به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، فرانسیسکو گومز نتو، مدیرعامل شرکت هوافضای برزیلی امبرائر، روز گذشته اعلام کرد که این شرکت خود را برای یک سال ۲۰۲۱ «بسیار چالشی» آماده می‌کند، زیرا موج‌های ویروس کرونا در ایالات‌متحده و اروپا گویا بهبودی بالقوه در صنعت مسافربری را به تاخیر خواهد انداخت.

این شرکت خوشه‌ای که سومین تولیدکننده هواپیما در جهان است گزارش کرده که بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر ۱۲۱ میلیون دلار ازدست ‌داده است، زیرا اولین موج همه‌گیری کووید-۱۹ مانع سفرها شده و به تقاضای هواپیماهای شخصی و تجاری ضربه زده است.

گومز نتو به تحلیلگران گفته انتظار ندارد فروش ۲۰۲۱ بهتر از ۲۰۲۰ باشد، زیرا کند شدن فروش هواپیماهای تجاری به‌طور مشخص این شرکت را عقب نگه‌داشته است. تا اینجای سال، امبرائر ۷۲۸ میلیون دلار از دست ‌داده است و این شرکت انتظار دارد که نهایتا در سال ۲۰۲۲ به مسیر رشد بازگردد.

گرچه بازار سهام به‌ طورکلی وضعیت خوبی داشت، اما به‌محض انتشار این اخبار و وجود چشم‌اندازی منفی، سهام این شرکت افتی ۶ درصدی پیدا کرد.

با این ‌حال، امبرائر روز گذشته اعلام کرد که در ماه اکتبر برنامه‌هایی بیشتر از کل ۳ماهه سوم سال ارائه کرده است، یعنی حتی اگر جلوی رشد همه‌گیری کرونا گرفته نشود، وضعیت کمتر تیره خواهد بود.

با آسیبی که این همه‌گیری به مسافرت زده، بیشترین ضربه را درآمد ناشی از فروش هواپیماهای تجاری خورده و در ۳ماه قبلی از ۴۰۸ میلیون دلار سال گذشته به ۱۷۷ میلیون دلار رسیده است.

بخش هواپیماهای شخصی هم که به نظر برخی تحلیلگران نقطه روشنی بود، زیرا پیش‌بینی می‌شد افراد بسیار ثروتمند هزینه زیادی برای سفرهای جدا از عموم مردم کنند، افت چشمگیری داشت. درآمد این بخش از ۳۶۳ میلیون دلار سال گذشته به ۲۱۲ میلیون دلار رسید.

بااین‌حال، بخش دفاعی این شرکت توانست با تحویل دادن تعداد بیشتری از هواپیماهای نظامی درآمد خود را افزایش دهد. البته هنوز هم بخش دفاعی امبرائر نسبت به بخشی که هواپیماهای مسافری تولید می‌کند، کسب‌وکار کوچک‌تری دارد.

این شرکت گزارش کرده که طی ۳ماه اخیر به‌سرعت ۵۶۷ میلیون دلار هزینه کرده است که البته این مبلغ با ۷۵۰ میلیون دلار بدهی جدید ایجاد شده در همین دوره جبران شده است.