فرصت‌های اندک سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر

یکی از مواردی که موجب افزایش میزان انگیزه و بهره‌وری نیروها می‌شود، برخورداری از امکانات رفاهی و اطمینان از آتیه خود است. شرکت توسعه امید افق گردشگری، یکی از شرکت‌هایی به‌شمار می‌رود که ماهیت فعالیت آن تامین آتیه پرسنل و رسیدگی به امور رفاهی آنها است. این شرکت اکنون با داشتن ۱۳۰ نیرو در راستای تامین آتیه و رفاهیات ۲هزار و ۲۰۰ سهامدار خود تلاش می‌کند که در واقع پرسنل شرکت‌های گروه مالی گردشگری به‌شمار می‌روند.

 خدمات لجستیک بانکی محور اصلی فعالیت‌های توسعه امید افق گردشگری

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره توسعه امید افق گردشگری با اشاره به تاسیس این شرکت در سال ۱۳۹۰ در راستای تامین آتیه پرسنل گروه مالی گردشگری می‌گوید: هدف این شرکت شناسایی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی سودآور در تمامی حوزه‌ها،‌ خلق ارزش برای دارایی‌های شرکت و افزایش ثروت سهامداران است.

عادل افخمی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه، شرکت می‌تواند بدون محدودیت خاصی در امور مختلف خدماتی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری فعالیت و کسب سود کند، اضافه می‌کند: تاکنون پروژه‌های مختلفی در زمینه‌های ساختمانی، خدماتی، لجستیک و پرتفوی بورسی انجام داده‌ایم، اما اکنون محور اصلی فعالیت‌هایمان در زمینه لجستیک و سرمایه‌گذاری بورسی است.

وی با بیان اینکه شرکت توسعه امید افق گردشگری با برخورداری از نیروی متخصص و امکانات تخصصی در قالب یک شرکت (CIT(Cash in Transit عملیات پول‌رسانی، مانیتورینگ دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها و پشتیبانی از آنها را انجام می‌دهد، اظهار می‌کند: در حوزه پول‌رسانی و تامین و توزیع آن به دستگاه‌های ATM با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری متعددی همچون گردشگری، شهر، رسالت و... کار کرده‌ایم.

افخمی درباره چگونگی مانیتورینگ دستگاه‌های خودپرداز نیز توضیح می‌دهد: در راستای راهبری متناسب و بهینه کارکرد خودپردازها، واحد مانیتورینگ و پایش به‌صورت مداوم عملکرد خودپردازها شامل تراکنش‌ها، موجودی، میزان خرجکرد کاست‌ها، دیسپنسر، عملکرد کارتخوان و ارتباط با سرور را از طریق نرم‌افزار و نظارت متخصصان بررسی می‌کند و در صورت لزوم به واحد پشتیبانی و پرستاری اطلاع می‌دهد.

 پشتیبانی ۲۴ ساعته از خودپردازهای خارج از شعب

وی با بیان اینکه در واحد پشتیبانی و پرستاری، پرسنل آموزش‌دیده به‌صورت ۲۴ ساعته عملیات پشتیبانی از خودپردازها را با هدف در دسترس بودن همه خدمات خودپردازهای خارج از شعب انجام می‌دهند، تصریح می‌کند: رسیدگی به وضعیت ارتباطی و آنلاین بودن دائمی خودپرداز، رفع خرابی‌های دیسپنسر خودپرداز که نیازمند تعویض قطعات نیستند، جای‌گذاری رول رسید مشتری و ژورنال، به‌روزرسانی نرم‌افزاری، بررسی وضعیت عکس‌برداری دوربین تراکنشی خودپرداز، هماهنگی و همراهی با کارشناسان شرکت‌های گارانتی‌‌کننده قطعات خودپرداز، خدمات این واحد به شمار می‌روند.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره توسعه امید افق گردشگری همچنین با یادآوری اینکه در گذشته برای فروش ATM قراردادهای همکاری را منعقد می‌کردند، اظهار می‌کند:‌ اکنون به‌دلیل دشوار شدن واردات ATM ناشی از شرایط تحریمی و همچنین به‌صرفه نبودن اقتصادی طرح‌های ارائه شده در این خصوص، قرارداد فروش این دستگاه‌ها را نداریم.

