شرکت‌های ضعیف؛ حاصل انتظارات کارفرمایان ضعیف

شرکت صنعتی و ساختمانی «آسمان خراش» طراح، تامین‌کننده و مجری سقف عرشه فولادی در سال ۹۲ با هدف ارائه خدمات مربوط به عملیات ساخت در امور عمرانی از قبیل احداث ساختمان و راه  تاسیس شد. در ادامه با پیشرفت علوم و تکنولوژی و ضرورت به‌کارگیری روش‌های صنعتی‌سازی، اعضای شرکت تصمیم گرفتند با انتخاب سقف‌های مرکب عرشه فولادی به شکل تخصصی فعالیت خود را بر روی این بخش متمرکز کنند که ماحصل آن اجرای بیش از یک‌ میلیون و ۴۸۵ هزار متر مربع سقف عرشه فولادی بوده است.

 مزایای اسکلت فولادی

امیرحسن علی عسگری، مدیرعامل شرکت صنعتی و ساختمانی آسمان‌خراش به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیت این است که تکنولوژی‌های صنعت ساختمان با تاخیری چند ساله در ایران به اجرا درمی‌آیند. در سال 1388 تولید و ساخت عرشه فولادی بر اساس آیین‌نامه‌های بین‌المللی در کشور با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش تولید و سازمان نظام مهندسی در بخش اجرای این تکنولوژی آغاز شد. در آن زمان به طور طبیعی در برابر این تکنولوژی نوعی مقاومت وجود داشت، اما با توجه به مزیت‌های فراوان، این سقف‌ها در ادامه، راه خود را پیدا کردند و امروز شرکت ما و سایر فعالان این عرصه راحت‌تر می‌توانند کارفرمایان را به استفاده از این سقف‌ها متقاعد کنند. وی با بیان اینکه سقف عرشه فولادی در ساختمان‌های اسکلت فلزی اجرا می‌شوند، می‌افزاید: با توجه به رشد قیمتی فولاد در برابر بتن و از طرفی الزامات هزینه‌بری که بعد از حادثه پلاسکو برای جلوگیری از حریق در ساختمان‌های اسکلت فلزی مطرح شد، ساخت اسکلت فلزی حدود 40 درصد گران‌تر از اسکلت بتنی تمام می‌شود. بنابراین اغلب کارفرماها اسکلت بتنی را انتخاب می‌کنند، در حالی که نباید صرفا بر این اساس قضاوت کنند. اگر از نظر کیفی و قابلیت نظارت بین این دو سازه مقایسه‌ای داشته باشیم، متوجه می‌شویم با توجه به اینکه سازه‌های فلزی در کارخانه  تولید می‌شوند، نسبت به سازه‌های بتنی که در محل پروژه و توسط کارگران و استادکاران در شرایط جوی مختلف اجرا می‌شوند، از کیفیت بالاتری برخوردارند. از طرفی اجرا و کنترل کیفیت سازه بتنی در ارتفاع به سختی توسط مهندس ناظر امکان‌پذیر است. حتی معتقدم چنانچه این سازه‌ها با قطعات بتنی آماده احداث می‌شد، به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به بتن کارگاهی برخوردار بود، اما این شرایط در کشور ما وجود ندارد. بنابراین اگر چه تا 40 درصد هزینه اسکلت فلزی بیشتر است، اما قطعا از نظر کیفی شرایط بهتری را رقم می‌زند. از طرفی سازه‌های فلزی به دلیل اجرای همزمان طبقات از سرعت پیشرفت بیشتری نسبت به سازه‌های بتنی برخوردار هستند. همچنین ستون‌های فلزی به‌خصوص در ساختمان‌های بلند دارای ابعاد کوچک‌تری هستند و محدودیت کمتری نسبت به سازه بتنی در طراحی دارند. 

