نیروگاه‌های حرارتی عمده برق کشور را تولید می‌کنند

جعفری پیرامون انواع منابع تولید برق در جهان و ایران و سهم نیروگاه زاگرس در اکوسیستم تولید نیروی برق ایران گفت: برای تولید برق در جهان زیست سوخت‌ها، سوخت‌های فسیلی، گرمایش زمین، نیرو آب، انرژی هسته‌ای، انرژی جزر و مد، انرژی بادی و انواع دیگر انرژی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایران در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد که ۶۴۸ مگاوات با پتانسیل مثبت ۳۲۰ مگاوات از این تولید بر عهده نیروگاه زاگرس است که برای این منظور از انرژی حاصل از سوخت گاز یا به صورت سیکل ترکیبی بهره می‌برد. در واقع بیش از ۷۳ درصد برق جهان با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. در بین انرژی‌های تجدیدپذیر نیز استفاده از سیستم‌های برق‌آبی (۵/ ۱۶ درصد)، انرژی باد (۵/ ۵ درصد)، زیست سوخت‌ها (۲/ ۲ درصد) و انرژی خورشیدی با ۹/ ۱ درصد رواج بیشتری دارند. مقدار سرمایه‌گذاری اولیه کمتر برای تولید همان مقدار برق در سیستم سوخت فسیلی، انرژی گرمایی بسیار زیاد حاصل از سوخت این ترکیبات و دسترسی آسان و نسبتا ارزان به سوخت‌های فسیلی از دلایل رجحان این نوع نیروگاه‌ها در جهان هستند.

 پتانسیل زاگرس برای تبدیل شدن به صادرکننده قدرتمند برق 

به گفته جعفری‌اناری، شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در گزارش فصلی بازار برق ایران مربوط به بهار سال ۱۳۹۸، نیروگاه زاگرس کوثر از نظر شاخص درصد آمادگی موفق به کسب رتبه اول و همچنین از نظر شاخص نرخ انرژی قابل تولید حائز رتبه چهارم شد و در میان پنج نیروگاه برتر گازی قرار گرفت. وی ادامه داد: از طرف دیگر نیروگاه زاگرس در تلاش دائمی برای غلبه بر چالش‌های تولید است. بهره‌گیری از سیستم خنک‌کن هوای ورودی به کمپرسور واحدهای گازی نیروگاه که حدود ۳۲ مگاوات به ظرفیت قدرت عملی این نیروگاه در پیک بار می‌افزاید از جمله چنین اقداماتی است. گذشته از مسائل فنی، قرارگیری این نیروگاه در نزدیکی مرز عراق امکان صادرات برق را نیز فراهم می‌آورد، اما چالش‌هایی که این شرکت غیردولتی با آن سر و کار دارد مانع انجام این کار شده است که از آن جمله ممانعت دولت از صادرات برق توسط بخش‌خصوصی را می‌توان نام برد. جعفری‌اناری افزود: تولید برق در نیروگاه‌ها طی شبانه‌روز و در فصول مختلف به صورت سینوسی تغییر می‌کند یعنی در ساعاتی از روز و در فصولی از سال مصرف برق پایین می‌آید و در ساعات دیگر و فصول دیگر تقاضا برای برق بیشتر می‌شود. زمانی که مصرف برق پایین است، نیروگاه با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کند. با توجه به اینکه امکان ذخیره‌سازی برق نیز وجود ندارد، می‌توان از این ظرفیت تولیدی برای صادرات یا تولید رمز ارز استفاده کرد، اما متاسفانه ممانعت‌هایی که عموما از طرف دولت هستند مانع ارزآوری شرکت‌های خصوصی تولید برق می‌شوند.

 اهداف ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر 

جعفری‌اناری اخذ جایزه ملی تعالی سازمانی در سه سال پیاپی را نشان از عزم راسخ این شرکت  برای پیشرفت و خدمت‌رسانی دانست و افزود:  تصمیم شرکت برای ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، پس از مطالعات بنیادین در خصوص امکان استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی، هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به منظور تقویت اقتصاد درون‌زاد  نیز در راستای تعالی صنعت نیروگاهی کشور بوده است.  جعفری‌اناری در خصوص  هدف و نحوه ورود نیروگاه زاگرس کوثر به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پیش از این خبر احداث اولین نیروگاه بیوگاز دامی کشور  با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های دنیا و در راستای استفاده از انرژی‌های نو، حفاظت از محیط زیست، توسعه بازار و تنوع تولید توسط این شرکت منتشر شده و به دنبال  برگزاری کمیسیون معاملات بازگشایی پاکات «ج» مناقصه «پروژه مهندسی، خرید، تامین تجهیزات، ساخت، نصب، احداث و راه‌اندازی نیروگاه بیوگاز دامی به ظرفیت یک مگاوات به صورت EPC»، به شرکت «فنی و مهندسی توان آزمایان» به عنوان برنده مناقصه واگذار شده بود. در این پروژه که به منظور بهره‌گیری از زنجیره ارزشی در هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، در نزدیکی یکی از مزارع دامپروری این هلدینگ اجرایی می‍‌شود، تلاش شده تا از فضولات حیوانی برای تولید برق استفاده شود. در واقع گاز متان متصاعد شده از این فضولات برای تولید انرژی و الکتریسیته به کار می‌رود و گاز دی‌اکسیدکربن حاصله نیز برای مصارف گلخانه‌ای جمع‌آوری می‌شود. چنین پروژه‌هایی در نوع خود بهترین روش برای افزایش بهره‌وری انرژی و تکمیل زنجیره ارزشی هستند. رواج این نوع فعالیت‌های بهینه‌سازی انرژی در صنایع مختلف و بها دادن به زنجیره ارزشی در تمامی صنایع می‌تواند کارآیی اقتصادی را به طور معنی‌دار بهبود بخشد. جعفری‌اناری با بیان اینکه جهان به سمت استفاده از انرژی‌های غیرفسیلی در حرکت است، تاکید کرد: شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر نیز کاملا از این واقعیت آگاه بوده و توسعه بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و برق‌آبی را در برنامه‌های خود دارد. وی ادامه داد: با اینکه چالش‌های بسیار زیادی در مسیر تولید، فروش و صادرات برق وجود دارد، متخصصان شرکت تلاش می‌کنند با بالاترین کیفیت بهترین خدمات را ارئه کنند. چالش‌های فنی به خصوص در زمان اورهال نیروگاه‌ها، پرداخت‌های دیرهنگام توسط دولت، قیمت ناعادلانه خرید برق از نیروگاه توسط دولت و ... از چالش‌های مهم این شرکت و شرکت‌های تولید برق دیگر هستند. با وجود تمام این چالش‌ها، مشکلات قابل حل بوده و فرصت‌های بسیاری نیز پیش رو قرار دارند. برای مثال با اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای حمایت از تولیدکنندگان راه‌های جدیدی گشوده می‌شود. امکان فروش برق به طور مستقیم به کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات صنایع را از نظر انرژی حل کند.