به گزارش گروه اقتصاد بین­‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی­ان­ان بیزینس، «شرکت آل‌بردز» اولین خط تولید پوشاک خود با استفاده از پوسته‌­های دورریختنی موجودات دریایی را راه‌­اندازی می­‌کند. این شرکت تولید کفش نیوزیلندی آمریکایی و دوستدار محیط‌زیست به خاطر تولید کفش‌­های تهیه‌شده از مواد پایدار ازجمله پشم مرینوس و ضایعات نیشکر شهرت بسزایی را از آن خودکرده است.

شرکت آل‌­بردز، در تولید یک تی‌شرت از مواد جدیدی به نام «زو» به معنای دوستی و عشق استفاده کرده است. زو الیافی است که از پوسته‌­های دورریختنی موجودات دریایی تهیه‌ شده است. بنا بر اعلان این شرکت این ماده از نظر فراوانی، دومین بیوپلیمر درروی کره زمین است. بیوپلیمرها موادی هستند که در طبیعت به اشکال مختلف وجود دارند و قابلیت تجدید پذیری دارند.

به لطف آگاهی فزاینده مصرف‌کنندگان در خصوص تاثیرات تخریبی صنعت مد بر محیط‌زیست، ورود به این عرصه برای آل‌‌بردز موفقیت بسیاری به همراه داشته و آن را به یک شرکت یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ میلادی تبدیل کرده است. آل‌­بردز دارای ۲۲ فروشگاه در ایالات‌متحده، اروپا، چین و نیوزیلند است، اما بیشتر فروش محصولات خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌­دهد.

این شرکت در گزارشی اعلام کرد: «از ابتدا می­‌دانستیم که وسعت دید ما در خصوص مسائل زیست‌محیطی از تولید کفش بسیار فراتر است؛ زیرا شکاف میان مدهایی که به‌سرعت عوض می­‌شوند و بعدازآن هم بلااستفاده هستند با اصول پوشاک کاربردی عمیق­­‌تر شده است. صنعت مد به ادامه استفاده از همان روش­‌های قدیمی که باعث انتشار بیش ‌از حد کربن، فرسایش خاک و ایجاد ضایعات می­‌شود چسبیده است. پوشاک تولید آل­بردز نه‌تنها باعث می‌­شود که برای مصرف­‌کنندگان احساس بهتری به ارمغان آورد، عملکرد بهتری داشته باشد و ظاهر آن بهتر به نظر برسد، بلکه برای زمین نیز مفیدتر خواهد بود.»

درحالی‌ که ممکن است نخریدن لباس‌­های جدید، پایدارترین گزینه باشد، آل­‌بردز به مصرف‌کنندگان راه‌حل منطقی­‌تر میانه‌­روی را پیشنهاد می­‌کند. محصولات این شرکت از مواد طبیعی تجدید پذیر تولید می‌شوند و وب‌سایت آل­‌بردز اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب‌هایی با پایداری بیشتر را در اختیار مصرف­‌کنندگان قرار می­‌دهد. این شرکت اعلام کرده است که تیشرت‌­های جدید آن که از الیاف «زو» تولید شده­اند برای زمان بیشتری نو می­‌مانند و به شست‌شوی کمتری نیز نیاز دارند. در راستای کاهش انتشار آلایندگی‌های کربنی، هر یک از تکه‌­های البسه شرکت آل‌­بردز با نمره آلایندگی عرضه می‌شوند که مصرف‌­کنندگان از میزان اثرات ردپای عادت­‌های خریدشان بر محیط‌زیست آگاه شوند.