به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در اردیبهشت ۹۹ و در جلسه هیات پذیرش فرابورس که با حضور غلام‌رضا سلیمانی، مدیرعامل هلدینگ صدرتامین و رمضان کریتی‌ثانی، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس برگزار شد، گزارش توجیهی ارائه شده مورد قبول هیات کارشناسی فرابورس قرار گرفت تا نخستین معدن تمام مکانیزه و بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ کنسانتره کشور، مجوز ورود به بازار سرمایه و فرابورس ایران را کسب کند. براساس برنامه، قرار است به دنبال بورسی شدن بخش دیگری از شرکت‌های تابعه شستا، این شرکت نیز به زودی وارد فرابورس شود و سهام این شرکت سودده نیز در بازار سرمایه عرضه شود. ضمن اینکه با حضور این شرکت در بازار سرمایه، منابع مورد نیاز برای توسعه طرح‌های زغال‌سنگ و فولاد از طریق مشارکت عمومی تامین شده و گام‌های بلندتری در مسیر مردمی شدن بیشتر شرکت‌های صنعتی برداشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با اشاره به خلاصه عملکرد ۶ ماه نخست سال‌جاری، افزود: برنامه این شرکت در سه حوزه اصلی فعالیت در سال ۱۳۹۹ شامل ۷۸۲۸ متر حفریات معدنی (پیشروی)، یک میلیون و ۵۷۲ هزار تن استخراج زغال‌سنگ خام و ۶۱۵ هزار تن تولید کنسانتره است که در این دوره ۶ ماهه، به ترتیب ۳۶درصد، ۵۲درصد و ۴۹درصد اهداف سال محقق شده است.

 جایگاه شرکت در صنعت کشور

در سند چشم‌انداز توسعه کشور، صنعت فولاد به عنوان تامین‌کننده نیاز اولیه تمامی صنایع کشور و لازمه هر نوع فعالیت عمرانی محسوب شده است. با توجه به اینکه سنگ آهن در فرآیند کوره بلند و در مجاورت کک زغال‌سنگ تبدیل به آهن می‌شود، بنابراین اهمیت جایگاه زغال‌سنگ به عنوان ماده اولیه مورد نیاز این صنعت مادر به خوبی مشهود است. شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با هدف بهره‌برداری از ذخایر بهشت زغال‌سنگ ایران، در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید تا به عنوان نخستین بهره‌بردار مکانیزه زغال‌سنگ کشور، فعالیت خود را آغاز کند.  مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس درباره ذخایر زغالی منطقه و فعالیت شرکت گفت: منطقه زغالی طبس با ذخیره اکتشافی ۷۵/ ۲میلیارد تن، حدود ۷۶درصد منابع زغال‌سنگی ایران را در خود جای داده است.  این شرکت از سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال‌سنگ ایران، فعالیت خود را در معادن شماره یک و مرکزی واقع در منطقه پروده طبس که بزرگ‌ترین حوضه زغال کک‌شوی کشور است، آغاز کرده است. زغال‌سنگ پروده طبس در ۶ سال متوالی اخیر بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در کشور بوده و سهم حدود ۴۰درصدی از تولید ملی زغال‌سنگ در اختیار دارد. این شرکت علاوه بر تامین بخشی از خوراک کک‌سازی‌های کشور، به تنهایی حدود نیمی از نیاز شرکت ذوب‌آهن اصفهان به این محصول را تامین می‌کند.

رمضان کریتی‌ ثانی افزود: شرکت زغال‌سنگ پروده طبس طی حدود ۱۲ سال فعالیت خود موفق به استخراج بیش از ۱۰ میلیون تن زغال‌سنگ خام از مسیرهای پیشروی، هفت‌کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه‌های نیمه‌مکانیزه و سنتی و همچنین تولید بیش از ۴ میلیون تن کنسانتره این محصول شده و براساس برنامه، تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال، به حدود ۵ میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با عنایت به برنامه‌ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال‌سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، نخستین معدن تمام مکانیزه زغال‌سنگ با ظرفیت استخراج سالانه ۵/ ۱ میلیون تن زغال‌سنگ خام به همراه بزرگ‌ترین کارخانه زغال‌شویی کشور با ظرفیت خوراک‌دهی ۳۰۰ تن بر ساعت را مدیریت می‌کند. این شرکت مکانیزه برخوردار از دستگاه‌ها و سیستم‌های پیشرفته و استاندارد و به‌روز در صنعت زغال‌سنگ است و از لودرهای معدنی  L.H.D، کانتینیوس ماینر و رودهدر جهت عملیات پیشروی و حفریات معدنی، جک‌های قدم‌زن هیدرولیک جهت نگهداری سقف کارگاه استخراج و دستگاه شیرر جهش استخراج زغال‌سنگ استفاده می‌کند. حضور شرکت در بازار سرمایه، علاوه بر جذب منابع و نقدینگی مورد نیاز برای توسعه طرح‌های شرکت، سهامداران را نیز از سود متناسب با فعالیت‌های معدنی بهره‌مند خواهد کرد.

 توسعه معدنکاری و  بومی‌سازی

پروده بزرگ‌ترین منطقه زغال‌سنگ کک‌شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن افزون بر ۱/ ۱میلیارد تن بوده و دارای پنج لایه زغالی B۱، B۲، C۱، C۲ و D است که در حال‌حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C۱  است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در تشریح وضعیت ذخایر زغالی ایران گفت: عمده این ذخایر در نواحی البرزها، کرمان و طبس قرار گرفته‌اند و مجموع ذخایر اکتشاف شده کشور در این نواحی افزون بر ۳ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تن است. در این میان،  بخش زغال‌دار طبس با ذخیره اکتشافی ۲۷۵۰ میلیون تن، حدود ۷۶ درصد ذخایر ایران از دو نوع حرارتی (آنتراسیت) و کک‌شو را در چهار ناحیه مزینو، آبدوغی، نای بند و پروده، در خود جای داده است.

