بانک مهر ایران تسهیلاتی را در حوزه مسکن و بیمه در نظر گرفته تا روستاییان کشور بتوانند با مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی خود، تا حد ممکن آن را از آسیب‌های سوانح طبیعی حفظ کنند.

حوادثی مانند سیل و زلزله در سال‌های اخیر بیشتر بر خانه‌های روستایی تاثیرگذار بوده، چراکه این خانه‌ها مقاومت کمتری دارند و  هر بار آسیب بیشتری را متحمل می‌شوند.

این در حالی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند؛ بررسی آمارهای مربوط به سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در سطح کشور، حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که حدود ۱۵ درصد آنها دارای اسکلت فلزی هستند و حدود ۱۷درصد از بتن آرمه به‌عنوان عمده مصالح به‌کار رفته، استفاده ‌شده است. سایر واحدهای مسکونی روستایی یعنی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ واحد، از مصالح دیگری استفاده کرده‌اند که ایمنی قابل قبولی ندارند.

درعین‌حال، ساکنان روستاها به دلایل مختلف امکان تامین منابع مالی برای مقاوم‌سازی منازل خود را نیز ندارند. ضمانت‌های بانکی و نیز سودهای بالا در وام‌هایی مانند جعاله که در تعمیر مسکن مورداستفاده قرار می‌گیرد، موانع تامین مالی این افراد در برابر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی هستند. بانک مهر ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور در این حوزه اقدامات مهمی انجام داده تا بتواند به سهم خود این مساله را در حوزه تامین مالی برطرف کند.

بانک مهر ایران در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود اقدام به بیمه نزدیک به ۵۰۰هزار خانه روستایی ۳ استان کمتر برخوردار کشور کرد تا همزمان با گام اول دولت و نهادهای مربوطه برای تامین مایحتاج موردنیاز مردم، گام دوم نیز باهدف کاهش آلام و فشارهای روانی ناشی از حادثه همزمان برداشته شود.

این خانه‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، توفان و... بیمه‌شده‌اند و این اقدام بانک مهر ایران خیلی زود اثر خود را نشان داد. متاسفانه در هفته نخست شهریور سال جاری، ۹۳ روستای استان خراسان جنوبی براثر سیل خسارت دید و خانه‌های واقع‌شده در این روستاها با آسیب روبه‌رو شد. خراسان جنوبی یکی از سه استانی است که خانه‌های روستایی آن از سوی بانک مهر ایران تحت پوشش بیمه حوادث درآمده است.