کشور در شرایطی به سر می‌برد که با کمبود ارز مواجه است؛ حال‌آنکه کانتینرهای حامل کالاهای ثبت سفارش شده عموما متعلق به دیگر کشورهاست و تا زمان ترخیص کالا از داخل کانتینر، هزینه‌های نگهداری بر دوش صاحب کالا با پرداخت هزینه دموراژ سنگینی می‌کند، در حالی ‌که بازار تقاضا در کشور چشم‌ انتظار کالاهایی است که در صف طولانی ترخیص مانده‌اند.

علاوه بر هزینه‌های دموراژ که به منافع ارزی کشور آسیب وارد می‌کند؛ بسیاری از کالاهای دپو شده، موردنیاز بخش‌های مولد و خدماتی کشور است که کمبود آن منجر به رکود در بخش‌های تولیدی و خدماتی خواهد شد. از سوی دیگر دپوی این کالاها در گمرکات موجب کمبود و خلأ در بازار و درنهایت منجر به افزایش تقاضا و افزایش قیمت کالا در بازار خواهد شد.

کالاهایی که با عبور از تمامی موانع ثبت سفارش و بوروکراسی‌های اداری، شرایط سخت تهیه ارز، بیمه، کشتیرانی و... پشت مرزهای کشور ماه‌ها به انتظار ترخیص می‌مانند تنها نتیجه انتخاب مدیرانی است که بی‌توجه به مشکلات کشور تصمیماتی از این قبیل مغایر با واقعیت‌های جامعه می‌گیرند.

متاسفانه تاریخ‌مصرف برخی کالاها در مدت‌زمان انتظار ترخیص منقضی شده و خودبه‌خود باید منهدم و از ورود آن جلوگیری شود، اگر کالای دپو شده به‌موقع ترخیص می‌شد هم می‌توانست ایجاد اشتغال کرده و هم چرخ تولیدی‌ها و کارخانه‌ها را به حرکت اندازد، به‌طور مثال؛ در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و دام و طیور کالاها در زمان طلایی خود باید مورداستفاده قرار گیرند. مزارع طی سال دو نوبت به سم‌پاشی نیاز دارند که اگر این زمان از دست برود، آفت تمام مزرعه را فراگرفته و کشاورز ورشکست می‌شود. دستگاه‌های سم‌پاشی نیز به‌موقع باید در بازار موجود باشد تا کشاورز بتواند آنها را تهیه و استفاده کند. درحالی‌که بارها انواع ماشین‌آلات به‌موقع ثبت سفارش شده‌اند، اما در گمرکات منتظر ترخیص مانده؛ بنابراین از فصل توزیع آن در بازار گذشته و کشاورز بدون دسترسی به این دستگاه‌ها سرگردان و خسارت‌دیده مانده است. مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت همواره بر جوان‌گرایی تاکید داشته‌اند. با ورود جوانان مستعد، متعهد و متخصص انقلابی، فرسودگی تفکر در حوزه مدیریت اصلاح می‌شود؛ اما بی‌توجهی برخی از مسوولانی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند موجب تحقق نیافتن  این امر می‌شود. تنها مدیریت سالم و صحیح در تمامی حوزه‌ها می‌تواند مشکلات را حل‌وفصل کند. ایران کشوری است که دارای منابع زیرزمینی، انرژی خورشیدی، نیروی جوان و متخصص و بسیاری از نعماتی است که می‌تواند هر کشوری را به‌راحتی از شر مشکلات اقتصادی رها سازد؛ اما عدم انتخاب مدیران سالم، قوی و کارآمد در حوزه‌های موردنیاز موجب می‌شود این نعمات و موهبت‌های برشمرده هدر شود.