به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پایگاه خبری مدیا پست، بسیاری از خرده‌فروشان لباس‌های دست‌دوم می‌فروشند و این موضوع باعث شده است تا بازار دست‌دوم در بخش پوشاک سریع‌ترین رشد را داشته باشد. مطالعه‌ای که توسط شرکت خدمات مالی ریموند جیمز در اوایل سال جاری انجام‌ شده است نشان می‌دهد که ۱۸ درصد از خریداران آمریکایی که ۲۱ درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند، لباس‌های دست‌دوم خریداری می‌کنند. درحالی‌که در سال گذشته این آمار ۱۵ درصد بوده است.

اما شرکت لیوایز اظهار کرد: برای نخستین مرتبه است که این شرکت برنامه جهانی خرید محصولات دست‌دوم خود را راه‌اندازی کرده است. مصرف‌کنندگان می‌توانند شلوارهای جین و کاپشن‌های کهنه خود را در فروشگاه‌های لیوایز تحویل دهند و در ازای آنها برای خریدهای بعدی خود کارت‌های هدیه دریافت کنند. این شرکت که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو مستقر است، اعلام کرد برای پوشاکی که قابل‌فروش مجدد باشند 15 تا 25 دلار می‌پردازد و برای لباس‌های لیوایز وینتاژ که قبل از سال 1980 میلادی تولید شده‌اند تا 35 دلار نیز می‌پردازد. برای لباس‌هایی که بیش‌ازحد کهنه‌شده باشند و قابل‌فروش مجدد نباشند نیز کارت هدیه‌ای به ارزش 5 دلاری ارائه می‌کند.

جنیفر سای، مدیر ارشد بازاریابی این شرکت، در مورد این ابتکار دوستدار محیط‌زیست لیوایز به پایگاه خبری اینسایدر گفت: خرید یک شلوار از طریق برنامه دست‌دوم در مقایسه با خرید یک شلوار نوی لیوایز تقریبا باعث کاهش 80 درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن و 700 گرم زباله می‌شود.

لیوایز در کنار برنامه دست‌دوم خود، خط تولید طیف گسترده‌ای از تجهیزات جانبی و پوشاک 100 درصد تهیه‌شده از جین‌های آپ سایکل را نیز راه‌اندازی می‌کند. آپ سایکلینگ یک فرآیند فیزیکی است که به وسایل و اشیای غیرقابل استفاده یا بی‌استفاده زندگی جدیدی می‌بخشد و در بسیاری از موارد ارزش آن شیء با تغییرات و تبدیل به شیء دیگر افزایش پیدا می‌کند.

لیوای اشتراوس اند کو، یک شرکت سهامی عام آمریکایی است که لباس‌های تولیدی آن در سراسر جهان بانام لیوایز شناخته‌شده ‌است.