موانع قانونی؛ چالش سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری

مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو و رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران با اشاره به تاسیس این گروه گردشگری در سال ۱۳۸۰، می‌گوید: گروه گردشگری مارکوپولو با حضور جمعی از پیشکسوتان صنعت گردشگری و با هدف ارائه خدمات و محصولات باکیفیت و متمایز در این عرصه توسط بخش‌خصوصی و تامین منابع مالی به‌وسیله سهامداران شرکت تاسیس شد.

حسن تقی‌زاده انصاری یادآور می‌شود: گروه گردشگری مارکوپولو در ابتدای فعالیت به‌عنوان نخستین عمده‌فروش تورهای گردشگری در کشور فعالیت خود را شروع کرد.

وی همچنین در توضیح تورگردانی انبوه و ایجاد شبکه گسترده فروش در مارکوپولو نیز توضیح می‌دهد: شبکه گسترده فروش مانند یک ابر رایانه است که شرکت‌های همکار فروش متعددی دارد؛ برند مارکوپولو از ابتدای تاسیس به‌عنوان اولین عمده فروش رسمی تور در کشور، اقدام به طراحی و تولید محصولات و بسته‌های متنوع سفر کرد.

 ۲ هزار شرکت مسافرتی نمایندگان فروش محصولات مارکوپولو

تقی‌زاده انصاری در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: ضمانت کیفیت خدمات، کمیسیون جذاب، آموزش و توانمندسازی همکاران فروش دفاتر مسافرتی در سراسر کشور موجب اعتمادسازی و جلب نظر ۲ هزار شرکت مسافرتی همکار به‌عنوان نمایندگان فروش محصولات مارکوپولو شد.

وی با اشاره به فعالیت ۹ شرکت تخصصی وابسته به این هلدینگ در راستای اجرای ماموریت‌ها و تحقق چشم‌انداز و اهداف گروه گردشگری مارکوپولو، تصریح می‌کند:‌ شرکت ایرانگردی یکی از این ۹ شرکت به‌شمار می‌رود که در زمینه برگزاری تورهای انفرادی و گروهی داخلی و رزرو هتل‌های ایران و همچنین شرکت سفرهای خارجی در زمینه برگزاری تورهای خارجی و رزرو هتل‌های خارجی فعالیت دارند.

به‌گفته تقی‌زاده انصاری، شرکت تخصصی طبیعت‌گردی به‌طور اختصاصی به برگزاری تورهای داخلی و خارجی طبیعت‌گردی در حوزه‌های مختلف همچون رفتینگ، کوهنوردی، جنگل‌نوردی، کویرنوردی، نجوم، ژئوتوریسم، عکاسی، حیات‌وحش در داخل می‌پردازد.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو شرکت‌های گردشگری سلامت، آموزشی و پژوهشی، هتل‌های زنجیره‌ای، گردشگری الکترونیکی، مناطق گردشگری و توسعه بازار گردشگری را دیگر شرکت‌های هلدینگ مارکوپولو معرفی می‌کند که در بخش‌های مختلف به ارائه خدمات در سطوح متفاوت می‌پردازند.

تقی‌زاده انصاری همچنین درباره ورود این هلدینگ به عرصه آموزش گردشگری نیز اظهار می‌کند: آموزش، حلقه مفقوده و گمشده در گردشگری است و از آنجا که ایران در معادلات گردشگری، کشوری نوپا به‌شمار می‌رود، آموزش نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی با اظهار اینکه در راستای تربیت نیروی متخصص و برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت در حوزه گردشگری، شرکت آموزشی گردشگری مارکوپولو را تاسیس کرده‌اند، تصریح می‌کند: برگزاری دوره‌های متعدد و متنوع گردشگری به‌ویژه حوزه راهنمایان گردشگری ایران و طبیعت‌گردی به‌عنوان سفیران گردشگری، از جمله فعالیت‌های این شرکت به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو با بیان اینکه این شرکت با حضور ۲۳۰ تن به‌طور مستقیم در سال گذشته در همه حوزه‌های تخصصی خدمات و محصولات متنوع ارائه کرده‌ است، می‌گوید: به‌طورکلی در مارکوپولو از ابتدای تاسیس به رضایتمندی مشتری توجه ویژه‌ای داشتیم که در این راستا در چند سال گذشته، موفق به کسب رضایتمندی ۹۳درصدی گردشگران شدیم.

