به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از واشنگتن‌پست، این شرکت عمدتا به خاطر کفش‌های کتانی که در دوومیدانی مورداستفاده قرار می‌گیرند شناخته می‌شود.

اما رابطه این شرکت با دوومیدانی به نقطه بحران رسیده است. رسوایی‌هایی در مورد مربی مطرح دومیدانی، آلبرتو سالازار که متهم به دوپینگ و بدرفتاری با ورزشکاران است، بر تلاش‌های نایکی سایه انداخته و این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است. مدیران ارشد و مطرحی که باعث رشد و بالندگی نایکی شده بودند نیز این شرکت را ترک کردند.

حتی قبل از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا که نایکی را مجبور به تعطیلی موقت فروشگاه‌های خود کند، این شرکت در تلاش بود تا خود را از یک دوره مملو از مشکلات و بحران که گریبان‌گیر این شرکت شده بود، نجات دهد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اعتراض کارمندان، شکایت مدیران زن سابق این شرکت مبنی بر تبعیض، جلب‌توجه ورزشکاران و همراهی آنان با دادخواهی‌ها در مورد سیاست‌های تنبیهی و جریمه کارمندان زنی که باردار شوند.

در میان این آشفتگی، اوضاع به‌سرعت و به طرز چشمگیری در شهر بیورتون ایالت اورگان دستخوش تغییرات شد و این شرکت ساختار کسب‌وکار خود را با استخدام مدیر و کارمندان جدید تغییر داد حتی گروهی که در رشته‌های دوومیدانی تبحر خاصی داشتند نیز این شرکت را ترک کردند. شهر بیورتون یکی از منابع مهم درآمدی نایکی است.

کریگ ماسبک، مدیرعامل سابق فدراسیون دوومیدانی ایالات‌متحده آمریکا، و تیم فلن  که بیش از دو دهه را در نایکی گذرانده بود، به‌تازگی این شرکت را ترک کردند، اما جدایی جان کاپریوتی، قائم‌مقام شرکت، که مدت‌های مدیدی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین افراد در ورزش دوومیدانی شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین شوک را به این شرکت وارد کرد. او از سال ۱۹۹۲ در نایکی کار کرده بود و رشته‌های دوومیدانی شرکت زیر نظر وی اداره می‌شد.

کاپریوتی دوستان و دشمنان زیادی داشت. (وی در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل تهدید به کشتن یک مربی دوومیدانی که توسط یک شرکت دیگر کفش حمایت می‌شد، خبرساز شد.) پس از اعلام جدایی کاپریوتی، سالی برگسن، مدیرعامل و موسس شرکت وازل (اویسل) که یک شرکت پوشاک ورزشی اختصاصی برای بانوان است، در توییتی نوشت که «دوران مدیریت وی با استثمار زنان ورزشکار حرفه‌ای همراه بود که باردار شده بودند و در این دوران رفتارهای توهین‌آمیز با همه دونده‌های حرفه‌ای در همه رشته‌ها انجام می‌شد. امیدوارم وضعیت دوومیدانی بهبود پیدا کند و روزهای بهتری را تجربه کند.»

در بیانیه این شرکت آمده است که کاپریوتی از نایکی بازنشسته شده است، اما همکاری خود را با این شرکت ادامه خواهد داد و در رابطه با ورزشکاران به نایکی مشاوره می‌دهد.

فهرست ورزشکاران نایکی برخی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های ورزشی را در بر می‌گیرد که عبارتند از: جوردن، لبرون، تایگر، کوبه، بری باندز، ماریون جونز، لنس آرمسترانگ، جاستین گتلین و برخی از دیگر ورزشکان. آژانس مبارزه با دوپینگ ایالات متحده آمریکا پس از چهار سال تحقیق، سالازار را به جرم مصرف ماده ممنوعه، دستکاری یا تلاش برای دستکاری در روند کنترل دوپینگ و قاچاق یا تلاش برای قاچاق تستوسترون مقصر دانستند و برای وی محرومیت چهار ساله صادر کردند.

در حالی که تغییر مدیریت در نایکی، قرار بود آغاز دوره جدیدی را برای این شرکت رقم بزند، اما مسائل دیگر همچنان بر سر آن  آوار شده‌اند. چندین دونده سرشناس، از نایکی به دلیل نحوه برخورد با ورزشکاران باردار، جریمه کردن و تعلیق حقوق آنها، انتقاد کردند. این موضوع باعث شد تا نایکی، قوانین و سیاست‌های مربوط به بارداری زنان ورزشکار حرفه‌ای را تغییر دهد و به روز کند. همچنین قرارداد خود را با زنان ورزشکار دوباره اصلاح کرد و به تازگی نیز یک خط تولید لباس بارداری با نام نایکی (ام) راه‌اندازی کرده است.

این شرکت هنوز در مورد برخورد با کارمندان زن با یک پرونده قضایی در دادگاه فدرال روبه‌رو است. در سال ۲۰۱۸ میلادی، یک دادخواست علیه نایکی به دادگاه ارائه شده و آن را به یک باشگاه پسران تشبیه کرده است. در این دادخواست اظهار شده است: «ارتقای شغلی برای بسیاری از زنان در نایکی دست‌نیافتنی است و بیشتر شبیه یک هرم است که صعود از آن کار بسیار مشکلی است.»