چادرملو آماده حفاری تا عمق هزار متری

ناصر تقی‌زاده با تاکید بر ضرورت دستیابی به منابع غنی سنگ‌آهن در عمق بیش از هزار متری در کویر مرکزی ایران گفت: ایران در خصوص اکتشاف از رقبای خارجی خود عقب است، حال‌آنکه در کشورهای دارای ذخایر معدنی از فناوری‌های به‌روز برای دستیابی به ذخایر زیرزمینی بیشترین استفاده را می‌برند، اما در کشور ما هنوز این فناوری‌ها وجود ندارد. ازاین‌رو برای ما بسیار مهم است که بتوانیم به ذخایر زیرسطحی دسترسی پیدا کنیم. وی توضیح داد: در حال حاضر ذخایر قابل‌توجهی از سنگ‌آهن در عمق بیش از هزار متری شناسایی‌ شده، اما بهره‌برداری از آنها بدون بهره‌گیری از تجهیزات جدید امکان‌پذیر نیست.

ناصر تقی‌زاده با اشاره به اینکه چادرملو مصمم به تهیه فناوری حفاری عمیق باهدف دستیابی به ذخایر قابل‌توجه زیرسطحی کشور است تصریح کرد: در حوزه اکتشاف باید سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری کرد، بارها اعلام کرده‌ایم در هرجای ایران اگر پهنه‌ای به ما واگذار شود، آماده انجام عملیات اکتشاف هستیم، البته نه به این معنی که حتما مالکیت آن را داشته باشیم، بلکه به‌صورت مشارکتی نیز حاضر به همکاری هستیم.

وی افزود: در حال حاضر کار اکتشاف تفصیلی آنومالی D۱۹ در حال انجام است و انتظار داریم به‌زودی نتیجه نهایی آن اعلام شود تا بتوانیم با دریافت پروانه بهره‌برداری، عملیات باطله‌برداری را آغاز کنیم. از طرفی چند پهنه دیگر در محدوده فعالیت معدن چادرملو شناسایی ‌شده است که در حال مطالعه و بررسی هستیم.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره چادرملو یادآوری کرد: سنگ‌آهن و فولاد محصولی است که بازار پرمصرفی در جهان دارد، بنابراین با توجه به ظرفیت بالقوه کشور باید در شرایط فعلی بیشترین بهره را در این فرصت شناسایی کنیم. معلوم نیست در آینده این رونق وجود داشته باشد؛ چراکه شاهدیم بشر هر روز از فرآورده‌های جدید در صنایع استفاده می‌کند ازاین‌رو ممکن است جایگزین‌های دیگری از جمله پلیمرها جانشین فولاد در صنایع شوند. وی تاکید کرد: در این رابطه باید برخی موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاران معادن برداشته شوند و صدور مجوزها تسریع و امتیازات تشویقی نیز داده شود تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.