برگزاری تورها به‌ شکل خانوادگی به‌دلیل کرونا

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فاراگشت کوروش‌کبیر با اشاره به شروع فعالیت این آژانس از سال ۱۳۹۲ با مجوز رسمی از سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، می‌گوید: عمده فعالیت‌های این آژانس، رزرو بلیت و هتل، اخذ ویزا و برگزاری تورهای مسافرتی داخلی و خارجی است.

سیامک ندیمی با بیان اینکه آژانس مسافرتی و هواپیمایی فاراگشت کوروش‌کبیر، مجری اصلی برگزاری تورهای ایرانگردی است، اضافه می‌کند: تورهای ایرانگردی از تهران و سایر شهرها به مقاصد مختلفی همچون مشهد، شیراز، اصفهان، کیش، قشم و... به‌صورت تخصصی برگزار می‌شود.

وی درباره چگونگی برگزاری تورهای خارجی نیز با اظهار اینکه به‌جز ارمنستان به سایر مقاصد تور خارجی مستقیم برگزار نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: برای مشتریانی که تمایل به شرکت در تورهای خارجی دارند، با همکارانی که طرف قرارداد هستیم با تخفیف تورها را رزرو می‌کنیم.

 ارائه بسته‌های سفر متناسب با سلیقه و توان مالی مشتریان

ندیمی در پاسخ به این پرسش که از چه طرح‌های تشویقی برای جذب مشتریان و ماندگاری آنها بهره می‌گیرند، می‌گوید: رویکردی که در ارائه خدمات گردشگری به مشتریان ارائه می‌دهیم براساس نوع سلیقه و توان مالی آنهاست؛ به این ‌ترتیب که بسته‌های سفر از پیش‌ تعیین شده و اجباری نداریم، بلکه تورها و خدمات و شرایط سفر را متناسب با سلیقه و قیمت مدنظر مشتریان ارائه می‌دهیم.

وی همچنین در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: مگر در مواردی که شرایط شهر مقصد ایجاب کند و نتوان طرح دیگری را پیاده کرد که این مساله را نیز همان ابتدا با مسافران درمیان می‌گذاریم.

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فاراگشت کوروش‌کبیر همچنین درنظر گرفتن تخفیف‌‌هایی برای مشتریان وفادار آژانس را نیز از دیگر امتیازاتی بیان می‌کند که برای جذب مشتری لحاظ کرده‌اند.

ندیمی همچنین برخورداری از نیروی متخصص و مسلط به امور گردشگری و تورهای شهرها و مناطق مختلف ایران و همچنین تورهای خارجی را نکته بسیار مهم و کلیدی در ارائه مشاوره بهتر به مشتریان بیان و تصریح می‌کند: یکی از مزیت‌هایی که از آن برخورداریم بهره‌مندی از نیروهای متخصص، حرفه‌ای و کارآزموده است که به‌طور کامل نسبت به جاذبه‌های گردشگری، نقشه و موقعیت هتل‌های شهرها و پک تورها متناسب با نیاز و خواسته مشتریان تسلط کامل دارند. همچنین با تورلیدرهایی مسلط به امور گردشگری شهر مقصد همکاری داریم تا بتوانند به همه سوالات و خواسته‌های مسافران پاسخ بدهند.

 کاهش حدود ۷۰ درصدی سفرها به‌دلیل شیوع کرونا

وی درباره تاثیر کرونا در روند فعالیت آژانس و وضعیت گردشگری و ایرانگردی نیز توضیح می‌دهد: کرونا تاثیر بسیار زیادی در صنعت گردشگری گذاشته است به‌گونه‌ای که تعداد مسافرت‌ها و به‌تبع آن تعداد نیروهای آژانس‌ها کاهش یافته است.

ندیمی کاهش سفر به واسطه شیوع ویروس کرونا را تا حدود ۷۰ درصد ارزیابی می‌کند و بر این باور است: ۳۰ درصد از ایرانیانی که به‌دلایل مختلف به سفر می‌روند، روزی آژانس‌های مسافرتی برای ادامه فعالیت است.

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فاراگشت کوروش‌کبیر با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از بهترین مشاغل با ارزآوری بسیار زیاد برای کشور است، ادامه می‌دهد: این صنعت بر اساس خوشی مردم کسب درآمد می‌کند؛ با این ‌حال صنعت گردشگری نوک پیکان حوادث قرار دارد، زیرا هر مساله اقتصادی، بهداشتی، امنیتی که پیش آید اولین صنعتی است که تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و با مشکل روبه‌رو می‌شود.

ندیمی به مساله لغو سفرهای مسافران با شیوع ویروس کرونا اشاره و اظهار می‌کند: در ابتدای شیوع کرونا، همه تورها کنسل و آژانس‌ها با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو شدند؛ بدون مشورت با هتل‌ها و شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی، اعلام شد که باید پول همه مسافران برگشت داده شود. این تصمیم درحالی رسانه‌ای شد که هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای از پیش برای آژانس‌ها نیامده بود و در نتیجه همه مسافران به آژانس‌ها برای بازپس‌گیری پول خود هجوم آوردند و حتی در مواردی با تهدید روبه‌رو شدیم.

ندیمی با اظهار اینکه هتل‌ها و ایرلاین‌ها حاضر به برگشت پول به آژانس‌ها نبودند، توضیح می‌دهد: هتل‌ها و ایرلاین‌ها به دلیل اینکه هیچ نامه و ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده بودند حاضر به برگرداندن پول به آژانس‌ها نبودند.

