نگاه بزرگ‌ترین  شرکت مس جهان به لیتیوم

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از اویل پرایس، این غول مس جهان که یک شرکت دولتی در شیلی است، قصد دارد ۶ تا ۱۰ ماه را صرف بررسی این منطقه با وسعت ۹۰ مایل مربع کند تا وضعیت و میزان تمرکز این فلز پرکاربرد باتری‌ها در آنجا را تعیین کند. بر پایه این بررسی اندازه ذخایر موجود لیتیوم و گام‌های ضروری بعدی شناسایی خواهد شد.

این غول مس جهان در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرد، نوشته است: «برپایه نتایج حاصل از این بررسی، به‌ویژه در رابطه با میزان اشباع لیتیوم موجود در خاک این معادن، نتیجه‌گیری می‌کنیم که آیا به لحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی برداشتن گام‌های بعدی توجیه دارد یا خیر.»

با توجه به آنکه کودلکو نوسازی تجهیزات معادن مس خود را اولویت نخست فعالیت‌هایش قرار داده است، سال‌هاست که ورود به کسب‌وکار مربوط به فلز لیتیوم را با تردید در دستور کار قرار داده و بارها به آن ورود کرده و در آن شکست‌خورده است.

شیلی برخی از بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم جهان را در خود جای‌داده است. این فلز برای تولید خودروهای برقی و وسایل و تجهیزات دارای فناوری نوین کاربردی حیاتی دارد. باوجوداین، تولید لیتیوم شیلی طی سال‌های اخیر نتوانسته افزایش قابل‌توجهی داشته باشد چون محدودیت‌های قانونی بر سر راه تولید لیتیوم در شیلی، سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کرد تا به‌جای سرمایه‌گذاری در شیلی، فعالیت‌های خود را در آرژانتین و استرالیا گسترش دهند.

طبق قانونی که در سال 2016 در شیلی به تصویب رسید، اما دولت این کشور از عزم خود برای افزایش تولید لیتیوم خبر داده و افزوده است که قصد دارد به شرکت‌های معدنی دولتی خود اجازه دهد در نمکزارهای بخش شمالی کشور در این خصوص فعالیت کنند.