ایجاد مراکز اقامتی و تفریحی؛ نیاز مهم زیرساختی کشور

 این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ باهدف انجام فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری آغاز کرده است. مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری مجموعه‌های خدمات رفاهی و گردشگری شهری و بین‌راهی، هتل‌ها، دهکده‌های گردشگری و طراحی و مشاوره ازجمله فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت پارس زیگورات در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت، به مشکلات کنونی فعالان خصوصی در عرصه تامین زیرساخت‌های گردشگری می‌پردازد.

 ساخت پروژه‌های اقامتی و تفریحی در ایران بر اساس نیازسنجی

منصور زیدآبادی‌نژاد بابیان اینکه ساخت مجتمع‌های بین‌راهی، هتل، تالارهای پذیرایی و مجموعه‌های تفریحی و تجاری ازجمله فعالیت‌های این شرکت است، می‌گوید: پارس‌زیگورات پس از ساخت، این مجموعه‌ها را در اختیار بهره‌برداران می‌گذارد.

وی با بیان اینکه پیش از شروع هرگونه ساخت‌وساز اقدام به نیازسنجی در مناطق مختلف کشور می‌کنند، توضیح می‌دهد: تیم تحقیقاتی پارس زیگورات اقدام به بررسی و نیازسنجی در شهرستان‌های مختلف می‌کند و هرجا این نیاز و پتانسیل وجود داشته باشد، پس از هماهنگی‌ها با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به ساخت هتل یا مجتمع‌ بین‌راهی می‌کنیم.

زیدآبادی نژاد بابیان اینکه قادر به اجرای پروژه‌های ساخت در نقاط مختلف کشور هستند، ادامه می‌دهد: اگر با کمبود منابع مالی روبه‌رو نباشیم، می‌توانیم پروژه‌های مختلف اقامتی گردشگری را در هر منطقه‌ای که نیاز و پتانسیل ‌آن وجود داشته باشد، پس از اولویت‌بندی اجرا کنیم. وی با اظهار اینکه بودجه این شرکت توسط سهامداران تامین می‌شود، تصریح می‌کنند: همچنین از محل دریافت وام نیز بخشی دیگر از بودجه موردنیاز خود را تامین می‌کنیم که البته اکنون وامی نیز پرداخت نمی‌شود.

 بهره‌برداری از هتل ۱۴ طبقه سیرجان تا ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت پارس زیگورات بابیان اینکه تاکنون ساخت چهار پروژه مجتمع‌های بین‌راهی را به پایان رسانده‌اند و اکنون در حال بهره‌برداری هستند، می‌گوید: این پروژه‌ها که در مساحتی بین هزارتا ۱۵ هزار متر احداث ‌شده‌اند در چهار نقطه شهررضا در اصفهان، نیشابور، حدفاصل یزد-کرمان و زعفرانیه مشهد قرار دارند. زیدآبادی‌نژاد همچنین با اشاره به پروژه در حال ساخت هتل ۱۴طبقه سیرجان توضیح می‌دهد: فاز نخست ساخت هتل سیرجان تمام ‌شده و فاز دوم آن شامل نازک‌کاری و اجرای نما در حال انجام است و سعی داریم تا پایان ۱۴۰۰ یا اوایل ۱۴۰۱ هتل سیرجان را با ۱۴۰ اتاق و ۱۸۰ تخت به بهره‌برداری برسانیم.

زیدآبادی‌نژاد همچنین با اشاره به ساخت بیش از ۹۰ درصد پروژه مجموعه تفریحی، گردشگری و تجاری زیگورات سنتر سیرجان، اظهار می‌کند: فاز نخست این مجموعه ۴۴ هزار مترمربعی که شامل مراکز تجاری، تفریحی، ورزشی، آموزشی، سینما و تالارهای پذیرایی است تا پایان سال افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه در قراردادی، مجموعه‌ای ۶ هزار متری از این فضا را در اختیار هایپر استار ماف پارس قرار داده‌اند، می‌گوید: اکنون این هایپراستار در حال تهیه نقشه‌های خود است که تا پایان سال بتوانیم آن را تحویل بدهیم.

 باید زیرساخت‌های گردشگری را تقویت کنیم

مدیرعامل شرکت پارس زیگورات در ارزیابی خود درباره نیاز به کشور به ایجاد چنین فضاهای گردشگری و اقامتی در کشور، تصریح می‌کند:‌ با توجه‌ به اینکه دنیا به سمت درآمدزایی از راه توسعه گردشگری رفته‌اند، ایران نیز باید به این‌سو حرکت و زیرساخت‌ها و بناهای مرتبط را فراهم کند.