تقی‌زاده انصاری، اشتغال نزدیک به هزار نفر در سال‌های گذشته به‌طور غیرمستقیم در مارکوپولو و حضور فعال در بازارهای جهانی را از دیگر اقدامات این هلدینگ بیان و تصریح می‌کند: همچنین هلدینگ مارکوپولو سالانه در ۴۰ رویداد و نمایشگاه مهم گردشگری داخلی و بین‌المللی حضوری فعال داشته و تلاش می‌کند در حوزه ورود گردشگر به کشور و ارائه خدمات مطلوب به گردشگران نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اظهار اینکه این گروه در سال‌های گذشته برای بیش از ۲۰۰ مقصد گردشگری ایران برنامه‌های متنوع سفر تنظیم و ارائه کرده است، اضافه می‌کند:‌ ابتکار اجرای گسترده تورهای تهرانگردی در نوروز ۵ سال گذشته و همچنین اجرای بیش از ۷ هزار نفر تور تهران در نوروز ۹۸ موجب معرفی برند مارکوپولو به‌عنوان برگزیده برتر در این حوزه شد.

تقی‌زاده انصاری همچنین ایجاد مرکز کروز و برگزاری تور به ۷۰‌مقصد جهان و ارائه خدمات روادید کشورهای مختلف را از دیگر فعالیت‌های مارکوپولو بیان می‌کند.

 بهره‌برداری از اکوکمپ کویری مارکوپولو در سال آینده

وی در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام دارند، می‌گوید: در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر و متفاوت‌تر، در حال احداث اکوکمپ کویری هستیم که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

تقی‌زاده انصاری همچنین اظهار می‌کند: با هدف آموزش و حفظ سرمایه‌های انسانی در یک سال گذشته با دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف قراردادهای همکاری امضا کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو با بیان اینکه اقداماتی نیز در حوزه مسوولیت اجتماعی خود داشته‌اند، یادآور می‌شود: در این راستا توانسته‌ایم برنامه‌های متفاوتی از جمله تور بازدید از موزه‌های کشور برای نابینایان و رفتینگ برای معلولان برگزار کنیم؛ همچنین برگزاری جشنواره‌های مختلف به‌ویژه جشن شب یلدا با حضور ۲ هزار و ۵۰۰ میهمان و کودک کار، برگزاری تورهای حامیان حفظ محیط‌زیست، حمایت از بانوان هنرمند حصیرباف سیستان و بلوچستان و خریداری محصولات حصیری برای بسته‌بندی کترینگ مارکوپولو از دیگر اقدامات مارکوپولو در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی هستند.

 چالش‌های سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری

تقی‌زاده انصاری همچنین در توضیح مشکلات و چالش‌های پیش‌رو برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری، توضیح می‌دهد: مشکلات بسیاری در حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری وجود دارد که شاید موانع قانونی یا خلأهای قانونی سرفصل اصلی آن باشند.

وی مشکلات حقوقی، مالکیت‌ها، تفکیک و آزادسازی اراضی و تغییر کاربری زمین‌ها را از جمله مشکلاتی بیان می‌کند که سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری با آن مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو تاکید می‌کند: باید با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی مناسب و برطرف کردن محدودیت‌های حقوقی، قانونی، اداری، سیاسی، اجتماعی و سازماندهی و ساماندهی منابع به سوی توسعه سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور گام برداریم.

تقی‌زاده انصاری همچنین در بخش دیگری به مساله شیوع ویروس کرونا و آسیب‌هایی که به صنعت گردشگری وارد کرده است، می‌پردازد و می‌گوید: ویروس

کووید-۱۹ بر‌ اقتصاد به‌عنوان رایج‌ترین نگاه به گردشگری، تاثیری عمیق برجای گذاشت؛ به‌طوری که بسیاری از کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت در هفته‌های نخست به ورطه نابودی و ورشکستگی کشیده شدند.

 کرونا عامل نابودی یک میلیون شغل در گردشگری دنیا

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی جهانگردی مبنی بر اعمال محدودیت توسط ۹۶ درصد از کل مقاصد در سراسر جهان به‌دلیل همه‌گیری کرونا تصریح می‌کند: حدود ۴۳ درصد کشورها شامل ۹۰ مقصد، مرزهای خود را به‌طور کامل یا جزئی بسته‌اند؛ همچنین حدود ۲۱ درصد که شامل ۴۴ مقصد می‌شود، ممنوعیت سفر را برای مسافرانی که از بعضی از مقصدهای تحت تاثیر کووید-۱۹ اعمال کرده‌اند و حدود ۲۷ درصد یعنی ۵۶ مقصد، پروازهای بین‌المللی ورودی را متوقف کرده‌اند.

تقی‌زاده انصاری درباره آسیب‌هایی که صنعت گردشگری از کرونا متحمل شده است، پیش‌بینی کرد: نابودی یک میلیون شغل و بیکاری روزانه ۱۰۰ میلیون نفر در بخش سفر و گردشگری در جهان، تحمیل بیش از ۶۳ میلیون ضرر شغلی منطقه آسیا و اقیانوسیه، لغو یا به تاخیر افتادن رویدادهای مهمی چون نمایشگاه گردشگری برلین و بازی‌های المپیک بخشی از آثار کرونا بر صنعت گردشگری هستند.

