یکی از واحدهای فولادسازی که در واحد بهپویی پیش‌قدم بوده، واحد فولاد خوزستان است. فولاد خوزستان سال گذشته با دست یافتن به ضریب نفوذ ۶۱ درصد که به معنی ارائه حداقل یک پیشنهاد توسط ۶۱ درصد از کارکنان شرکت است، موفقیت بزرگی را برای این شرکت در زمینه بهپویی رقم‌زده است؛ در این راستا از محل یکی از این پیشنهادها، سودی افزون بر ۲۰ میلیارد ریال نصیب شرکت فولاد خوزستان شده است. «دنیای‌اقتصاد» درباره فلسفه واحد ایجاد بهپویی در شرکت‌ها و عملکرد این واحد در شرکت فولاد خوزستان با رئیس واحد بهپویی فولاد خوزستان گفت‌وگویی انجام داده است.  

 «کایزن» فلسفه‌ای برگرفته از فرهنگ ژاپنی

نوید علاقه‌مند در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با ارائه تعریفی از واحد بهپویی و فلسفه شکل‌گیری آن بیان کرد: واحد بهپویی در شرکت فولاد خوزستان مسوول فرآیند نظام پیشنهاد‌ها است. «کایزن» فلسفه‌ای برگرفته از فرهنگ ژاپنی است که به معنای بهبود مستمر یا حرکت مستمر به سمت بهتر شدن به کار گرفته می‌شود. از ابتدای دهه ۷۰ با اعزام تیم‌های کارشناسی به ژاپن و آموزش آنها این نظام به شرکت فولاد خوزستان راه یافت و در واحدی به نام بهپویی مستقر شد. 

علاقه‌مند در ادامه با توضیح بیشتر این واحد در فولاد خوزستان بیان کرد: درواقع این واحد مسوول جمع‌آوری، سازمان‌دهی و پاداش‌دهی به پیشنهادهای کارکنان است؛ پیشنهادهایی که برای بهبود روند کار، کاهش ضایعات و افزایش اثربخشی در سازمان ارائه می‌شود. در راس نظام کایزن در شرکت فولاد خوزستان، مدیرعامل و معاون بهره‌برداری قرار دارند، دبیرخانه این نظام که واحد بهپویی نامیده می‌شود از طریق نمایندگان خود در واحدهای مختلف که دبیران بهپویی نام دارند کارکنان را تشویق به ارائه پیشنهاد می‌کند، پیشنهادهایی که برگرفته از نیازهای سازمان است. سپس این پیشنهادها در کمیته‌های تخصصی هر واحد بررسی‌شده و ازنظر قابل‌اجرا بودن یا نبودن تعیین تکلیف می‌شوند. سپس پیشنهادهایی که قابل‌اجرا و مناسب تشخیص داده می‌شوند در مسیر اجرا قرار می‌گیرند و به تیم‌های پیشنهاد دهنده پاداشی براساس امتیاز کسب‌شده در کمیته تخصصی داوری تعلق خواهد گرفت.

 مهم‌ترین اقدام‌های واحد بهپویی فولاد خوزستان 

وی در پاسخ به این پرسش که واحد بهپویی فولاد خوزستان چه اقدام‌های مهمی را انجام داده است عنوان کرد: در سال گذشته واحد بهپویی موفق شد بیش از ۱۳هزار پیشنهاد از مجموعه کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاران شرکت فولاد خوزستان دریافت کند. دستیابی به ضریب نفوذ ۶۱درصد که به معنی ارائه حداقل یک پیشنهاد توسط ۶۱درصد از کارکنان شرکت است و رسیدن به سران‌های 3/ 2 پیشنهاد به ازای هر نفر از موفقیت‌های شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته بود. 

علاقه‌مند با اشاره به این موضوع که در نظام کایزن به دنبال تحولات چندان بزرگی نیست و مجموعه بهبود فعالیت کوچک نیز در کنار یکدیگر درنهایت بزرگ دیده می‌شود، عنوان کرد:‌ البته ویژگی نظام کایزن این است که بر مبنای پیشنهادهای کوچک و متعدد کارکنان بناشده و فقط به دنبال تحولات بزرگ یا اختراعات پیچیده نیست.  همین ویژگی محاسبه سود حاصل از پیشنهادها را مشکل می‌کند، معمولا سالانه سود تعداد کمی از پیشنهادها توسط واحد حسابداری صنعتی به شکل دقیق محاسبه می‌شود، این در حالی است که تنها از محل یکی از این پیشنهادها سودی افزون بر ۲۰میلیارد ریال  نصیب شرکت فولاد خوزستان شده است. 

 عملکرد واحد بهپویی فولاد خوزستان 

رئیس بهپویی، فولاد خوزستان همچنین در پاسخ به این پرسش که عملکرد این واحد در نیمه نخست سال‌جاری چگونه بوده است، عنوان کرد: شروع بیماری کرونا در پایان سال ۹۸ در عمل برنامه‌های واحد بهپویی را در سال ۹۹ دچار مشکل کرد با توجه به اینکه نظام کایزن استوار بر مشارکت همگانی و تشکیل جلسه‌های بهبود کار و کمیته‌های داوری است، آغاز همه‌گیری کرونا جلسه‌ها را در سطح سازمان‌های صنعتی متوقف کرد و به دنبال آن فعالیت‌های وابسته به‌نظام بهپویی دچار کندی شد. طی دو ماه گذشته با تجهیزات دبیران و کمیته‌های داوری با ابزار مناسب برای تشکیل جلسه‌های مجازی دوباره فعالیت‌های بهپویی جان تازه‌ای گرفت و امیدواریم با استمرار روند موجود تا پایان سال به اهداف تعیین‌شده دست‌یابیم.  

 برنامه‌هایی برای نیمه دوم سال

علاقه‌مند با اشاره به برنامه‌های این واحد برای نیمه دوم سال عنوان کرد: مجموعه بهپویی شرکت فولاد خوزستان قصد دارد تا در نیمه دوم سال ضمن جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از توقف جلسه‌ها در نیمه اول، گام‌های بلندی در جهت فعال‌تر کردن نظام بهپویی بردارد.  وی ادامه داد: با توجه به گذشت حدود سه دهه از استقرار این نظام در شرکت فولاد خوزستان، در سال‌جاری پروژه جدیدی به‌عنوان «پروژه بهبود و ارتقای نظام بهپویی» تعریف‌شده که هدف آن روزآمد کردن نظام بهپویی بر اساس آخرین تحولات جهانی و همچنین بومی‌سازی آن با شرایط خاص شرکت‌های فولادی به‌ویژه شرکت فولاد خوزستان است. رئیس بهپویی، فولاد خوزستان در پایان یادآور شد: با محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌ها به کشور تحمیل‌شده است، به نظر می‌رسد نظام بهپویی که جوهره آن به خدمت گرفتن خلاقیت کارکنان و شکوفا کردن ذهن آنها است از عوامل مهمی به شمار می‌رود که امکان مقاومت در شرایط موجود را فراهم می‌کند. با به خدمت گرفتن خلاقیت کارکنان در سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌توانیم علاوه بر دستیابی به قیمت تمام‌شده پایین‌تر،  ضمن حفظ محیط‌زیست، خطرات ناشی از حوادث را کاهش دهیم و همه اینها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به محصول سبز و درعین‌حال ارزان‌تر دست پیدا کنیم.