرخ ارز شد و بر ضرورت افزایش سرمایه بانک به‌عنوان یکی از مطالبات این مجموعه تاکید کرد. در پایان این نشست، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت شد و صورت‌های مالی سال ۱۳۹8 بانک مورد تصویب قرار گرفت.