فرصت تحریم برای صنعت لوازم‌خانگی

به گفته مدیرعامل این شرکت،  برند جدید الورود سینگل در زمینه لوازم خانگی، زیرمجموعه هلدینگ بزرگ ایلیا است و اکنون مانند جوانه در حال رشدی است که با تکیه بر تجربیاتی که در شرکت‌های مادر داشته به همراه نوآور بودن در این زمینه و کیفیت محصولاتش به سرعت در حال رشد است؛ بنابراین این امیدواری در بین مدیران این شرکت وجود دارد که بتواند سهم خیلی خوبی در حوزه لوازم خانگی داشته باشد؛ کما اینکه این تجربه موفق را در حوزه تجهیزات توکار آشپزخانه داشته و مسیر موفقیت را طی کرده و با سرعت بیشتری این کار را انجام خواهد داد.

به گفته حسن مالامیری، در حال حاضر به صورت نیچ مارکت (Niche Marketing) وارد بازار شده‌ایم و هر آنچه تولید می‌کنیم در بازار داخل به فروش می‌رسد و به همین دلیل نیازی به صادرات نداریم. هدف اول ما در گام فعلی این است که افزایش تولید داشته، بازار داخل را به خوبی پوشش دهیم و بعد از نائل شدن به این هدف بحث صادرات را در پیش خواهیم گرفت.

 چالش‌های بزرگ و کوچک برای تولید

مالامیری با بیان اینکه ما هم مانند دیگر صنایع کشور بزرگ‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم در مورد مباحث ارزی هست، افزود: تخصیص ارز و محدودیت‌های ارزی مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده؛ به طوری که حتی در برخی شرایط و مواقع خط تولید را به مدت یک ماه متوقف کرده و با اعتراض مشتری روبه‌رو شده ایم. این قطع و وصل شدن خط تولید برای یک تولیدکننده متعهد بسیار آزار دهنده است و امیدوارم دولت ترتیبی دهد که این اتفاقات در حوزه صنایع و تولید پیش نیاید.

این چالش در شرایطی است که علاوه بر بهای ارز مورد نیاز و محدودیت‌های آن، قیمت مواد پلیمری، پلاستیکی و فلزی نیز به شدت بالا رفته و چند برابر شده است. به عنوان مثال اگر سال‌های قبل آهن کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان معامله می‌شد اکنون به بیش از کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده و خرید و فروش می‌شود. مساله دیگر اینکه مواد اولیه قبلا به صورت مدت‌دار فروخته می‌شد، ولی در حال حاضر صرفا به صورت نقدی به فروش می‌رسد و تحقق این امر مستلزم آن است که سرمایه در گردش شرکت افزایش پیدا کند و نقدینگی شرکت‌ها برای خرید نقدی افزایش یابد.

مالامیری با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری بیشتری با مجموعه‌هایی که در حال توسعه هستند داشته باشند، ادامه داد: متاسفانه بانک‌های بزرگ چنین تعاملی را با ما تولیدکنندگان ندارند و عملا موضوع حمایت از تولید، صرفا در حد شعار باقی مانده و در قالب اجرایی هیچ کمکی به تولیدکنندگان نشده است. خوشبختانه از آنجا که سینگل از هلدینگ ایلیا که توان مالی بالایی دارد، تغذیه می‌شود مشکل نقدینگی نداریم، اما بیشتر شرکت‌هایی که جدیدالورود هستند به علت ناتوانی در تامین سرمایه در گردش محکوم به شکست هستند؛ بااین حال امیدوارم که سیاست‌گذاران برنامه‌ای تدوین کنند که این اتفاق برای سایر شرکت‌ها پیش نیاید.

 تحریم و بسترسازی برای تولید داخلی

بسیاری از تولیدکنندگان داخلی معتقدند تحریم با تمام چالش‌هایی که برای کشور ایجاد کرد، اما توانست بازاری را ایجاد کند که تولیدکنندگان داخلی با رقابت درونی بتوانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و با بازاری مناسب روبه‌رو شوند. به گفته مدیرعامل سینگل، اگر با دید مثبت نگاه کنیم، شاید تنها نکته مثبت تحریم‌ها این بوده که واقعا دست کشورهای خارجی را از بازارهای ما کوتاه کرده است؛ کشورهایی مانند کره که عملا بازار ما را در اختیار داشتند و منفعت زیادی هم کسب کردند. به گفته وی، چنانچه دولتمردان بتوانند از این شرایط استفاده کنند قطعا جهش خیلی خوبی را در صنایع کشور شاهد خواهیم بود و برای دستیابی به این هدف لازم است که حمایت کافی از صنایع خصوصی که سودآور هستند، صورت گیرد. بر این اساس ضروری است شرکت‌هایی که اهل عمل هستند و رزومه خوبی دارند به صورت خاص حمایت شوند و به توسعه بیشتر و بومی‌سازی قطعات ترغیب شوند. بنابراین از نظر بنده تحریم یک فرصت و یک موقعیت مناسب برای ارتقا است. به گفته این فعال بخش خصوصی، در این شرایط شرکت‌هایی می‌توانند دوام بیاورند که سود‌دهی خوب و مارجین مناسبی دانسته باشند. خوشبختانه شرکت سینگل با برنامه‌ریزی‌ای تنظیم‌شده محصولات مناسبی را ارائه می‌کند و مارجینی را در نظر گرفته که بقا داشته باشد، اما گاه پیش می‌آید که سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات، سنگ‌اندازی‌های غیرکارشناسی انجام می‌دهند. این صنعت، صنعتی است که به علت فشردگی رقابت، خود کنترل شده است و سازمان‌هایی مثل تعزیرات باید به این صنف اعتماد بکنند. به گفته مدیرعامل سینگل  ارگان‌های دولتی نباید با سختگیری‌های غیرمنطقی شرایطی را به وجود آورند که شرکت‌های جدید نتوانند وارد این عرصه شوند و معدود شرکت‌های باقیمانده در آینده خطر انحصار را در صنعت به وجود آورند.

 برنامه‌های توسعه‌ای سینگل

به گفته مدیرعامل سینگل مهم‌ترین هدف این شرکت در سال ۹۹ افزایش صددرصدی در تولید محصولات اجاق گاز و همچنین توسعه محصول در قسمت تلویزیون خواهد بود. مالامیری افزود: در حال حاضر تلویزیون‌های ۶۵ اینچ را نیز تولید کرده‌ایم و در پارت بعدی تلویزیون‌های ۷۵ اینچی نیز به سبد محصول ما اضافه خواهند شد. وی با بیان این نکته که افزایش تولید برای ما بسیار مهم بوده و اولین هدف سینگل است، ادامه داد: در کنار این هدف که تاکنون محقق شده، واردات خط تولید ماشین لباسشویی و ظرفشویی در دستور کار ما قرار دارد و در دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد تا بتوانیم قبل از پایان سال این محصولات را نیز به بازار ارائه کنیم. همچنین اقدامات دیگری نیز به منظور تکمیل سبد کالا در حوزه لوازم خانگی در دست تهیه است که جزو برنامه‌های سال ۱۴۰۰ است. وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه برای سینگل فرصت خیلی خوبی خواهد بود و با توجه به سرعت رشد بالا این شرکت می‌تواند از طریق بازار سرمایه به  نقدینگی خوبی دست یابد، افزود: زیرساخت‌هایی را برای پیوستن به این بازار آماده کرده‌ایم تا بتوانیم طی دو سال آینده وارد این بازار شویم.

p27 (3)