انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه مطبوع وجود دارند که شرایط استفاده از هر یک از آنها متفاوت است. داکت اسپیلت که در واقع به اسپیلت‌های خانگی معروف است، تقریبا متداول‌ترین سیستم تهویه مطبوع در دنیاست که بسیاری برای تهویه هوا از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه به طور کلی از یک هواساز و یک کندانسور تشکیل شده است که توسط مجموعه‌ای از لوله‌های مسی به‌هم متصل شده‌اند و از نظر نوع نیرو محرکه کمپرسور به دو نوع اینورتر و معمولی تقسیم می‌شوند. این سیستم نسبت به سیستم‌های مرکزی استقلال کامل دارد و در مقایسه با رادیاتور راندمان گرمایشی آن نیز بالاتر است. همچنین لوله‌کشی گرمایشی داکت اسپیلت از سقف است و حجم لوله‌کشی آب گرم با استفاده از این دستگاه کاهش می‌یابد. علاوه بر این هزینه پایانی راه‌اندازی داکت اسپیلت با کویل تقریبا نصف هزینه  سیستم‌های چیلر و مینی چیلر است که این خود یکی از مهم‌ترین مزایای داکت‌اسپیلت محسوب می‌شود. این دستگاه علاوه بر تامین سرمایش کافی، گرمایش بسیار قوی دارد و می‌تواند بین ۲۰ الی ۳۰ درصد در مصرف برق در زمستان صرفه‌جویی کند. داکت‌اسپیلت‌ها می‌توانند به کمک فیلترهای قابل شست‌وشو، هوا را تصفیه کنند و فضایی به دور از آلودگی پدید آورند. این وسیله می‌تواند به راحتی در هر فضایی قرار گیرد و برای سردترین و گرم‌ترین مناطق طراحی شود.

 مهندسی معکوس برای ارتقای کیفیت

میرنادر سیدآقایی، مدیرعامل شرکت تهویه‌سازان وطن به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: آغاز فعالیت ما در زمینه تولید انبوه سیستم‌های تهویه مطبوع و داکت اسپیلت به سال ۸۶ بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون با توجه به نیاز جامعه توانسته‌ایم بهترین «داکت‌اسپیلت» را با مهندسی معکوس تولید کنیم و امروز جزو برندهای برتر بازار تاسیسات کشور هستیم. همچنین فعالیت ما منحصر به داکت اسپیلت نیست و در زمینه تولید چیلر و فن‌کوئل هم فعال هستیم. وی می‌افزاید: در شرایط تحریم تا حد توان قیمت‌ها را ارزان نگه داشته و بیشتر از اینکه به دنبال سود و منفعت شخصی باشم، رونق تولید و اشتغال را سرلوحه کاری خود قرار داده‌ایم. در این مسیر آزمون و خطاهای بسیاری داشتیم و تمام  تلاش ما این است که با ارائه محصول با کیفیت بالا، مانع ورود اجناس خارجی به بازار شویم. سیدآقایی با اشاره به اینکه کیفیت دستگاه‌های ما قابل رقابت با برترین برندهای اروپایی است، خاطرنشان می‌کند: طی این سال‌ها در کنار مشتری‌ مداری که برای ما بر هر امر دیگری اولویت داشت، توانستیم ضعف‌ها و اشکالات را به مرور زمان برطرف کرده و می‌توانیم ادعا کنیم که با کیفیت بالای محصولات و پایبندی به تعهدات و خدمات پس از فروش، هیچ مشتری از ما ناراضی نبوده است. مدیر عامل تهویه‌سازان وطن با بیان اینکه در زمینه داکت اسپیلت استاندارد مشخصی در کشور تعریف نشده است، خاطرنشان می‌کند: در حال مطالعه و بررسی استانداردها با چند تولید کننده داخلی هستیم که بتوانیم استانداردی را حول یک انجمن یا تشکل تدوین کرده تا از این طریق بتوانیم در زمینه صادرات داکت اسپیلت هم راحت‌تر کار کنیم.

 تحریم نمی‌تواند مانع صادرات شود

وی در مورد وجود تحریم‌ها و مشکلات صادرات محصولات عنوان می‌کند: با توجه به قیمت ارز در کشور ما، صادرات بسیار برای شرکت‌ها به صرفه است و قطعا چنانچه شرکتی محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کند، به هر طریق ممکن شرکت‌های خارجی را مجاب به معاملات تجاری خواهد کرد. کما اینکه ما هم به‌رغم تحریم‌ها، اجناس با کیفیت را با هر ترفندی از کشورهای دیگر خریداری می‌کنیم؛ بنابراین تحریم نمی‌تواند مانع صادرات شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا فقدان استاندارد باعث حضور غیرمتخصص‌ها و سودجویی از این صنعت نشده است، تصریح می‌کند: قطعا کسانی که فاقد تخصص هستند، توانایی حضور در این بازار را ندارند. بسیاری از افراد به این گمان که می‌توانند با تولید بی‌کیفیت، سودهای بالا به جیب بزنند، وارد صنعت تهویه مطبوع شده‌اند، اما بلافاصله بعد از چند ماه از بازار خارج شده‌اند؛ چرا که کیفیت محصولات این صنعت به سرعت خود را نشان می‌دهد. در واقع تنها کسانی می‌توانند در این صنعت موفق باشند که اصطلاحا خاک صنعت را خورده باشند.

 چشم‌انداز آینده شرکت

مدیرعامل تهویه‌سازان وطن عنوان می‌کند: هدف‌گذاری ما این است که تبدیل به قوی‌ترین شرکت تهویه مطبوع جهان شویم؛ همان‌طور که در ایران توانستیم خود را به عنوان یک برند برتر معرفی کنیم. به این منظور استارت این کار زده شده و کارخانه بسیار بزرگی را افتتاح کرده‌ایم و با توجه به حجم تولیدی که خواهیم داشت، قطعا نیازمند بازارهای بزرگ‌تر برای صادرات هستیم. وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه تولید ما در داخل کشور وجود دارد می‌گوید: در شرایطی که نرخ ارز به شدت افزایش یافته، محصولات تولیدی ما  با کمتر از ۵۰درصد قیمت دستگاه‌های مشابه خارجی و با همان کیفیت و کارآیی روانه بازار داخلی می‌شوند و از این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال، از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کنیم.