در سیستم‌های تهویه مجهز  به گردش هوا، با افزایش کیفیت فیلترهای مورد استفاده، می‌توان میزان آلودگی را به حداقل رساند و در غیر این صورت، احتمال دارد آلودگی افزایش یابد. استفاده از سیستم‌های تهویه مرکزی و درنتیجه افزایش مبادله‌ هوا، می‌تواند از طریق تامین هوای تازه برای افراد مستعد بیماری، خارج کردن هوای آلوده از محیط، رقیق‌سازی هوا از طریق ورود هوای تازه و تمیز یا  فیلتر کردن و گردش مجدد هوا و همچنین تمیز کردن هوای داخل اتاق‌ها و فضاها، در کاهش انتقال عوامل بیماری موثر باشد. در حال حاضر شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم تهویه هوا وجود ندارد و این بیماری، به‌عنوان یک بیماری قابل‌انتقال به روش هوابرد، مطرح نیست و حتی شواهد علمی آن را تایید نمی‌کنند.

 معیار و طراحی‌های ساختمان‌ها پس‌از ظهور کرونا

در همین راستا، رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه در مباحث و مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۴ در حوزه تاسیسات و تهویه هوا نظارت‌های کافی وجود داشته است، گفت: در بحث فضای ساختمانی تاسیسات بیمارستان و رعایت مبحث ۱۴ مشکلاتی داشتیم و داریم؛ البته باید با توجه به شیوع ویروس کرونا این موضوع و مساله به‌صورت جدی‌تر دنبال شود. بحث‌های سرمایشی و گرمایشی و مقررات ملی ساختمان یک مبحث بسیار مهم در حوزه ساختمان‌سازی است که به‌صورت کامل توسط مهندسان رعایت می‌شود.

سعید سعیدیان تصریح کرد: ویروس کرونا باعث شده که در بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای جهان سوم بسیاری از معیارها و سرانه‌ها تغییر کند و این موضوع به‌صورت جدی در زندگی مردم تاثیر و آثار بیشتری را به دنبال خواهد داشت. ساخت‌وسازها به‌گونه‌ای شده که فضای باز در ساختمان‌ها و اجرای مبحث ۱۴ قانون مقررات ملی ساختمان به‌صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.کرونا در طراحی ساختمان‌ها و ساختمان‌سازی تاثیرگذار خواهد بود و بحث‌های گوناگونی در این زمینه ابلاغ ‌شده است که اجرای آن توسط  برخی از مهندسان الزامی است. با توجه به آنکه مهندسان سعی می‌کنند تمامی مباحث را کنترل و رعایت کنند، استقبال مردم هم باید از این موضوعات بیشتر شود، چراکه این موضوعات یک حلقه‌ به‌هم‌پیوسته بوده و رعایت این قوانین ضروری است حتی اگر اجرای برخی از این مباحث هزینه‌بر باشد.

  تهویه مطبوع زمینه‌ساز کاهش شیوع ویروس کرونا می‌شود

همچنین رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی با اشاره به کمبودهای بخش تاسیسات ازنظر ضوابط و مقررات گفت: قانون‌گذار باید این موارد را در ساختمان‌سازی اجباری کند. به‌طور مثال هم‌اکنون فن‌های سرویس بهداشتی با این ابعاد مورداستفاده عمومی کارآیی نداشته و جنبه دکوری دارد و باید سازندگان و قانون‌گذاران دقت به این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند.

به اعتقاد این تولیدکننده همان‌طور که بر کاربرد در و پنجره‌های دوجداره در ساختمان تاکید شده است، باید دستورالعمل‌های دقیقی نیز درباره سیستم‌های تهویه ساختمان لازم‌الاجرا باشد.

