ثبت پنج اختراع تجاری‌سازی‌شده در حوزه امواج الکترومغناطیس

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های نوین سلامت سینا با بیان اینکه موضوع فعالیت این شرکت دانش‌بنیان ایمن‌سازی در برابر امواج الکترومغناطیس است، می‌گوید: تولیدکننده محصولات های‌تک در زمینه پروتکشن امواج مانند منسوجات و پوشش‌های ضد امواج برای ایزوله کردن افراد و همچنین محصولات ایزوله کردن ساختمان در برابر امواج هستیم. علی زینلی با یادآوری اینکه عضو فدراسیون بین‌المللی مخترعان سوئیس و دارنده پنج اختراع تجاری‌سازی شده در حوزه ایمن‌سازی ساختمان در برابر امواج الکترومغناطیس هستند، اضافه می‌کند: رنگ‌های ضد امواج، برچسب‌های نانویی ضد امواج، کاغذدیواری ضد امواج، دیوارپوش ضد امواج و کامپوزیت ضد امواج، اختراعات این شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ محصول دارند که به دانش تولید آنها دست‌یافته‌اند، اظهار می‌کند:‌ برای نمونه رنگ ضد امواج جزو دسته رنگ‌های های‌تک نانویی به شمار می‌رود که فقط دو کشور آمریکا و‌ آلمان آن را می‌سازند.

 ماسک«های‌تک» با الیاف طلا، نقره و مس

حال این شرکت دانش‌بنیان و فناور قدم در مسیر جدیدی گذاشته و برای نخستین بار در ایران به تکنولوژی نهایی تولید ماسک ضدویروس و باکتری دست ‌یافته است. زینلی در این‌باره با بیان اینکه ماسک ضدویروس و باکتری در دسته ماسک‌های های‌تک قرار دارد و در آن از فلزات آنتی‌ وایرال مانند طلا، نقره و مس استفاده‌ شده است، توضیح می‌دهد: انواع ویروس، میکروب، باکتری و قارچ به‌محض برخورد با این الیاف به‌سرعت از بین می‌روند. وی با یادآوری اینکه در طول ۱۵ سال فعالیت خود به تکنولوژی به‌کارگیری الیاف فلزی داخل پارچه دست‌یافته بودند و در لباس‌های ضدامواج خود استفاده می‌کردند، اظهار می‌کند: این تکنولوژی را کشورهای آمریکا، ژاپن و لهستان استفاده کرده‌اند؛ ما نیز چون این تکنولوژی را داشتیم و در محصولات خود استفاده می‌کردیم، سعی کردیم با اعمال تغییراتی روی الیاف و پارچه راندمان آن را افزایش دهیم.

 راندمان ۹۹ درصدی ماسک در نابودی ویروس و باکتری

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های نوین سلامت سینا، شیوع ویروس کرونا در اسفندماه را اهرم محرک مطالعات جدید این شرکت و توسعه این دانش بیان می‌کند و می‌گوید:‌ در تست ویروسی گرفته‌شده توسط انستیتو پاستور راندمان ۹۹ درصدی ضدویروسی بودن این ماسک تایید شده است؛ همچنین در تست ضدویروسی آزمایشگاه لیستر نیز حفظ خواص و کارآیی ماسک با ۱۰۰بار شست‌وشو را تایید کرده است. زینلی درباره خاصیت ۱۰۰ بار شست‌وشوی ماسک نیز با بیان اینکه هرچقدر سطح فلز و الیاف پارچه تمیزتر باشد، فیلتررسانی بهتر عمل می‌کند، توضیح می‌دهد: ما تعداد شست‌وشو را برای حفظ کارآیی این ماسک لحاظ کرده‌ایم که به‌طور نرمال می‌توان تا سه ماه از یک ماسک استفاده کرد؛ البته شاید برخی‌ها این تعداد شست‌وشو را در بازه زمانی پنج ماه نیز انجام دهند. وی با بیان اینکه این ماسک گواهی آنتی‌باکتریایی را نیز به دلیل از بین بردن باکتری، قارچ،‌ ویروس و میکروب دریافت کرده است، تصریح می‌کند:‌ تولید انبوه ماسک چند ماه پیش شروع ‌شده است، اما منتظر دریافت مجوزهای نهایی برای عرضه و فروش گسترده‌تر آن بودیم. زینلی بابیان اینکه در این مدت فروش ماسک به‌صورت محدود و به‌عنوان معرفی کالا بوده است، اضافه می‌کند: اکنون فروش ماسک ضدویروس و باکتری به‌صورت آنلاین از طریق سایت شرکت انجام می‌شود؛ بیشتر سعی کرده‌ایم این امکان را فراهم کنیم تا مردم به‌صورت مستقیم از خودمان خرید کنند تا دست واسطه‌ها کوتاه شود و همچنین مدل تقلبی آن وارد بازار نشود. مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های نوین سلامت سینا بابیان اینکه ماسک ضدویروس و باکتری به تولید انبوه و تجاری رسیده است، تاکید می‌کند:‌ نمونه‌های خارجی این ماسک تقریبا ۳۰ تا ۴۰ بار قابل شست‌وشو هستند و بین ۵۰ تا ۶۰ دلار به فروش می‌رسند، اما ما توانسته‌ایم هزینه تولید آن را تا یک‌دهم قیمت کاهش دهیم؛ یعنی قیمت تمام‌شده هر ماسک ۱۲۰ هزار تومان است که با توجه ‌به ماندگاری زیاد آن از ماسک‌های معمولی ارزان‌تر تمام می‌شود.

