انتشار این خبر اما بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی را نگران سال زراعی جدید کرد؛ درحالی‌که تصور می‌کردند شاید مجلس جدید بتواند با تعیین قیمت‌های عادلانه و واقعی باری از دوش کشاورزان بردارد و در دوره ای که قیمت نهاده‌های کشاورزی رشد چشمگیری پیداکرده است از تولید و تولیدکننده حمایت کنند، امیدشان به ناامیدی تبدیل شد. در این راستا رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بابیان اینکه در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به تعیین قیمت محصولات زراعی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰، هیچ‌کدام از محصولات زراعی به‌صورت عادلانه و واقعی قیمت‌گذاری نشده‌اند گفت: معلوم نیست مبنای تعیین قیمت شورای اقتصاد بر چه اساسی است؟ قیمت گندم کمتر از ۵۰۰۰ تومان ظلم به تولیدکننده است. قیمت جو در بازار در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ تومان است اما در این مصوبه قیمت آن برای سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، به ازای هر کیلوگرم جو ۲۳۰۰ تومان اعلام‌شده است که غیرمنصفانه و غیرمنطقی است. همچنین چغندرقند که حداقل باید کیلویی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان باشد تا کشاورزان از کاشت آن استقبال کنند حدود ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است. محمد شفیع ملک‌زاده اضافه کرد: قیمت کلزا نباید کمتر از ۱۱ هزار تومان باشد، زیرا با توجه به هزینه‌های تولید کمتر از ۱۱ هزار تومان مقرون‌به‌صرفه نیست، ولی در مصوبه شورای اقتصاد حدود ۷ هزار تومان شده است.

یا پیازی که نرخ آن امسال به پایین‌ترین قیمت یعنی ۵۰۰ تومان رسید و اکثر کشاورزان حاضر نشدند پیاز تولیدی خود را از زمین برداشت کنند زیرا معتقد بودند این قیمت حتی هزینه برداشت‌شان را هم تامین نمی‌کند ولی برای سال زراعی آینده نرخ پیاز ۵۴۰ تومان تعیین‌شده است؛ یعنی همه محصولات سیب‌زمینی، پنبه، نخود، عدس، برنج و...هیچ‌کدام بر اساس قیمت‌های واقعی تعیین نشده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران تصریح کرد: قرار بود شورای نگهبان طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که به‌صورت دوفوریتی در مجلس به تصویب رسیده بود، تایید کند و بعدازآن شورای قیمت‌گذاری با نظارت مجلس تشکیل شود؛ اما هنوز خبری نشده و منتظریم شورای نگهبان آن را تایید کند. وی در ادامه اظهار کرد: اگر شورای نگهبان طرح دوفوریتی را تصویب کند و شورای تخصصی قیمت‌گذاری تشکیل شود، قطعا این اعداد و ارقام اصلاح خواهد شد.

ولی اگر شورای قیمت‌گذاری به تایید شورای نگهبان نرسد و قیمت‌های تعیین‌شده برای سال زراعی آینده باقی بماند، کشاورزان در امر تولید مشارکت نخواهند کرد و همه به کاشت محصولات آب بر و غیرضروری روی می‌آورند و دولت مجبور می‌شود میزان زیادی از گندم موردنیاز کشور را وارد کند. ضمن اینکه با این قیمت‌های ناعادلانه طرح الگوی کشت هم به اجرا نخواهد رسید.

ملک‌زاده  گفت: شاید افرادی هستند که سعی دارند مسائل را به شکل دیگری برای شورای نگهبان جلوه دهند و اطلاعات غلط می‌دهند. این افراد در حقیقت در تلاش هستند که کشور به خودکفایی در تولیدات نرسد و آنها بتوانند با به جریان انداختن واردات، به منافع زیادی برسند؛ یعنی باوجوداینکه ما می‌توانیم در تولید گندم خودکفا شویم و حتی صادرات هم انجام دهیم، وضعیت را به شکلی جلوه می‌دهند که همه تصمیمات به سمت واردات سوق داده شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که اطلاعات غلط از هزینه‌های تولید به تصمیم گیران داده نشود و درنهایت تولید و تولیدکنندگان ضربه نخورند. متأسفانه پس از اعلام این قیمت‌ها کشاورزان با حضور در دفاتر نظام‌های صنفی ضمن اعلام اعتراض و شکایت‌های خود گفتند که دیگر از کاشت محصولات استراتژیک به‌ویژه گندم، جو، کلزا، چغندر و... ناامید شده‌اند و بیان کردند هرگز با این قیمت‌ها نمی‌توانیم به تولید خود ادامه دهیم.