رشد 20 درصدی حفاری‌های اکتشافی

مدیر امور اکتشافات و توسعه شرکت مس بابیان اینکه اخذ پروانه‌های اکتشافی محدوده‌های امیدبخش و همچنین تمدید گواهی کشف‌ها و پـروانه‌های بهره‌برداری کانسارها و ذخایر معدنی نیز کماکان، یکی از فعالیت‌های مهم امور اکتشافات شرکت مس است گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد پروانه‌ها و محدوده‌های ثبتی نسبت به ســه سال گذشته رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امور اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی از ابتدای سال‌جاری تاکنون فعالیت‌های اکتشافی گسترده‌ای را در قالب مراحل چهارگانه اکتشافات شامل مطالعات شناسایـی، پی‌جویی، عمومی و تفصیلی در محدوده‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران اجرا کرده است.

متوکل با اشاره به مطالعات شناسایی و پی‌جویی در پهنه‌های اکتشافی به وسعت بیش از ۶۸هزار کیلومترمربع گفت: اجرای عملیات در پنج پهنه در استان‌های کرمان، آذربایجان غربی، قم، خراسان رضوی و برنامه‌ریزی پنج پهنه جدید در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: در این راستا مطالعات شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های حوض سلطان، رفسنجان و سیه‌چشمه در مجموع به وسعت حدود ۵ هزار کیلومترمربع به اتمام رسیده و نهایی‌سازی محدوده‌های مستعد درخواستی برای ثبت و اخذ پروانه‌های اکتشافی به‌نـام شرکت ملی صنایع مس ایران در دست انجام است. مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه تصریح کرد: مطالعات شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های کاشمر و بجستان با توجه به وسعت بسیار زیاد بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع خوشبختانه در کمتر از ۶ ماه از انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان صمت استان خراسان رضوی و شرکت ملی صنایع مس ایران انجام و گزارش‌های پایانی به سازمان صمت استان خراسان رضوی ارائه شد. وی یادآور شد: پیگیری‌ها در خصوص واگذاری پنج پهنه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از سازمان صمت استان‌های مربوطه در دست انجام است.

به گفته متوکل اکتشافات سطحی تکمیلی (زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و توپوگرافی) درمجموع به وسعت ۵۵۳۰۰ هکتار در تعداد ۳۲ محدوده مستعد معدنی برآمده از مطالعات پهنه‌های اکتشافی و اندیس‌ها و کانسارهای معدنی انجام‌شده است، به‌طوری‌که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون (تا پایان مهرماه سال ۹۹) مطالعات زمین‌شناسی و آلتراسیون جمعا به وسعت ۱۷۲۰۰ هکتار، ژئوشیمیایی در مجموع با وسعت بیش از ۲۲۳۰۰ هکتار و ژئوفیزیک جمعا به وسعت ۱۲۸۰۰ هکتار و تهیه نقشه توپوگرافی به وسعت جمعا ۳هزار هکتار به انجام رسیده است.

متوکل بابیان اینکه مطالعات تخمین ذخیره و مطالعات مفهومی اولیه فنی و اقتصادی برای تعداد ۶ کانسار معدنی در حال انجام است اظهار کرد: در این راستا تخمین ذخیره این کانسارها مورد بازبینی قرار گرفته و مطالعات امکان‌سنجی مقدماتی این کانسارها در حال انجام است و مراحل نهایی خود را می‌گذراند. در این ‌ارتباط علاوه بر بازبینی مطالعات تخمین ذخیره، مطالعات هیدروژئولوژی، پایداری دیواره و مطالعات بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی تولید اولیه این کانسارها نیز در حال انجام است.