ایجاد فرصت‌های شغلی با افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای

محمدعلی خراسانی، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین مارکت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه اصل و ماهیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای براساس نیاز جامعه است و پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده محسوب می‌شود، گفت: یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان بحث فروش محصولات است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بستن قرارداد با تولیدکنندگان توانسته‌اند این مساله را حل کنند و امنیت خاطر بیشتری برای  تولیدکنندگان ایجاد کنند که این موضوع به افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیز انجامیده است. 

وی با اشاره به مزایای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای این فروشگاه‌ها علاوه بر عرضه محصولات موردنیاز مصرف‌کنندگان به صورت یکجا، این است که محصولات بدون واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین‌مارکت در ادامه با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در زمان، از مزایای ثانویه این فروشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای سابق بر این در متراژ‌های ۷۰۰ تا هزار متر احداث می‌شد و مردم برای تهیه مایحتاج خود مسافت و زمان بیشتری را صرف می‌کردند، ولی با راه‌اندازی و احداث این فروشگاه‌ها در متراژ‌های کمتر مثل ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر و تعداد بیشتر در محله‌های مختلف نیاز مصرف‌کنندگان در زمینه اقلام غذایی، پروتئینی، لبنی، محصولات صبحانه ، تنقلات، انواع نوشیدنی، بهداشتی و شوینده‌ها به خوبی رفع می شود. 

 فروشگاه‌های تخفیف محور

خراسانی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین مارکت تخفیف محور اداره می‌شوند و با تیراژ خرید‌های بالا از قیمت تمام شده کالا‌ها کاسته شده و به سود خریدار تمام می‌شود، افزود: این فروشگاه‌ها به صورت Discont (تخفیف‌محور) هستند که برای رفاه حال مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شوند. کلیه شعب فروشگاه وین مارکت با تخفیف دائمی از 5 تا 50 درصد آماده خدمت‌گزاری به مردم کشور است. افراد می‌توانند اطلاعات کلیه محصولات با تخفیف ویژه وین مارکت را در بخش فروش ویژه وب‌سایت این فروشگاه مشاهده کنند.

وی یکی از اهداف مهم شرکت وین مارکت را حمایت از کالای ایرانی عنوان و تصریح کرد: با توجه به مسائل اقتصادی در کشور و بحث حمایت از تولید کالای ایرانی درصدد هستیم در این امر نقش بسزایی داشته باشیم.

خراسانی اشتغالزایی و کار آفرینی را از مهم‌ترین دستاورد‌های ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد و افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی از تاثیرگذار‌ترین و مهم‌ترین دستاورد‌ها است که خوشبختانه توانسته‌ایم در این زمینه جزو کارآفرینان برتر کشور باشیم. کمتر از دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و بالغ بر ۴۰۰ فروشگاه در 15 استان‌ کشور راه‌اندازی کرده‌ایم و بیش از ۲۵۰۰ پرسنل مستقیم با ما کار می‌کنند.

 گسترش نمایندگی و فرانچایز

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین‌مارکت، نوین‌سازی صنعت خرده‌فروشی با هدف توسعه شتابان را مدنظر قرار داد و گفت: گسترش نمایندگی‌ و فرانچایز برای ما بسیار مهم است. شرایط در این بخش به این صورت است که محل یا مکان و فضای ارائه کالا به علاوه تجهیزات را خودشان ایجاد می‌کنند و کالا، نرم‌افزار، آموزش و راه‌اندازی با ما است. البته دراین راستا تسهیلات  بدون بهره می‌دهیم که هزینه تامین تجهیزات و نیازها برای راه‌اندازی فروشگاه را پوشش می‌دهد. در این بخش برنامه ما این است که تا پایان سال ۳۰۰ فروشگاه به فروشگاه‌های قبلی وین‌مارکت اضافه شود. 

این فعال اقتصادی با اشاره به رقابتی که بین فروشگاه‌های زنجیره ای وجود دارد، توضیح داد: بازار خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار بزرگ و گسترده شده است، به طوری که سهم زنجیره خرده‌فروشی‌های مدرن در ایران چیزی حدود ۱۶ درصد و نهایتا ۱۸ درصد اعلام می‌شود؛ عددی که در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴ درصد است و در کشورهای توسعه‌یافته 82 درصد است. بنابراین فاصله ما با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و هنوز این قدر فضا وجود دارد که این بخش گسترش یابد. 

