فولاد خوزستان از برنامه تولید فراتر رفت

ظرفیت تولید فولاد خوزستان، با طرح‌های توسعه‌ای در حال حاضر به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده است. در برنامه توسعه‌ای این شرکت و با اجرای طرح جامع چهارم فاز توسعه پایدار در راستای افق سال ۱۴۰۴، این شرکت فولادسازی قرار است به ظرفیت ۶ میلیون تن در سال دست یابد.

همچنین شرکت فولاد خوزستان در بازارهای صادراتی، جایگاه ویژه‌ای دارد و در زمینه ارزآوری یکی از شرکت‌های مطرح در کشور به شمار می‌رود. ۱۱هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در فولاد خوزستان مشغول به کار هستند. در همین حال فولاد خوزستان، با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ۳۰۰هزار میلیارد ریالی در سال‌جاری برای حمایت از سهام شرکت‌های معدنی و فلزی، خرید حمایتی سهم و بازارگردانی در این بازار گام برداشته است تا در شرایط فعلی بازار و به‌منظور حفظ سرمایه‌ سهامداران اقدام کرده باشد.

 جهش تولید را محقق کرده‌ایم

مدیرعامل فولاد خوزستان درباره عملکرد این شرکت در سال‌جاری عنوان کرد: از ابتدای امسال و در راستای شعار جهش تولید گام برداشتیم؛ به‌نحوی‌که فولاد خوزستان طی ۶ ماه نخست امسال قادر شد رکوردهای پی‌درپی را به ثبت برساند، از رکوردهای روزانه تا رکوردهای ماهانه و فصلی و رکورد ۶ ماهه حاصل ‌شده است.

 علی محمدی با اشاره به این موضوع که حدود ۵ درصد از برنامه تولید پیش هستیم، عنوان می‌کند: در زمینه تولید حدود ۵ درصد از برنامه جلو هستیم و امیدواریم بتوانیم این روند تولید را تا پایان سال ادامه بدهیم و رکورد تولید سالانه خوزستان را نیز رقم بزنیم.

 اولویت نخست؛ تامین استان خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان با اشاره به ارزآور بودن فولاد خوزستان برای کشور خاطرنشان کرد:‌ هرچند فولاد خوزستان برنامه‌های منظم صادراتی دارد؛ اما در وهله نخست، تامین واحدهای داخلی استان در اولویت است که به‌خوبی در سال جاری قادر به تامین آن شدیم و حدود ۷۰ درصد از محصول را به شرکت‌های نوردی داخل استان اختصاص دادیم، چراکه نخستین وظیفه ما این است که به دنبال فعال کردن شرکت‌های داخل استان باشیم تا بتوانیم در رفع نیازهای آنها گام برداریم.

 محمدی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی‌هایی که با سیاست‌های کل کشور و در جهت ارزآوری به‌پیش می‌رود تا حد قابل‌توجهی قادر شده‌ایم در زمینه ارزآوری در کشور موفق عمل کنیم و برنامه‌های صادراتی خود را پوشش دهیم.

 برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این واحد فولادسازی در کشور یادآور شد:‌ در زمینه توسعه نیز برنامه‌هایی که در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه پیش‌بینی ‌شده است، با سرعت و دقت بالایی پیش می‌رود. امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای ما از جمله فولاد شادگان و شرکت صنعتی-معدنی سنگان که با برنامه افزایش معدنی کنسانتره و گندله همراه است، به‌خوبی پیش برود. همچنین امیدوار هستیم پروژه زمزم ۳ به‌موقع اجرا شود و این طرح‌های توسعه‌ای در فولاد خوزستان موجب افزایش تولید و اشتغال در کشور شود.

شرکت فولاد خوزستان به‌منظور اهداف طرح جامع توسعه فولاد کشور، با یک اقدام اساسی در مسیر توسعه‌ای خویش گام برداشته و برای نخستین بار در تاریخ این شرکت اقدام به تدوین سند بالادستی «طرح جامع توسعه ظرفیت و زیست‌محیطی گروه فولاد خوزستان» با کمک شرکت‌های مشاور صاحب‌نام کرده است که براساس این سند، پروژه‌هایی مانند پروژه احداث مگامدول زمزم ۳ با مشخصات منحصربه‌فرد و پروژه احداث پکیج ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین را که نقش مهمی در توسعه بازار هدف فولاد خوزستان خواهد داشت تعریف کرده و در حال پیگیری و اجرایی شدن این طرح‌های توسعه‌ای است.

علاوه بر این در سایر پروژه‌های بزرگ و کوچک مانند احداث کارخانه اکسیژن ۴، خط و پست ۴۰۰ کیلو ولت و... را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس برنامه‌های عملیاتی در حال پیگیری و اجرایی شدن آنهاست. همچنین در راستای تامین بخشی از کمبود گندله موردنیاز برای رسیدن به ظرفیت ۶ میلیون تن فولاد، افتتاح پروژه گندله‌سازی در شرکت تابعه صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن گندله در سال در نظر گرفته شده بود که خرداد امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.