صرفه‌جویی در شرایط کم پولی

مدیرعامل نیروگاه ری ضمن اشاره به این نکته و تاکید بر عمر بالای بسیاری از تجهیزات نیروگاهی و تاثیر این مساله بر میزان راندمان و بازدهی تولید تصریح کرد: نکته بسیار کلیدی این است که در صورت عدم انجام تعمیرات نیروگاهی در زمان مناسب، امکان خارج شدن واحدها از مدار یا کاهش میزان تولید نسبت به پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل نیروگاه ری با هدف تامین قطعات یدکی واحد‌ها در تعمیرات برنامه‌ریزی شده‌ای که عمدتا از اوایل مهرماه آغاز می‌شود، بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی را بازسازی کرده است. این قطعات که شامل پره‌های ثابت و متحرک توربین، قطعات محفظه احتراق و انواع یاتاقان هستند، عمدتا با نظارت متخصصان توانمند این نیروگاه و توسط شرکت‌های داخلی بازسازی شده است.

حمید بادرستانی همچنین از ساخت بیش از ۱۲۵ نوع تجهیز مکانیکی، ابزار دقیق و الکترونیکی خبر داد و اذعان کرد: ما در مجموع حدود ۴۲ هزار قطعه نیروگاهی را تولید کرده و زمینه را برای یک صرفه‌جویی 50 درصدی در هزینه‌های تعمیرات نیروگاه فراهم آورده‌ایم. نکته بسیار مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که قطعات ساخته شده در داخل قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بوده و در برخی موارد کیفیت بالاتری نسبت به آنها دارد. 

وی در ادامه بومی‌سازی تکنولوژی ساخت این قطعات را از افتخارات صنعت برق به ویژه شرکت مدیریت تولید برق ری دانست و گفت: ما علاوه بر ساخت انواع پره‌های متحرک و ثابت توربین‌های نیروگاه‌ ری، تمام تعمیرات اساسی و دوره‌ای واحدهای این نیروگاه را توسط متخصصان همین مجموعه انجام داده‌ایم. 

بادرستانی توربین‌های گازی متنوع و نیروهای متخصص و با دانش فنی بالا را اصلی‌ترین عامل دستیابی نیروگاه ری به جایگاهی ویژه در بین نیروگاه‌های کشور برشمرد و اظهار کرد: حرکت در مسیر ساخت داخل قطعات با اتکا به خودباوری و دانش فنی یکی از اهداف اصلی شرکت مدیریت تولید برق ری است. بر همین اساس ما توانستیم بازسازی بیش از ۶۰ نوع قطعه داغ نیروگاهی به منظور تامین قطعات یدکی واحدها در تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده پیش رو را عملیاتی کرده و گامی‌ بلند در راستای تسهیل تعمیرات نیروگاهی کشور و همچنین زمینه‌سازی برای تولید برق پایدار برداریم. 

مدیرعامل نیروگاه ری در ادامه تاکید کرد: نباید این مساله را از نظر دور داشت که تامین قطعات یدکی برای انجام تعمیرات برنامه‌ریزی شده، اهمیتی غیرقابل انکار در حفظ آمادگی واحدها برای تامین بار پیک شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری تولید برق دارد. در حقیقت پایداری واحدهای نیروگاهی در تابستان و روزهای اوج مصرف کاملا به انجام تعمیرات و بازدیدهای پیشگیرانه در فصول کم‌مصرف سال وابسته است. 

وی بازسازی قطعات نیروگاهی را یک اقدام ملی برشمرد و گفت: با این اقدام علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های تعمیرات نیروگاهی، افزایش دانش فنی هم در این حوزه رخ داده است، زیرا با تلاش‌های صورت گرفته بازسازی قطعات داغ نیروگاه‌ ری و دانش فنی نظارت بر آن به‌طور صد درصد بومی‌سازی شده و این نیروگاه ضمن تولید برق پایدار و مطمئن، با افتخار توانسته نقش خود را در ارتقای دانش فنی و بومی‌سازی بازسازی قطعات به شکلی شایسته ایفا کند.

بادرستانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از آغاز به کار نیروگاه ری در سال 1355 با نصب 44 واحد توربین گازی سخن گفت و خاطرنشان کرد: این نیروگاه با ظرفیت اسمی‌1371 مگاوات در دو تیپ جنرال الکتریک (GE) و وستینگهاوس(WH)  شامل 6 واحد 32 مگاواتی آسک، 18 واحد 25 مگاواتی هیتاچی، 10 واحد 25 مگاواتی آاگ، 7 واحد 32 مگاواتی فیات و سه واحد 85 مگاواتی میتسوبیشی کار خود را آغاز کرد که نصب این تجهیزات در سال 1356 به پایان رسید. 

وی در ادامه افزود: در طول  سال‌های1360 تا 1388 تعداد 16 واحد شامل 10 واحد آاگ و 6 واحد هیتاچی بنا به ضرورت‌هایی به شهرهای دیگر انتقال یافت؛ همچنین یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج شد. پس از آن در سال 1396 تعداد چهار واحد فیات به دلیل فرسودگی از رده خارج شد و در حال‌حاضر 23 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی ‌‌818 مگاوات در حال بهره‌برداری است. البته با توجه به تنوع و تعداد توربین‌های نصب‌شده، این نیروگاه یکی از متنوع‌ترین نیروگاه‌های گازی جهان بوده که تامین بخشی از برق شبکه سراسری را بر عهده دارد.

مدیرعامل نیروگاه ری در خصوص ساختار تولیدی این مجموعه توضیح داد: سوخت مصرفی این نیروگاه، گاز و گازوئیل است. گاز نیروگاه ری از طریق خطوط لوله گاز سراسری شرکت گاز و از طریق ایستگاه شماره 1، 2 و 3 نصب شده در محوطه نیروگاه تامین می‌شود که ظرفیت هر یک از این ایستگاه‌ها 110 هزار مترمکعب در ساعت بوده و گازرسانی به نیروگاه را با فشار psi 250  انجام می‌دهد.

وی در ادامه افزود: گازوئیل از طریق لوله ارتباطی با پالایشگاه تهران در هفت مخزن ذخیره می‌شود. سه مخزن هر یک با ظرفیت 8 میلیون لیتر، سه مخزن هر یک با ظرفیت 15 میلیون لیتر و یک مخزن با ظرفیت 35 میلیون لیتر محل ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه هستند و واحد‌های آسک، هیتاچی، فیات و میتسوبیشی را تغذیه می‌کنند. البته کلیه واحدها قابلیت تولید برق با هر دو نوع سوخت را دارند.

بادرستانی با بیان اینکه شرکت مدیریت تولید برق ری به عنوان یکی از شرکت‌های برجسته و پیشرو در زمینه ارائه خدمات مهندسی، بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری انواع توربین‌های گازی شناخته شده، اذعان کرد: ساختار این شرکت با توجه به تعداد، تنوع و عمر بالای توربین‌های تحت بهره‌برداری، در سالیان متمادی به صورتی شکل گرفته که از آن به عنوان دانشگاه توربین گاز در صنعت برق یاد می‌شود. ما همچنین با بهره‌مندی از دانش، تجربه و تخصص بالای پرسنل خود و همچنین امکانات، تجهیزات و دستگاه‌های  مخصوص کارگاهی و آزمایشگاهی توانسته‌ایم طی حدود 40 سال از زمان نصب این نیروگاه، فعالیت‌های مربوط به بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری روزانه حدود 40 واحد توربین گاز در پنج تایپ متفاوت را اجرا کرده و بیش از هزار فقره تعمیرات دوره‌ای را انجام دهیم. 

مدیرعامل نیروگاه ری خاطرنشان کرد: این تعمیرات عمدتا شامل تعمیرات اساسی، بازدید قسمت‌های داغ و بازدید اتاق‌های احتراق بوده که در نوع خود در داخل کشور و حتی در بین تمامی ‌کشورهای دنیا بی‌نظیر است. به علاوه یکی دیگر از تجربیات ارزشمند این شرکت، اجرای پروژه دمونتاژ، انتقال و نصب بیش از 10 دستگاه  توربین‌های گاز است. با اتکا به همین تجربیات ارزشمند ما آمادگی ارائه خدمات تخصصی در قالب اجرا، مشاوره و نظارت در سه بخش مکانیک، الکتریک و ابزار دقیق را داریم. 

p28 شیشسی

p28 copy