خراسانی با بیان استراتژی فروشگاه زنجیره‌ای وین مارکت افزود: در بحث ورود به بازار، تلاشمان این است که بر روی تخفیف‌ها و ارائه کالاهای برنددار تمرکز کنیم. از آنجا که فروشگاه‌های ما تخفیف محور هستند، بنابراین باید تخفیف‌هایمان کامل و قابل قبول باشد و از دیگر فروشگاه‌های موازی بیشتر باشد. در بخش چیدمان نیز سعی کرده‌ایم چیدمانی شیک و فضایی با آرامش و جذابیت بالا ایجاد کرده و از در هم چینی و دپوچینی و بنکداری کردن دوری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بحث آموزش پرسنل یکی از اولویت‌های کاری ما است و همه پرسنل ما تحصیل‌کرده هستند. همچنین همه برندهای موجود در فروشگاه وین مارکت تولید ایران و دارای گرید A هستند و طبیعتا در بحث کیفیت تحت نظارت بیشتری قرار دارند. 

خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط باید کالای ایرانی را تبلیغ و توزیع کنند، گفت: کالاهایی که برند خارجی دارند، حتما باید از مبادی قانونی و سازمان‌های ذی‌ربط مجوز داشته باشند و نماینده آنها در ایران باشد، اما درصد این موارد کم است، چرا که بیش از ۹۵ درصد از کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های ما ایرانی هستند و آن ۵ درصد هم محصولاتی هستند که قسمتی از تولیدشان در ایران انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به شایعات ایجاد شده درخصوص قیمت و تخفیفات کاذب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خاطرنشان کرد: این چالشی است که اخیرا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح شده و باید بگویم که غیرکارشناسی و غیرمنصفانه است. هیچ فروشگاه زنجیره‌ای هرگز با تامین‌کننده تبانی نمی‌کند که کیفیت کالایی را پایین بیاورد یا قیمت آن را بالاتر ببرد و هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. وقتی با برند ملی کار می‌کنید، آن کارخانه مجوز ندارد که اگر شما بخواهید قیمت بالاتر از مصوب بزند، چرا که با او برخورد خواهد شد و حتما باید از مراجع ذی‌صلاح مجوز قیمت‌گذاری گرفته باشند. 

 برای تخفیف بیشتراز سهم خود می‌زنیم

خراسانی افزود: اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف می‌دهند، در واقع از سهم خود و تامین‌کننده می‌زنند. این ‌موارد  چالش‌هایی است که همیشه برای فروشگاه زنجیره‌ای پیش می‌آید چون این حس است که شاید این فروشگاه‌ها رقیب فروشگاه‌های کوچک هستند، در حالی که این طور نیست. در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف بیشتری می‌دهند و همان کالا را با شرایط مناسب‌تری می‌خرند و می‌فروشند. مردم مطمئن باشند اگر تخفیفی داده می‌شود، روی همان قیمت مصوب مصرف‌کننده تخفیف داده می‌شود.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین‌مارکت با اشاره به دوران بیماری کرونا و همکاری و همراهی این فروشگاه‌ها با مردم، تصریح کرد: در این ایام فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار کمک حال مردم بوده و هستند. این در حالی است که برخی کشورهای خارجی با مسائل و مشکلاتی پیرامون کمبود کالا مواجه شدند و به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هجوم‌ ‌برده و با قفسه‌های خالی روبه‌رو می‌شدند، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران تلاش کردند که مردم از این جو روانی که در دنیا ایجاد شده، دور بمانند و کمبود کالا وجود نداشته باشد و قفسه‌ها خالی نشود.

 موانع و مشکلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای

خراسانی موانع و مشکلات پیش روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های رشد اقتصاد در دنیا، افزایش سهم و تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. طبیعتا دولت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند بازار را تنظیم، کنترل و هدایت کند و همچنین رفتار خرید مردم را فرهنگ‌سازی کند. در واقع رشد اقتصادی را با همین عوامل می‌شود بالا برد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحث توزیع کالا به دولت کمک کرده  و در بحث‌هایی که لازم بوده تنظیم بازار کرده‌اند و کالاهای سهمیه‌ای توزیع کرده‌اند، همچنین به مناسبت‌هایی سعی می‌کنند، فشار بازار را بگیرند و جو روانی را که برخی اوقات ایجاد می‌شود که کمبود کالا هست از بین می‌برند.

به گفته وی، بحث‌هایی که در زمینه حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود، چالش‌هایی است که باید به مرور تغییر کند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که شبکه توزیع کاملی در کشور وجود ندارد که بتواند منسجم و به صورت نرم افزاری کنترل شود و توزیع کالا انجام شود و انبارهای ما اتوماتیک و مدرن نیستند.