به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، کورش باقری درباره مبنای تعریف طرح‌های با بازدهی بالا در صنعت مس افزود: صاحب‌نظران حوزه تولید و توسعه صنعت مس اتفاق‌نظر دارند بیشترین ارزش‌افزوده در فرآیندهای زنجیره تولید مس به فعالیت‌های معدنی و فرآوری که نتیجه آن افزایش تولید کنسانتره مس است، برمی‌گردد.

باقری تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های خوبی که در عرصه اکتشافات در چند سال اخیر انجام شده و نتیجه آن افزایش قابل ملاحظه ذخایر معدنی قابل استخراج است، در حال حاضر شرکت مس تلاش مستمری در انجام مقدمات لازم برای اجرای طرح‌های توسعه تغلیظ در آذربایجان یعنی فاز 3 تغلیظ مجتمع مس سونگون و فاز 2 تغلیظ میدوک در مجتمع مس شهربابک و فاز 3 تغلیظ سرچشمه را دارد.

وی با بیان اینکه این دفتر پشتیبانی فنی و ستادی تعریف طرح‌های جدید توسعه را برعهده دارد، اظهار کرد: علاوه بر این اقدام، کار مهم دیگری که دفتر مدیریت پروژه از یک سال پیش به عهده گرفته است، ایجاد هماهنگی توسعه فرآیند بومی‌سازی در صنعت مس و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید است.

وی در ادامه بیان کرد: در این زمینه به طور مشخص بخشی از تجهیزات که امکان تولید داخل را داشته‌اند شناسایی شده‌‌اند و در طرح معدن و تغلیظ درآلو و دره‌زار با توان مهندسی و ساخت شرکت‌های توانمند داخل استان کرمان و کشور در حال ساخت و نصب است.

به گفته باقری خوشبختانه باوجود شرایط گفته شده برای انجام اقدامات حساس‌تر و جدی‌تر امکان استفاده از مشاوره متخصصان معتبر بین‌المللی نیز برای اطمینان از طراحی تجهیزات کلیدی وجود دارد و در تلاش هستیم که در فرآیند طراحی و ساخت این تجهیزات و همچنین بهینه‌سازی فرآیندها به‌منظور افزایش ظرفیت تجهیزات موجود و کاهش هزینه‌های تولید از این خدمات نیز بهره لازم را ببریم.

وی با اشاره به 29 طرح توسعه‌ای شرکت مس برای تحقق چشم‌انداز تولید 550هزار تن کاتد گفت: امیدواریم با حمایتی که درخصوص تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح‌ها با تخصیص منابع مالی از محل افزایش سرمایه در مجمع سهامداران نیز انجام شد، سایر اقدامات نیز مراحل لازم را طی کند و به‌زودی شاهد پیشرفت اجرای این طرح‌ها باشیم که ضمن ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدهای شرکت و سهامداران را نیز به‌دنبال داشته باشد.