بستانچی با بیان اینکه حوزه تهویه ساختمان مغفول مانده و توجه لازم به آن نشده است، تاکید کرد: البته حلقه اولیه این موضوع به مشتریان و خریداران ساختمان‌ها برمی‌گردد؛ زیرا هنگام خرید یک ساختمان، تقریبا آخرین موردی که به آن توجه می‌کنند، تهویه مطبوع آن ساختمان است. این در حالی است که دمای آسایش یک ساختمان را تهویه مطبوع آن تامین می‌کند و اگر این دمای آسایش تامین نشود، هرچقدر آن ساختمان از لحاظ بصری زیبا باشد به‌طور مطمئن نمی‌تواند آسایش ساکنان را فراهم کند.

این تولیدکننده سیستم‌های تهویه مطبوع ضمن اشاره به مصرف بهینه انرژی در زمان‌های عادی که نرخ تعویض هوا نرمال است، گفت: در شرایط بحرانی که‌موج زیادی از ابتلا به بیماری و ویروس‌ها به‌خصوص اکنون‌که ویروس کرونا وجود دارد، باید نرخ تعویض هوا به ماکزیمم برسد که در ساختمان‌های بزرگ مثل ادارات و شرکت‌ها، دفاتر کار و مراکز خرید اهمیت بسیار بالایی دارد. پس درصورتی‌که هواساز‌ها و اگزاست فن‌ها مجهز به دور متغیر است باید دور آنها روی ماکزیمم قرار گیرد.

بستانچی تصریح کرد: استفاده از فیلتر‌ها که قابلیت جمع‌آوری ویروس‌ها تا ۹۸ درصد را دارند در صورت تعویض به‌موقع فیلتر بسیار مفید است. البته استفاده از لامپ UV هم تا ۹۵ درصد ویروس را از بین می‌برد، ولی لامپ UV به‌صورت مستقیم نباید با پوست انسان برخورد داشته باشد. پس در نهایت لازم است مهندسان تاسیسات و تهویه مطبوع و اپراتور‌ها در این روز‌ها به وظایف خود و اهمیت آن در زمینه ویروس کرونا آگاهی داشته باشند و تمام موارد بالا را در کار خود مدنظر داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر به‌روز شدن مقررات گفت: در فصل‌های تعویض هوا و تخلیه هوا که فصل‌های ۴ و ۵ مقررات ملی ساختمان است لازم است بخشی در زمینه الزامات تعویض و تخلیه هوای بیمارستان‌ها در شرایط همه‌گیری ویروس‌ها مثل کرونا و الزامات دهانه تخلیه و ورود هوا در مکان‌های مختلف و کاربرد‌های مختلف آن در نظر گرفته شود و مبحث ۱۴ به‌نوعی یک‌بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد.

 مغفول ماندن مبحث ۱۴ در حوزه ساختمان‌سازی

همچنین شهرام دلفانی مدیرکل رئیس مرکز تاسیسات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در بحث ساخت‌وسازها باید به‌صورت کامل مبحث ۱۴ رعایت شود، گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا تهویه در ساختمان‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری ضروری است و با توجه به آنکه تحقیقات جدید نشان داده است که ذرات معلق در هوا بسیار در انتقال ویروس کرونا موثر است بنابراین باید به این مباحث بیش از گذشته توجه شود. باید به بحث سیستم تهویه هوا توجه کرد و با توجه به آنکه در ساخت‌وسازها به سیستم قوانین و مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مبحث ۱۴ توجهی نمی‌شود، بنابراین باید این موضوع جدی‌تر دنبال شود. دلفانی افزود: برخی از سیستم‌های تهویه هوا در این شرایط بسیار آلوده‌کننده است، اما می‌توان با استفاده از سیستم‌های جدیدتر به این موضوع توجه بیشتری کرد. در حوزه ساختمان‌سازی متاسفانه مشکلاتی وجود دارد و به دلیل آنکه آشنایی لازم در این زمینه وجود ندارد شاهد عدم توجه به بحث تاسیسات در حوزه ساختمان‌سازی هستیم. البته در کنار این موضوع باید فاصله‌گذاری اجتماعی هم به‌صورت کامل رعایت شود.