 ورود به پروژه‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های شرکت است

افخمی با بیان اینکه قبلا در پروژه‌های رفاهی و ساخت املاک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌گوید: اکنون بیشتر این پروژه‌ها به‌دلیل به وجود آمدن شرایط کرونایی، تعطیل شده‌اند و اکنون بیشتر فعالیت‌های مدنظرمان ورود به پروژه‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به رسالت شرکت در راستای تامین آتیه و خدمات رفاهی پرسنل گروه مالی گردشگری تصریح می‌کند: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بخش خدمات رفاهی شرکت همچون مباحث مسافرتی، تفریحی، ورزشی و... به‌صورت موقت تعطیل شده است؛ البته اگر شرایط بهبود یابد دوباره این حوزه نیز فعال می‌شود.

افخمی با اظهار اینکه فعالیت‌های خود را در این شرایط تغییر داده‌اند، می‌گوید: اکنون به سمت سایر بازارها مانند بورس رفته‌ایم؛ البته در بورس از دو سال پیش ورود کرده بودیم و اکنون تمرکز بیشتری روی این حوزه گذاشته‌ایم.

وی البته شرایط نامناسب کنونی بورس را موقتی می‌داند و معتقد است با سرمایه‌گذاری منابع در بورس در بازه‌های بلندمدت می‌توان درآمدها و ارزش‌های پایداری برای سهامداران ایجاد کرد.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره توسعه امید افق گردشگری همچنین با بیان اینکه سهامداران این شرکت پرسنل شرکت‌های گروه مالی گردشگری هستند، اضافه می‌کند: هرچقدر ما در شرکت توسعه امید افق گردشگری بتوانیم منافع ایجاد کنیم، پرسنل گروه مالی گردشگری ذی‌نفع آن می‌شوند.

 ریسک‌های کرونا 

وی باتوجه ‌به این رسالت و همچنین بروز محدودیت‌های ناشی از کرونا اظهار می‌کند: ما با محدودیت فعالیت در زمینه‌های تعیین‌شده‌ای روبه‌رو نیستیم و می‌توانیم به حوزه‌های مختلف با توجه‌ به ریسک و بازده آنها ورود یابیم؛ اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که یکی از حوزه‌های فعالیت ما یعنی پول‌رسانی فعال است، اما اسکناس نیز به‌دلیل شرایط کرونایی تقریبا خیلی کم استفاده می‌شود. افخمی در تکمیل توضیح خود با اشاره به وضعیت کنونی ناشی از کرونا، پیش‌بینی می‌کند:‌ ممکن است به‌طور کلی فرهنگ استفاده از پول نقد تغییر یابد و پول‌رسانی را به بیزینسی با فرصت‌های محدودتر در آینده‌ای نزدیک روبه‌رو سازد؛ بااین‌حال همچنان این حوزه را فعال نگه داشته‌ایم، اما ممکن است با تداوم شرایط درباره فعالیت در این حوزه تجدیدنظر کنیم یا حتی بانک‌های طرف قرارداد ما در این زمینه تجدیدنظری داشته باشند.

وی باتوجه ‌به مجموع محدودیت‌های ناشی از شرایط کنونی تاکید می‌کند: هرچند ما محدودیتی در وارد شدن به حوزه‌های مختلف نداریم، اما واقعیت این است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجیه آن‌قدر اندک و با حاشیه سود بسیار ناچیز هستند که تمایلی برای ورود به بسیاری از آنها نداریم.

 امکان برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت وجود ندارد

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره توسعه امید افق گردشگری با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی امکان داشتن برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت بسیار دشوار است، می‌گوید: در دو سال اخیر به‌ویژه در شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، بازار بورس جایگزین مناسبی برای فعالیت‌هایی بوده است که با مشکلات رکود یا تعطیلی مواجه شده بودند.

با این ‌حال افخمی تاکید می‌کند: اما اگر شرایط کلی با رکود روبه‌رو باشد، نه‌تنها ما بلکه همه شرکت‌هایی که دنبال کسب سود هستند به مشکل برمی‌خورند.

وی درباره چشم‌انداز شرکت در دوران پساکرونا نیز توضیح می‌دهد: چشم‌انداز و رسالت اصلی شرکت ما که جذابیت زیادی دارد حوزه رفاهی گروه است؛ این حوزه در شرایط کرونایی بیشترین آسیب را متحمل شد که اگر شرایط عادی شود، مهم‌ترین حوزه‌ای که تمایل داریم در راستای رسالت خود فعالیت کنیم این حوزه است.