 علل موفقیت آسمان‌خراش

مدیرعامل شرکت آسمان‌خراش به ذکر علل موفقیت شرکت می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: یکی از عمده‌ترین عللی که باعث استقبال کارفرمایان از همکاری با شرکت ما شده، پایبندی کامل به اخلاق حرفه‌ای و عدم تخطی از قرارداد اولیه است. نکته مهم دیگر کم کردن حاشیه سود شرکت بوده است که البته این سود کمتر با فعالیت و اجرای بیشتر جبران شده است. نکته مهم دیگر اینکه حدود هفت سال پیش سراغ تهاتر و دریافت ملک در قبال تولید و اجرای سقف عرشه فولادی رفتیم. با قبول این ریسک اگرچه موجودی نقدی شرکت کاهش یافت، اما با توجه به تورم‌های بالا در بخش املاک طی چند سال اخیر، ارزش پول ما حفظ شد و در سالیان اخیر که شرکت‌ها دچار مشکلات مالی شدند، این املاک باعث شد تا حتی برخلاف بسیاری از شرکت‌های توانمند و متخصص بتوانیم خودمان را در بازار نگه داریم و روز به روز خودمان را به عنوان یک شرکت توانمند مطرح کنیم. تعهد و علاقه کارکنان به شرکت نیز از دیگر عواملی است که باعث شده کارها با قدرت پیش برود که البته ما هم سعی کرده‌ایم این عرق و علاقه را بی‌پاسخ نگذاریم.

 نگاه متفاوت به غیرحرفه‌ای‌ها

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تقریبا در تمامی ‌اصناف ساختمانی وجود دارد، وجود شرکت‌های غیر حرفه‌ای است که با اجرای نادرست باعث ایجاد نوعی بدبینی در میان کارفرمایان می‌شوند. علی عسگری اما نظری متفاوت در خصوص این شرکت‌ها دارد  و می‌گوید: اعتقاد دارم شرکت‌ ضعیف را کارفرمای ضعیف ایجاد می‌کند. در واقع خواسته کارفرماست که توسط شرکت‌ها اجرا می‌شود و اگر کارفرما دنبال یک سایه‌بان به جای سقف باشد، قطعا شرکت‌هایی هستند که به این سمت و سو بروند. واقعیت این است که امروز بیشتر از شرکت‌های متخصص در تولید و اجرای سقف عرشه فولادی، شرکت‌های فاقد تخصص به چشم می‌خورد، اما معتقدم که وجود این شرکت‌ها باعث می‌شود کارفرما به ارزش کار ما بهتر پی ببرد و با توجه به کمبود شرکت‌های متخصص، ما امروز در بازار سقف عرشه فولادی تبدیل به یک مرجع برای سایر شرکت‌ها شده‌ایم.

 سیاست یک بام و دو هوا

مدیرعامل شرکت آسمان‌خراش در ادامه به انتقاد از سیاست‌های موجود در قبال بخش‌خصوصی می‌پردازد و می‌گوید: یکی از انتقاد‌های من این است که چرا دولت و سایر نهادها در زمان دریافت هزینه‌ها از شرکت‌های بخش خصوصی تا این حد دقیق و مجهز به تکنولوژی هستند و به قول معروف مو را از ماست می‌کشند، اما در زمان پرداخت و انجام تعهدات بسیار ضعیف و سنتی عمل می‌کنند؟! این دیدگاه واقعا شرکت‌هایی را که به طور منظم و دقیق فعالیت می‌کنند و با ایجاد اشتغال به اقتصاد و جامعه کمک کرده‌اند، دچار مشکل و یاس می‌کند. سوال من این است که چرا این امکان را برای شرکت‌های موفقی که در طول سالیان متمادی عملکرد شفافی دارند، فراهم نمی‌کنند که حداقل بتوانند از تسهیلات بانکی با سود 20 درصد بدون ضمانت‌نامه استفاده کنند یا اینکه پروژه‌هایی برای  تشویق و تداوم پیشرفت‌ها به شرکت واگذار کنند؟! امیدوارم مسوولان برای حمایت از تولید و بخش‌خصوصی از شعار فاصله و راهکار عملیاتی را در پیش بگیرند.

p28 copy