البته شرکت ایکیا چندان سهمی از این فرصت‌ها کسب نکرده است. این شرکت سوئدی که مبلمان خانگی تولید می‌کند برای دهه‌ها بر حضور فیزیکی افراد در فروشگاه‌های خود متکی بوده است. با توجه به مبلمان ارزان‌تر و آماده استفاده این برند، این شرکت نیز باید بهتر از هر شرکتی یا حداقل اندازه دیگران از فرصتی که کرونا برای توسعه و بهبود منازل ایجاد کرده است، بهره ببرد. در عوض، با کسادی بازارش مواجه شده است و برخی از فروشگاه‌های خود را نیز به طور موقت تعطیل کرده است. بدتر از همه آنکه ایکیا نتوانسته توانایی‌های ارسال مبلمان و خرید آنلاین محصولاتش را مهیا کند. فروش سالانه ایکیا در سال منتهی به آگوست با افت چهار درصدی به ۵/ ۴۶ میلیارد دلار رسید.

اما به نظر می‌رسد که این شرکت به طور شگرفی آگاه شده است. بر اساس این تصور که رشد تمایل مصرف‌کنندگان به بهسازی منازل خود پس از دوران کرونا نیز ادامه می‌یابد، ایکیا در ریسکی بزرگ اعلام کرده است که قصد راه‌اندازی حدود ۵۰ فروشگاه جدید را دارد که این تعداد ۶۰ درصد بیشتر از ۳۰ فروشگاهی است که در سال گذشته راه‌اندازی شدند.

ایکیا همزمان روی بازگشت رونق به شهرها حساب زیادی باز کرده است، چراکه بنا دارد اغلب فروشگاه‌های جدید خود را در شهرها بگشاید. ایکیا با تردید نسبت به اینکه مردم هنوز خریدار رویای سکونت در حومه شهرها باشند، قصد دارد فروشگاه‌های جدید و جمع و جورتری را در شهرها راه‌اندازی کند که از اساس با آنچه از نمایشگاه‌های عظیم و عمارت‌های منحصربه‌فرد ایکیا در اذهان نقش بسته است، تفاوت دارد.  تا پیش از کرونا حتی با توجه به امتیازاتی نظیر بهای کمتر، زرق و برق، استحکام و سوار کردن آسان، اما ارسال این کالاها برای خرده‌فروشان آسان نبود مگر اینکه خریداران حاضر بودند تا پول زیادی را برای هزینه انتقال آنها پرداخت کنند. در غیر این صورت خریدار خود باید با مسیریابی فروشگاه‌های دور افتاده و بسیار بزرگ ایکیا آن را خریداری کند و سپس برای حمل، مبلمان را به خودروی خود انتقال دهد. اگر هم مصرف‌کننده قصد خرید آنلاین محصولات ایکیا را داشته باشد، ممکن است هرگز سفارش خود را دریافت نکند یا تحویل مرسوله بسیار با تاخیر انجام شود. عجیب بود که همین نحوه فروش هم بخشی از جذابیت شرکت ایکیا و محصولات آن محسوب می‌شد که با رسیدن کرونا پایان یافت.  این شرکت اکنون این امر را درک کرده است. در دوره شیوع

کووید-۱۹ ایکیا شاهد رشد ۴۵ تا ۶۰ درصدی فروش آنلاین بوده است. این به معنای آن است که اگرچه بسیار دیر، اما ایکیا تلاش دارد اقدامات خود در عرصه تجارت الکترونیک را سامان دهد و همزمان نیز قمار جدیدی را در زمینه فروش آفلاین خود آغاز کند.