رویای جهانی شدن برای غول پوشاک آسیا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، شرکت یونیکلو، غول خرده‌فروشی پوشاک در آسیا، بر این باور است که می‌تواند نسبت به رقبای غربی خود در شرایطی به مراتب بهتر از توفان کرونا نجات یابد. این شرکت راهکار خود برای دستیابی به چنین موفقیتی را تمرکز بر چین و تداوم ساخت مراکز فروش اعلام کرده است، اما در عین حال در نظر دارد به فروش اینترنتی خود نیز رونق بخشد.

یونیکلو که شرکت مادر آن شرکت «فست‌ریتیلینگ» است، یک شرکت ژاپنی است که سهام آن به عرضه عمومی رسیده است. این شرکت در زمینه فروش پوشاک روزمره و با قیمت متوسط فعالیت می‌کند، پوشاکی که در شرایط کرونایی امروز، برای بسیاری از افراد به‌ویژه جمعیت کثیری که از خانه دورکاری می‌کنند، از جذابیت زیادی برخوردار شده است.

تاداشی یانایی، مدیرعامل یونیکلو در این رابطه اظهار کرد که وجود بنیان‌های این شرکت در شهرهای در حال رشد آسیای نوظهور موجب شده است که فضای زیادی برای رشد آن ایجاد شود.

 وی در حالی که ماسکی منحصربه‌فرد بر چهره داشت و پشت یک میز کنفرانس بزرگ در طبقه مدیران این شرکت نشسته بود چنین گفت: «در نهایت این مقطع زمانی به نقطه عطفی تبدیل خواهد شد که در آن ما از دوران درخشش غرب به دوران درخشش آسیا می‌رسیم. امید ما این است که به برند شماره یک پوشاک جهان تبدیل شویم.»  

رقبایی همچون ایندیتکس اسپانیا که شرکت مادر زارا است و هنس اند موریس سوئد موسوم به اچ‌اند‌ام، که در حوزه پوشاک نام‌هایی جهانی محسوب می‌شوند، به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند برخی از فروشگاه‌های خود را تعطیل کنند، هر چند که هنوز سرمایه و تعداد فروشگاه‌هایشان بسیار بیشتر از یونیکلو است. به عنوان مثال ایندیتکس اعلام کرده است که قصد دارد بالغ بر ۱۲۰۰ باب یا حدود ۱۲ درصد از فروشگاه‌های خود را در سراسر جهان تعطیل کند. اچ‌اند‌ام نیز در روز یکم اکتبر اعلام کرد که قرار است بالغ بر ۲۵۰ مغازه یا ۵درصد از مجموع مغازه‌های خود را در سراسر جهان تعطیل کند و تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال معطوف کند.

حقیقت اما این است که شرکت «فست‌ریتیلینگ»  هنوز راه زیادی تا حضور کامل در تجارت الکترونیک در پیش دارد چون فروش آنلاین آن تنها ۶/ ۱۱ درصد از کل فروش‌های ماه اوت را به خود اختصاص داده است. این خود ریسکی برای این شرکت محسوب می‌شود به‌ویژه در ایامی که پاندمی کرونا عادت‌های مصرف‌کنندگان را به سرعت تغییر می‌دهد.  رادهیکا سینگال، مشاور تحقیقات حوزه مد و زیبایی در مرکز یورومانیتوراینترنشنال در این رابطه می‌گوید: «با توجه به بحران موجود، یونیکلو نیاز دارد تغییرات دیجیتال خود را بیش از پیش سرعت بخشد.» در این میان یکی دیگر از خطراتی که یونیکلو با آن مواجه است، تشدید درگیری‌ها بین آمریکا به عنوان متحد ژئوپلیتیک ژاپن و دومین شریک تجاری آن و چین، همسایه قدرتمند آن و نخستین شریک تجاری ژاپن است. در چنین شرایطی ‌فست‌ریتیلینگ» نیمی از پوشاک خود را در چین تولید می‌کند.

یانایی ۷۱ ساله که با ماسایوشی سون، مدیر گروه سافت‌بانک در کسب عنوان ثروتمندترین مرد ژاپن رقابت می‌کند، می‌گوید که فست‌ریتیلینگ و کل ژاپن باید در رابطه با این درگیری‌ها موضع بی‌طرفی اتخاذ کنند. او با اشاره به اینکه ممکن است هریک از طرفین چین و آمریکا از ژاپن بخواهند که جانب یک طرف را بگیرد، افزود: «ما باید بگوییم که جانبداری از هریک از طرفین را رد می‌کنیم.»