 خسارت ۱۲۰۰میلیارد تومانی شرکت‌های مسافرتی در ایران

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو همچنین با بیان اینکه شرکت‌های مسافرتی و گردشگری ایران از آغاز شیوع ویروس کرونا تا به امروز یک هزار و ۲۰۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده‌اند، تصریح می‌کند: همچنین بخش تاسیسات گردشگری هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، راهنمایان گردشگری ۱۲۶ میلیارد تومان و موسسات و مراکز آموزشی گردشگری ۴۹ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند؛ بنابراین ضمن اهمیت سلامتی مردم و گردشگران، برای عبور از بحران همانند بسیاری ازکشورها با دعوت مردم به سفرهای هوشمند و ایمن با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، می‌توان میزان این خسارت‌ها را در مراکز اقامتی، پذیرایی و خدمات گردشگری کاهش داد.

تقی‌زاده انصاری در عین‌ حال تاکید کرد: در کنار این اقدامات باید سفرهای بی‌قاعده مسافران و استفاده از مراکز فاقد پروتکل‌های بهداشتی محدود شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت گردشگری چقدر زمان نیاز دارد تا پس از اتمام کرونا به ثبات قبل بازگردد، می‌گوید: در این خصوص نمی‌توان جواب قطعی داد؛ چراکه برای تورهای ورودی تمامی قراردادها ۶ ماه تا یک سال زودتر منعقد می‌شوند ضمن اینکه بیشتر نمایشگاه‌های خارجی گردشگری تعطیل هستند و به‌طورکلی در گردشگری جهان نیز هنوز در این رابطه اظهار نظر دقیقی نشده است.

تقی‌زاده انصاری در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: از سوی دیگر مشخص نیست دنیا چه زمانی به لحاظ بیماری امن و داروی مورد نیاز و واکسن آن تولید و توزیع می‌شود تا مسافران با آسودگی و آرامش کامل سفر کنند؛ بنابراین پیش‌بینی برای زمان رسیدن به ثبات در گردشگری درست نیست.

 کمپین «فردا سفرکنید» همصدا با سازمان جهانی بهداشت

وی با اظهار اینکه بسیاری از مدیران گمان می‌کنند گردشگری تا سه سال دیگر به شرایط قبل از کرونا بازگردد، تاکید می‌کند: اما در این میان سازمان جهانی گردشگری در بحران کووید-۱۹ هم‌صدا با سازمان جهانی بهداشت، با ایجاد کمپین «فردا سفر کنید» و سفرهای ایمن خواستار مسوولیت‌پذیری بین‌المللی و مشترک در میان صنعت گردشگری در مواجهه با شیوع ویروس کرونا شد؛ این سازمان هدف از ایجاد این کمپین با پیام «امروز در خانه بمانید تا بتوانید فردا سفر کنید» را کشف فرهنگ‌های گوناگون، تمرین اتحاد و احترام به یکدیگر، مراقبت از محیط‌زیست، تداوم یادگیری، توسعه و پایداری و ایجاد فرصت‌ها برای همگان اعلام کرده است.

تقی‌زاده انصاری با بیان اینکه در شرایط کنونی بسیاری از هتل‌ها با الگوبرداری از هتل‌های بزرگ و زنجیره‌ای برتر، سعی در تدوین پروتکل بهداشتی و جذب مسافر کرده‌اند، می‌گوید: همچنین بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی با برگزاری تورهای یک و چند روزه سعی کرده‌اند موتور گردشگری داخلی را روشن کنند؛ بسیاری از برگزارکنندگان تورهای داخلی در راستای پیروی از سازمان جهانی جهانگردی پیشنها‌د عدم کنسلی سفر و سفر برای روزی دیگر را به مسافران خود داده‌اند، اما تا رسیدن به این ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپولو در پاسخ به این پرسش که تا رسیدن به توسعه پایدار در صنعت گردشگری چقدر فاصله داریم، اظهار می‌کند: صنعت گردشگری با اتکا به مفهوم توسعه‌ پایدار، درصدد است در عین سوددهی اقتصادی، کمترین تاثیر را بر جامعه میزبان و محیط‌زیست داشته باشد.

تقی‌زاده انصاری با بیان اینکه توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط‌زیست، منابع و میراث فرهنگی جوامع است، توضیح می‌دهد: از این رو گردشگری پایدار باید با سیاست مشخص و مدونی به اجرا درآید تا بتواند حرکت امیدبخشی را فراهم کند؛ آموزش و توجه به اقتصاد جامعه محلی همچنین برنامه‌ریزی، مشارکت اجتماع‌های محلی، کاهش بیش از حد مصرف و اتلاف انرژی، حفظ و ارتقای تنوع طبیعی، اجتماعی و فرهنگی از جمله آیتم‌های گردشگری پایدار به‌شمار می‌روند.

p28 (3)