به گفته زیدآبادی‌نژاد باید آمادگی لازم را برای پذیرش توریست‌های خارجی و گردشگران داخلی در تمام نقاط کشور داشته باشیم تا هنگام مراجعه آنها دچار مشکل نشویم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تامین زیرساخت‌های موردنیاز صنعت گردشگری ایران اولویت با مراکز اقامتی، تفریحی، گردشگری و ورزشی است، می‌گوید:‌ هرچند تشدید تحریم‌ها علیه ایران موجب کاهش توریست‌ها شده است، اما بنا نیست که این شرایط همیشه حاکم باشد و باید آمادگی لازم را برای دوران شکوفایی صنعت گردشگری داشته باشیم. زیدآبادی نژاد همچنین مهم‌ترین دغدغه و مشکلی را که با آن مواجه هستند، بی‌ثباتی و افزایش نرخ دلار بیان می‌کند و ادامه می‌‌دهد: چنین وضعیت بی‌ثباتی مشکلات زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است؛ چراکه پروژه‌ای را که با ۱۰۰ میلیارد تومان انجام می‌شود، اکنون با ۴۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌توان انجام داد. مدیرعامل شرکت پارس زیگورات چالش دیگر را دشواری تامین اجناس مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: در بحث تامین تاسیسات، آسانسور، هواساز و... با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو هستیم؛ ضمن اینکه قیمت‌ها هم کاملا بی‌ثبات و چند برابر شده است. زیدآبادی‌نژاد همچنین درباره مصالح ساختمانی اظهار می‌کند: نه‌تنها قیمت مصالح ساختمانی بسیار گران شده است، بلکه کمیاب شده‌اند؛ ضمن اینکه دیگر این اجناس را به دلیل نوسانات شدید نرخ دلار، فقط به‌صورت نقدی می‌فروشند.

 تحریم‌ها دسترسی به محصولات و مواد اولیه تولید را دشوار کرده است

وی تشدید تحریم‌ها را مزید بر دشوارتر شدن شرایط بیان و اضافه می‌کند: برخی محصولات مانند تاسیسات، آسانسورها، ژنراتورها و... وارداتی هستند؛ گذشته از این برخی از تولیدات داخلی نیز به دلیل دسترسی نداشتن به مواد اولیه، کم شده‌اند.

زیدآبادی نژاد بابیان اینکه این وضعیت موجب بروز تاخیر در تکمیل یا اجرای پروژه‌ها شده است، می‌گوید:‌ با چنین وضعیتی مجموعه و سهامداران با ضرر و زیان‌های بسیاری مواجه شده‌اند؛ درحالی‌که اگر در دو سال گذشته با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شدیم، تاکنون چند مجموعه در دست اقدام را تحویل داده بودیم.

مدیرعامل شرکت پارس زیگورات درباره پروژه‌های در دست اقدام این شرکت که با تاخیر روبه‌رو شده‌اند، توضیح می‌دهد: پروژه‌های تالار پذیرایی صومعه‌سرا و مجتمع بین‌راهی بافت با تاخیر روبه‌رو شده‌اند؛ زیرا اجرای آنها را به تعویق انداختیم تا بلکه شرایط بهتر شود، اما روزبه‌روز وضعیت بدتر شد و در همه حوزه‌ها تاثیر گذاشته است، بنابراین به‌ناچار کار آنها را نیز شروع کردیم.

 مسوولان برای حمایت از بخش‌خصوصی وام کم‌بهره بدهند

وی با اظهار اینکه در چنین شرایطی دولت هم نمی‌تواند از فعالان بخش‌خصوصی حمایت کند، تصریح می‌کند: اگر دولت وام‌های کم‌بهره‌ای در اختیار فعالان بخش‌خصوصی می‌گذاشت، می‌توانستیم سریع‌تر و راحت‌تر پروژه‌ها را انجام دهیم و به اتمام برسانیم. زیدآبادی‌نژاد از مسوولان کشور خواستار حمایت از بخش‌خصوصی در قالب پرداخت وام‌های کم ‌بهره می‌شود و می‌گوید: اگر این‌گونه حمایت‌ها وجود داشته باشد و بتوان راحت‌تر از صندوق توسعه وام کم‌بهره دریافت کرد، بخش‌خصوصی بهتر می‌تواند در چنین وضعیتی فعالیت کند و موجب افزایش اشتغال‌زایی در کشور شود. برای نمونه به اشتغال به کار مستقیم هزار و ۲۰۰ نفر در مجموعه سیرجان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شرکت پارس‌زیگورات هم‌اکنون در مجموعه در حال ساخت سیرجان ۲۵۰ نفر، مجتمع بین‌راهی بافت ۳۰ نفر، تالار پذیرایی صومعه‌سرا ۲۰ نفر و در شرکت نیز ۱۵ نفر مستقیم مشغول به کار هستند. به گفته وی نیروهای غیرمستقیم بسیار زیادی نیز در شاخه‌های مختلف مرتبط با ساخت‌وساز مشغول به کار شده‌اند.