چرایی استفاده از جاروی مرکزی

جارو مرکزی نوعی از مکنده یا جاروبرقی است که به‌صورت دائم و ثابت در محیط‌های مسکونی، تجاری و صنعتی نصب می‌شود. سیستم‌های مکنده یا جاروی مرکزی برای حذف آلودگی و پسماندها و انتقال آنها از طریق لوله‌های ثابت به یک مخزن جمع‌آوری واقع در مکان بهینه، طراحی‌شده‌اند. به عبارت ساده‌تر یک جاروی مرکزی شبکه‌ای از لوله‌ها و اتصالات با طراحی خاص است که همگی به یک واحد مکش مرکزی و مخزن متصل شده‌اند. به این ترتیب قدرت مکش در سراسر ساختمان یا تاسیسات توزیع می‌شود. در یک ساختمان مسکونی، تجاری و اداری؛ واحد مکش دستگاه همراه با مخزن جمع‌آوری زباله معمولا در فضایی مانند زیرزمین، پارکینگ یا انبار نصب می‌شود. دهانه‌های مکش در درون دیوارهای ساختمان قرار می‌گیرند و به خرطومی‌ها و سایر تجهیزات مکش جمع‌کننده گردوخاک، ذرات آلودگی، زباله‌ها و پسماندهای کوچک از فضای داخلی متصل می‌شوند.

 جاروی مرکزی بدون اشغال فضا

سعید رفعتی، مدیر فروش شرکت جارو مرکزی آسایش به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: حدود 20 سال پیش سیستم جاروی مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته مانند کانادا ابداع و به کار گرفته شد و از سال 1384 برند آسایش در ایران تولید و فعالیتش را آغاز کرد که از آن زمان تاکنون با تحقیق و توسعه همواره ارتقای کیفیت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی می‌افزاید: لوله‌کشی موردنیاز این سیستم در زمان ساخت آپارتمان انجام می‌شود و سیستم مکنده جاروی مرکزی در داخل تراس، بالکن، انباری و ... تعبیه می‌شود که نهایتا به یک پریز مکنده در داخل هر واحد متصل است؛ بنابراین هنگام نیاز با بیرون کشیدن لوله خرطومی از درون پریز، سیستم مکنده توسط مدار فرمان به‌طور خودکار روشن‌شده و امکان نظافت محل موردنظر فراهم می‌آید. نکته مهم دیگر اینکه با توجه به کوچک متراژ بودن ساختمان‌های امروزی، برخلاف دستگاه جاروبرقی در سیستم جاروی مرکزی، نیازی به اشغال فضای داخل آپارتمان نیست.

 تمیزی هوا با جاروی مرکزی

رفعتی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین تمیز کردن به وسیله جاروبرقی و سیستم جاروی مرکزی وجود دارد، عنوان می‌کند: جاروبرقی‌های معمولی با توجه به فیلتراسیون محدودی که دارند، از پشت جاروبرقی همراه با خروج هوا، ریزگردها و میکروب‌های فرش، موکت و ... را وارد هوا می‌کنند. این مساله به‌ویژه برای افرادی که نسبت به آلودگی یا پرزهای فرش حساسیت دارند، می‌تواند مشکل‌ساز شود. درحالی‌که در سیستم جاروی مرکزی با توجه به اینکه سیستم مکش بیرون از محیط داخلی نصب ‌شده است، آلودگی‌ها وارد محیط بیرون می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه با استفاده از این سیستم میزان آلودگی صوتی به حداقل ممکن می‌رسد؛ بنابراین در هر ساعت از شبانه‌روز بدون نگرانی از ایجاد سروصدا می‌توان اقدام به نظافت منزل کرد.

 کاهش مصرف انرژی

وی به سایر مزیت‌های سیستم جاروی مرکزی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از ویژگی‌هایی که می‌توان از آن به‌عنوان مزیت استفاده از این سیستم اشاره کرد، راندمان کاری بالا در مقابل مصرف انرژی پایین است. سیستم دستگاه‌های شرکت آسایش به‌گونه‌ای است که در آن الکتروموتورهایی باراندمان بالا تعبیه‌شده است و از آنجا‌ که در تولید این سیستم از قطعات صنعتی استفاده‌ شده، از عمر بالایی برخوردار است. همچنین این امکان وجود دارد که از این دستگاه در مدت‌زمان طولانی بدون نگرانی از داغ کردن سیم‌پیچی الکتروموتورها استفاده کنید.

رفعتی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دستگاه‌های ما دارای نشان استاندارد هستند، اما با این‌ وجود نهادهایی که متولی ساخت‌وساز هستند، در خصوص نصب سیستم تاسیسات این فناوری مقررات و دستورالعملی تدوین نکرده‌اند. مدیر فروش شرکت جارو مرکزی آسایش بابیان اینکه شرکت‌های دیگری بعد از آغاز به کار ما وارد این عرصه شده‌اند، می‌افزاید: خوشبختانه تلاش خوبی از طرف مجموعه آسایش که به‌عنوان رهبر این صنعت شناخته می‌شود و سایر تولیدکنندگان سیستم جاروی مرکزی در کشور صورت پذیرفته است و در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های مسکونی به این محصول تجهیز شده‌اند.

 قابل‌ رقابت با نمونه‌های اروپایی

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارتقای تکنولوژی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود در نظر گرفته‌ایم، می‌گوید: هم‌اکنون محصولات ما به‌ کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود و خوشبختانه ازنظر کیفی با بهترین برندهای اروپایی قابل‌رقابت هستیم و حتی با ابداع تکنولوژی‌هایی مانند ویبراتور فیلتر می‌توان گفت که محصولات این شرکت توانسته تا حدودی از محصولات سایر کشورها سبقت بگیرد.

رفعتی بابیان اینکه بهتر است لوله‌کشی و تاسیسات سیستم جاروی مرکزی در مرحله احداث ساختمان اجرا شود، تصریح می‌کند: در ساختمان‌های موجود هم که فاقد لوله‌کشی برای اجرای این سیستم هستند، می‌توان با حذف لوله‌کشی‌ها از طریق نصب این محصول در فضاهای مرکزی واحد مسکونی مانند کمد دیواری، از این سیستم بهره برد.

 ملاحظات قیمتی برای خریداران

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت مواد اولیه و نرخ ارز روی فعالیت تمامی شرکت‌های تولیدکننده تاثیر منفی دارد، تصریح می‌کند: تمام تلاش ما این بوده که با تکیه ‌بر صادرات بتوانیم بحران‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. در بخش داخلی هم تا حد ممکن توانسته‌ایم جلوی افزایش قیمت را برای مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی بگیریم. در واقع هرزمانی که به بازار شوک قیمتی واردشده سعی کرده‌ایم از انتقال این شوک در کوتاه‌مدت به خریدار جلوگیری کنیم و چند ماه بعد با ملاحظات خاص، افزایش قیمت را اعمال کنیم. به‌طور مثال چنانچه در انبارمان مواد اولیه به قیمت گذشته داشته‌ایم تا استفاده کامل از این مواد، به قیمت گذشته محصولات را به بازار عرضه کرده‌ایم.

p29 (2) copy