 قرارداد فروش ماسک به فنلاند در حال انعقاد است

زینلی با بیان اینکه به دلیل قیمت مناسب‌تر ماسک ضدویروس و باکتری ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی، سفارش‌هایی از برخی کشورها دریافت کرده‌اند، می‌گوید: تاکنون از انگلستان، آلمان، سوئیس، کانادا و فنلاند درخواست‌هایی برای تهیه این ماسک داشته‌ایم؛ برخی از این درخواست‌ها به‌صورت دریافت آماده ماسک و برخی دیگر نیز پیشنهاد تولید ما در داخل آن کشور بوده است. وی با اظهار اینکه در حال بررسی پیشنهادها هستند، خبر می‌دهد: اکنون با فنلاند در حال انعقاد قرارداد هستیم.

زینلی در پاسخ به این سوال که دولت چه حمایتی از تولید این ماسک کرده است، اظهار می‌کند: طرح ما در کمیته تخصصی وزارت بهداشت به‌عنوان طرح برتر در بین محصولات ضد کرونایی انتخاب و به صندوق‌ها برای حمایت معرفی شد، اما هیچ حمایتی دریافت نکرده‌ایم و به‌سختی کارها را پیش بردیم.

وی البته یکی از مشکلات کنونی بر سر راه تولید ماسک ضدویروس و باکتری را مواجهه با محدودیت در تهیه مواد اولیه بیان می‌کند.

 تمرکز شرکت بر تولید دانش است

نکته قابل‌توجه درباره این شرکت دانش‌بنیان و فناور این است که با سرمایه شخصی ۵ میلیون تومانی راه‌اندازی شده است و بااین‌حال اکنون جزو کارآفرینان برتر کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری‌های نوین سلامت سینا با تاکید بر اینکه همه اعضای این شرکت تمرکز خود را روی تولید دانش گذاشته‌اند و از ورود مستقیم به مقوله اجرایی تولید خودداری کرده‌اند، توضیح می‌دهد: ما جزو شرکت‌های دانش‌محور هستیم؛ خیلی مناسب و به‌صرفه نیست که شرکت‌های دانش‌محور وارد حیطه مستقیم تولید شوند، بلکه دانش را تولید می‌کنند و همراه با مواد اولیه به‌صورت برون‌سپاری در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهند.

زینلی بابیان اینکه به‌شدت توصیه می‌شود که شرکت‌های دانش‌محور به دلیل درگیری‌های زمان‌بر حیطه تولید، مستقیم به آن ورود نیابند، اظهار می‌کند: شرکت‌های دانش‌محور باید از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها استفاده کنند و تمرکز خود را روی تولید دانش بگذارند؛ ازآنجا‌که از سیستم‌های تولید مختلف و تولیدکننده‌های متعدد برخورداریم و فقط دانش تولید می‌کنیم، تنوع محصولات ما زیاد است.