احتمال زمین‌گیری هواپیمایی نروژ

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، گسترش سریع فعالیت‌های این شرکت در حوزه پروازهای ارزان‌قیمت دو سوی اقیانوس اطلس موجب شد که موج عظیمی از بدهی‌ها بر سر آن سرازیر شود و همزمان، بحران انتشار ویروس کرونا، فشاری مضاعف را بر این شرکت هواپیمایی وارد کرد. در حال حاضر این شرکت فقط در محدوده خطوط داخلی فعالیت می‌کند و تنها ۶ هواپیما از ۱۴۰ هواپیمای آن در عملیات پروازی مشارکت دارند.

این شرکت اعلام کرد: «شرکت هواپیمایی نروژ به سرمایه بیشتری نیاز دارد تا بتواند در فصل نخست سال ۲۰۲۱ و پس از آن به فعالیت خود ادامه دهد.»

میزان نقدینگی موجود این شرکت و معادل آن در پایان ماه سپتامبر سال‌جاری ۴/ ۳ کرون نروژ (معادل ۳۷۶ میلیون دلار) بوده است، میزانی که نسبت به رقم ۹۸/ ۴میلیارد کرون در سه ماه پیش از آن کاهش قابل توجهی داشته است.

درخواست جدید این شرکت از دولت برای اعطای کمک در شرایطی مطرح شده است که روز دوشنبه گذشته دولت نروژ درخواست‌ها برای حمایت بیشتر از این شرکت هواپیمایی را رد کرد. ارزش سهام این شرکت از ماه ژانویه گذشته تاکنون تا ۹۹ درصد سقوط کرده  و دولت نروژ با اشاره به این سقوط اعلام کرده که حمایت از چنین شرکتی به معنای پذیرش ریسک بیش از حد است. در پی رد شدن درخواست این شرکت از سوی دولت، شرکت هواپیمایی نروژ اعلام کرد که ۱۶۰۰ نفر دیگر از کارکنان خود را به مرخصی اجباری می‌فرستد و به این ترتیب از مجموع ۱۰ هزار کارمند خود در دوران پیش از کرونا حالا تنها با ۶۰۰ نفر از پرسنل کار خود را ادامه خواهد داد.

در ادامه بحران این شرکت، روز سه‌شنبه یکی از اعضای هیات‌مدیره بزرگ‌ترین شرکت سهامدار هواپیمایی نروژ به نام شرکت لیزینگ «ائرکپ هولدینگز» نیز استعفای خود را اعلام کرد. زیان عملیاتی این شرکت در فصل سوم سال میلادی جاری به ۸/ ۲ میلیارد کرون بالغ شد و این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته این شرکت ۳ میلیارد کرون سود داشته است.