کریتی‌ثانی درباره وضعیت تولید و اشتغال این مجموعه خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال‌سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. وی همچنین عنوان کرد: تا کنون حدود ۲۵۰۰ فرصت اشتغال پایدار در این شرکت ایجاد شده که نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که ظرفیت زغالی منطقه طبس هنوز هم به‌درستی شناخته نشده و نیازمند اکتشافات بیشتر است، افزود: وجود این معادن در کنار سایر مواد و کانی‌های منطقه طبس، یک موهبت عظیم خدادادی است که در صورت سرمایه‌گذاری اساسی و برنامه‌ریزی اصولی، بدون‌شک محور توسعه همه‌جانبه شهرستان و استان بوده و در رشد معدنی، صنعتی و اقتصادی کشور نیز تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون ضرورت جایگزینی اقتصادی نفتی، معدن بدون شک یکی از این جایگزین‌ها است.

وی افزود: معادن زغالی طبس در صورت توجه کافی، می‌تواند برای ۵۰ سال آینده هم در منطقه اشتغالزایی پایدار ایجاد کند که برای توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کریتی‌ثانی با اشاره به برنامه‌های توسعه شرکت گفت: یک ذخیره جدید معدنی از طریق مزایده در اختیار شرکت زغال‌سنگ پروده طبس قرار گرفته و کارهای مطالعاتی و طراحی برای اجرایی کردن پروژه در دست اقدام است که با اجرای این طرح، حدود ۵۰ میلیون تن ذخیره جدید به ظرفیت در دست بهره‌برداری شرکت افزوده شده و فرصت‌های اشتغال جدیدی نیز ایجاد خواهد شد. پیگیری برای خرید سری جدید تجهیزات مکانیزه استخراج لانگوال معدن و همچنین عملیاتی کردن پروژه تغلیظ (اسپیرال) کارخانه زغالشویی نیز ادامه دارد که اجرای آنها به ترتیب باعث افزایش ۵۰۰هزار تنی ظرفیت استخراج زغال‌سنگ خام و بهبود ۵درصدی راندمان فرآوری و به تبع آن افزایش وزنی تولید کنسانتره خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه و حمایت‌های زیست محیطی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، یکی از برنامه‌های این حوزه را پیگیری اجرای طرح پراپ هیدرولیک معرفی کرد که می‌تواند جایگزین چوب مصرفی معادن شود و به همین علت، این شرکت در نظر دارد عملکرد پراپ را در یک کارگاه پایلوت مورد بررسی قرار دهد تا در صورت حصول نتایج مطلوب، علاوه بر بومی‌سازی این محصول با استفاده از توان و ظرفیت صنعتی داخل کشور، چوب موردنیاز استخراج سنتی زغال‌سنگ با این فناوری جایگزین شود. اجرای پروژه موسوم به بلندینگ نیز یکی دیگر از طرح‌های در دست پیگیری است که هدف آن تامین محصول با مشخصات کیفی موردنیاز مشتری در صنایع فروآلیاژ و به‌ویژه فروسیلیس است. کریتی‌ثانی افزود:  یکی از رویکردهای مهم شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، استفاده حداکثری از توان و ظرفیت داخلی است و به همین دلیل نیز اقدامات گسترده‌ای برای مهندسی معکوس اقلام و تجهیزات مصرفی انجام داده است که نتیجه آن بومی‌سازی بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است. وی در ادامه به بحث مسوولیت‌های اجتماعی اشاره و عنوان کرد:  شرکت زغال‌سنگ پروده طبس علاوه بر اینکه محرک اصلی اقتصادی منطقه است، خدمات شهروندی قابل توجهی نیز در بحث ایفای مسوولیت‌های اجتماعی برای انتفاع عموم شهروندان در زمینه‌های زیرساخت، عمرانی، آموزشی، فرهنگی، علمی، ورزشی و بهداشت و درمان به انجام رسانده است. انتظار می‌رود که ورود این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ کشور به بازار سرمایه، زمینه‌ساز مشارکت عمومی شهروندان در فعالیت‌های تولیدی و توسعه این شرکت باشد تا زمینه‌ساز رشد و توسعه هرچه بیشتر معدنی، صنعتی و اقتصادی منطقه شود. مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی متولیان امر برای تدوین طرح جامع زغال‌سنگ کشور افزود: موفقیت اجرای این طرح وابسته به بررسی همه‌جانبه ظرفیت‌ها و تدوین راهکارهای مناسب برای ایجاد تمرکز با هدف افزایش تولید و توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور است. صنعت زغال‌سنگ در بسیاری از کشورها تحت حمایت دولت بوده و از یارانه‌های مختلف حمایتی برخوردار است. این حمایت‌ها در ایران نه تنها برقرار نیست، بلکه عدم ارائه تسهیلات مناسب در بحث مالیات، عوارض، بیمه و حقوق دولتی، فشار مضاعفی به معدنکاران وارد می‌کند. بدون شک اگر پشتیبانی مناسب از طرف دولت انجام شده و تسهیلات مالی و اقتصادی به این صنعت ارائه شود، زغال‌سنگ می‌تواند محرک مهمی در رشد اقتصادی کشور باشد.