وی با بیان اینکه سیاست آژانس این است که سریع خرید مشتری را از هتل و ایرلاین انجام دهد تا مشتری با مشکل افزایش هزینه مواجه نشود، می‌گوید: مسافران به پشتوانه حرف وزیر، زیربار این مساله نمی‌رفتند و می‌گفتند با آژانس طرف حساب هستند؛ در نتیجه چند ماه درگیر تامین پول لغو سفرها از منابع نقدی و فروش لوازم و اجناس خود شدیم تا توانستیم پول مردم را برگردانیم و به آنها ثابت کنیم قصد کلاهبرداری نداشته‌ایم.

 ناهماهنگی در ابلاغ  برگشت هزینه‌ها

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر با یادآوری اینکه هتل‌ها و ایرلاین‌ها مدتی بعد از پایان یافتن این مساله شروع به برگرداندن‌ پول‌‌ها به آژانس‌ها کردند، تصریح می‌کند: این مشکلات به‌دلیل نداشتن برنامه مسوولان برای آژانس‌های مسافرتی پیش آمد؛ درحالی که می‌توانستند ابتدا به ایرلاین‌ها و هتل‌ها برگشت پول مردم به آژانس‌ها در بازه زمانی مشخصی را کتبی اعلام و ابلاغ کنند و سپس به مسافران می‌گفتند از یک تاریخ خاص برای دریافت طلب خود به آژانس‌ها مراجعه کنند؛ در این بین اگر آژانس از پس دادن بدهی خود سر باز می‌زد آن را تعطیل می‌کردند.

ندیمی با بیان اینکه پس از پایان این چالش تا مدتی اصلا هیچ‌گونه فروشی نداشتند تا اینکه به مرور وضعیت بهتر شد، اظهار می‌کند: البته اسفندماه اعلام کردند تسهیلاتی برای کمک به شرایط اقتصادی فعالان عرصه گردشگری پرداخت می‌کنند، اما شرایط خوبی نداشت و باتوجه ‌به وضعیت راکد صنعت گردشگری امکان بازپرداخت وام وجود نداشت؛ بنابراین ما برای دریافت آن اقدام نکردیم.

البته وی از دیگر مشکلات همیشگی که گریبان فعالیت آژانس‌های مسافرتی را گرفته است، وجود قوانین دشوار و بی‌تناسب با شرایط کاری آژانس‌ها در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار بیان می‌کند و خواستار رسیدگی به آن می‌شود.

 توقف فعالیت تورهای همگانی به منظور عمل به پروتکل‌های بهداشتی

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر همچنین درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفر نیز توضیح می‌دهد:‌ پروتکل‌های بهداشتی طبق اصولی که باید، در هتل‌های طرف قرارداد و تورها رعایت می‌شود؛ برای نمونه برگزاری تورهای همگانی را کنسل کرده‌ و آنها را به‌صورت اختصاصی و خانوادگی برگزار می‌کنیم.

ندیمی همچنین تاکید می‌کند: با هتل‌هایی همکاری داریم که از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب آنها مطمئن هستیم، اما درباره روند رعایت پروتکل‌ها توسط ایرلاین‌ها نمی‌توانیم دخل و تصرفی داشته باشیم و مستقیم به خودشان مربوط است.

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری تورها به صورت خانوادگی روی قیمت تورها تاثیر نداشته است، می‌گوید: تا جایی که امکان داشته باشد این کار را نمی‌کنیم؛ کمااینکه تاکنون هیچ افزایش هزینه‌ای برای سود بیشتر  نداشته‌ایم حتی لیدرها همان دستمزدی را می‌گیرند که پیش از کرونا دریافت می‌کردند.

ندیمی در عین حال تاکید می‌کند: اگر توری نیز افزایش قیمت داشته است به دلیل افزایش قیمت توسط هتل‌ها و ایرلاین‌هاست و هیچ ارتباطی به آژانس و برگزاری تورها به صورت خانوادگی ندارد.

مدیر آژانس مسافرتی و هواپیمایی فارا گشت کوروش کبیر در پاسخ به این پرسش که آیا توریست خارجی نیز دارند، اظهار می‌کند: پیش از شیوع کرونا از کشورهای اطراف همچون ترکیه، ارمنستان، گرجستان و پاکستان و همچنین دو، سه گروه از اروپا و ایرانیان مقیم آمریکا مسافر داشته‌ایم، اما اکنون به دلیل کرونا با یک گروه از ترکیه کار می‌کنیم.

وی در نهایت با بیان اینکه اگر  در مسیر این فعالیت سنگ‌اندازی نشود، صنعت گردشگری بسیار خوب پیشرفت و رشد خواهد کرد، تصریح می‌کند: اکنون به‌گونه‌ای شده است که هیچ حمایتی از دولت نمی‌خواهیم، زیرا وقتی می‌خواهند کاری برای صنعت کنند بیشتر به ضرر آن تمام می‌شود.

ندیمی با تاکید بر اینکه یکی از بهترین صنایع هر کشوری به‌ویژه در ایران، صنعت گردشگری است، می‌گوید: این صنعت که در ایران فعالان بسیاری نیز دارد فقط با دو مشکل سنگ‌اندازی مسوولان و نبود اتحاد و همزیستی بین آژانس‌ها روبه‌رو است؛ متاسفانه یا برخی آژانس‌ها درحال تضعیف این صنعت هستند یا مسوولان بدون برنامه و مطالعه به این صنعت آسیب می‌زنند.