عبور از مرز تولید 5/ 4 میلیون تن محصولات پوشش‌دار

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه گفت: ناحیه نورد سرد در سال ۷۱ راه‌اندازی شد تا پاسخگوی نیازهای مشتریانی باشد که به استحکام بیشتر و دقت ابعادی بهتری نسبت به محصولات گرم نیاز دارند.

وی افزود: مشتریان عمده محصولات سرد، خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، پروفیل سازان و ... هستند. مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: از سال ۸۲ با راه‌اندازی خطوط پوشش‌دار قلع ‌اندود، گالوانیزه و رنگی قابلیت‌های جدیدی به ناحیه نورد سرد اضافه شد تا پاسخگوی طیف بیشتری از مشتریان باشد.

بهادرانی خاطرنشان کرد: محصولات پوشش‌دار شرکت فولاد مبارکه شامل ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی است که فرآیند پوشش دهی هر محصول مخصوص به خود آن است.

به گفته وی، روش پوشش‌دهی گالوانیزه به‌صورت غوطه‌وری و خط رنگی که در امتداد خط گالوانیزه واقع‌شده به‌صورت خط پوشش دهی غلتکی طراحی‌شده و پوشش دهی محصول قلع‌ اندود هم به‌صورت الکترولیتی است.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه افزود: استفاده از محصولات پوشش‌دار به دلیل وجود لایه محافظ پوششی جهت ممانعت از خوردگی و اکسیداسیون و همچنین زیبایی بیشتر این محصولات در صنعت بسیار افزایش‌یافته و قطعا در آینده نیز درخواست سفارش مشتریان از این نوع محصولات بیشتر خواهد شد.

وی یکی از استراتژی‌های مهم شرکت فولاد مبارکه و ناحیه نورد سرد را توسعه این واحدهای تولیدی و به دنبال آن افزایش تولید و کیفیت محصولات پوشش‌دار برشمرد.

بهادرانی با اشاره به بهره‌برداری خط تولید محصول گالوانیزه در سال ۸۲ از بیشترین مصرف این محصول در صنایع ساختمانی خبر داد و گفت: تا پایان مهرماه ۹۹ به میزان ۳‌میلیون و ۲۲۶ هزار تن محصول گالوانیزه در شرکت فولاد مبارکه تولیدشده است.

وی تصریح کرد: حدود نیمی از محصول گالوانیزه به‌صورت مستقیم به فروش می‌رسد و نیمی دیگر از آن به خط بعدی یعنی خط ورق رنگی واردشده و تبدیل به محصول ورق رنگی می‌شود که بیشترین مصرف آن در صنایع ساختمانی است. اخیرا با افزایش کیفیت، این محصول در صنایع لوازم‌خانگی نیز کاربرد دارد.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در ادامه به محصول قلع‌ اندود به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پوشش‌دار حساس که در صنایع بسته‌بندی و مواد غذایی کاربرد دارد اشاره کرد و افزود: خط تولید قلع‌اندود نیز در سال ۸۲ به بهره‌برداری و تولید رسید و تا به امروز بیش از یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تن محصول در این واحد تولیدشده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه خط و افزایش کیفیت محصولات پوشش‌دار، پروژه‌هایی به‌منظور تداوم کمیت و کیفیت تولید محصولات اجراشده  یا در حال اجرا است.