به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فایننشال تایمز، موسسه مالی گرینسیل کپیتال ده‌ها میلیون پوند وام تضمین‌شده دولت انگلستان را به دو شرکت مرتبط با سلطان فولاد انگلیس، سانجیو گوپتا، ارائه کرده است که این شرکت‌ها فقط ۱۱ کارمند دارند.

گرینسیل کپیتال در ماه ژوئن در برنامه اعطای وام به کسب‌وکارهای بزرگ که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند به‌عنوان وام‌دهنده پذیرفته شد. سقف این وام مبلغ ۲۰۰ میلیون پوند است که ۸۰ درصد آن را دولت انگلیس به عهده می‌گیرد. این موسسه مالی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلستان را به‌عنوان مشاور به خدمت گرفته است.  

گرینسیل کپیتال توسط لکس گرینسیل، بانکدار استرالیایی تاسیس‌ شده است. این شرکت توانسته حمایت شرکت‌های جنرال آتلانتیک در سال ۲۰۱۸ میلادی و «سافت‌بنک ویژن فاند» را در سال گذشته جلب کند. جنرال آتلانتیک مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار و «سافت‌بنک ویژن فاند» نزدیک به ۵/ ۱ میلیارد دلار در گرینسیل کپیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سانجیو گوپتا، ثروتمند هندی مقیم انگلستان است. وی موسس شرکت لیبرتی هاوس گروپ و مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره گروه «گوپتا فمیلی گروپ الاینس» است.

بنا به اظهارات افراد مطلع و اسنادی که توسط فایننشال تایمز مشاهده شده است، گرینسیل کپیتال در راستای برنامه اعطای وام به کسب‌وکارهای بزرگ که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، مبالغ هنگفتی را در اختیار دو کسب و کار تجاری فلزی مرتبط با آقای گوپتا قرار داده است.

در حالی که درآمد سالانه این دو کسب و کار به ترتیب ۵۸۸ و ۴۹۳ میلیون دلار است - به مراتب بالاتر از میزان تعیین‌شده حداقل درآمد ۴۵ میلیون پوند برای واجد شرایط بودن جهت برنامه اعطای وام به کسب‌وکارهای بزرگ که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند  - پرونده‌های این شرکت‌ها نشان می‌دهد که تعداد پرسنل آنها در انگستان فقط ۱۱ نفر است.