محمد تاجمیر ریاحی، مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه گفت: چهار مدیریت فروش داخلی، صادرات، مدیریت محصولات و پشتیبانی فروش و بازاریابی به‌منظور تحقق مسوولیت‌های معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه انجام‌وظیفه می‌کنند.

وی درباره نقش و وظیفه مدیریت فروش داخلی افزود: شرکت فولاد مبارکه برای پاسخ‌گویی و تامین نیاز بخش وسیع‌تری از متقاضیان خرید و توزیع گسترده محصولات خود در همه سطوح مصرف و در تمامی گستره جغرافیایی کشور، کانال‌های توزیع و فروش خود را در سه بخش عرضه در بورس کالا، ادارات فروش و مراکز خدماتی و تعاونی‌ها طراحی و پیاده کرده است.

تاجمیر ریاحی تصریح کرد: با توجه به میزان تولیدات شرکت فولاد مبارکه و تعداد خریداران و مصرف‌کنندگان ورق‌های فولادی، عرضه محصول در سطح خرده‌فروشی نمی‌تواند به‌طور مستقیم در واحد فروش شرکت صورت گیرد. درعین‌حال شرکت فولاد مبارکه با رسالتی که برای خود قائل است، مایل نیست این بخش از بازار مصرف را نادیده بگیرد، به همین دلیل اقدام به تاسیس مراکز خدماتی در استان‌ها کرده است.

به گفته وی، این شرکت‌ها با فراهم آوردن امکاناتی نظیر انبارهای سرپوشیده و مجهز، خطوط برش کلاف و تبدیل آن به ورق، خطوط دوباره پیچی و سبک‌سازی کلاف و نیز تجهیزات دیگری که می‌تواند به مصرف‌کنندگان خرد خدمات لازم را ارائه کند، محصولات عمدتا انباری را از فولاد مبارکه خریداری و با برش دادن و خرد کردن و اصلاح، در اختیار کارخانه‌های تولیدی کوچک و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. این محصولات اغلب به دلیل داشتن عیوب ظاهری یا کیفی مورد تایید واحد کنترل کیفیت نیست و به‌عنوان محصول انباری درجه‌یک یا درجه‌دو از سفارش‌های خط تولید جداشده و در انبار جهت ثبت سفارش ذخیره‌شده است.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: مراکز خدماتی شرکت‌هایی هستند که طبق توافق با فولاد مبارکه متعهد شده‌اند محصولات تحویلی (عمدتا انباری) را با ارائه خدمات تکمیلی مناسب و به‌صورت خرده‌فروشی در سطح استان یا منطقه جغرافیایی تعیین‌شده در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی و صنعتگران کوچک قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی شرکت فولاد مبارکه، مراکز خدماتی به‌عنوان شبکه خرده‌فروشی محصولات شرکت شروع به فعالیت کردند. در ابتدا این مراکز در قالب هلدینگ فولاد متیل ایجاد و در سال‌های بعد مراکز خصوصی و مراکز تابعه هلدینگ آتیه فولاد نقش‌جهان نیز راه‌اندازی شدند.

تاجمیر ریاحی در مورد نقش مراکز خدماتی در شبکه فروش فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این مراکز که در سطح کشور فعالیت می‌کنند، وظیفه توزیع محصول به‌صورت خرده‌فروشی بین کارگاه‌های کوچک تولیدی را به عهده‌دارند. تاسیس این مراکز تجربه موفقی است که می‌تواند الگویی برای طراحی شبکه توزیع گسترده و بلا واسطه محصول از تولیدکننده تا مصرف‌کننده و درعین‌حال خودداری از گسترش ساختار فروش باشد. وی افزود: بدیهی است این شبکه هنگامی صد درصد موفق خواهد بود و به اهداف خود دست خواهد یافت که مراکز خدماتی با حرکت در مسیر اهداف تعیین‌شده و با رعایت موارد ذیل تمام توان خود را به کار گیرد و منافع بلندمدت را بر منافع کوتاه‌مدت و مقطعی ترجیح دهد.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: وظایف تعریف‌شده این مراکز به‌طورکلی ارائه خدمات به مشتریان فولاد مبارکه و خرده‌فروشی است.

وی بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه به مصرف‌کنندگان کوچک محصولات فولادی، اصلاح و جداسازی محصولات انباری درجه‌دو و فروش آن به مشتریان دارای حساسیت کم، ارائه خدمات موردنیاز مشتریان (شامل انواع برش عرضی و طولی، سبک‌سازی کلاف، اصلاح لبه‌ها و...)، توزیع مناسب محصولات در تمام نقاط کشور، به‌ویژه بین تولیدکنندگان با مصارف کم (خرده‌فروشی)، پیگیری و تامین نیاز صنعتگران و مصرف‌کنندگان کوچک مناطق مختلف کشور از طریق سایر تامین‌کنندگان برای فعال ماندن صنایع در اقصی نقاط کشور و استفاده از مراکز خدماتی به‌عنوان پایگاه‌های توزیع استانی را از مهم‌ترین اقدامات مراکز خدماتی برشمرد.

به گفته تاجمیر ریاحی، مصرف‌کنندگان محصولات فولادی که مصرف سالانه آنها بیش از هزار تن محصول گرم یا بیش از ۵۰۰ تن محصول سرد و ۲۵۰ تن محصول پوشش‌دار باشد، می‌توانند به‌صورت مستقیم از شرکت خرید و کد مشتری دریافت کنند و مشتریان دارای مصرف کمتر به مراکز خدماتی در هر استان معرفی می‌شوند. مراکز خدماتی موظف هستند حداکثر نیاز این مشتریان را از طریق محصولات سفارش خط و انباری تأمین کنند. وی افزود: با توجه به اینکه تولید محصولات درجه‌دو اجتناب‌ناپذیر است، این محصولات به مراکز خدماتی ارسال می‌شوند تا پس از برش‌کاری و دسته‌بندی به مصرف‌کنندگان مرتبط عرضه شوند.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد: به‌منظور سرعت بخشیدن به تولید در فولاد مبارکه، بخش قابل‌توجهی از خدمات محصولات به مراکز خدماتی واگذارشده است و مراکز خدماتی باید برحسب نیاز مصرف‌کنندگان استان محل استقرار، نسبت به تجهیز کارگاه‌های خود اقدام کنند.

تاجمیر ریاحی افزود: به‌منظور خدمات‌رسانی به تمام مصرف‌کنندگان محصولات فولادی، به‌ویژه در استان‌های کمتر بهره‌مند کشور، در هر استان یک مرکز خدماتی تاسیس شد تا محصولات فولاد مبارکه در تمام نقاط کشور عرضه و علاوه بر توزیع مناسب و توجه به نیاز تمام تولیدکنندگان، مخصوصا مشتریان با مصارف کم، مسوولیت اجتماعی شرکت تکمیل شود و نقش ابزارسازی برای تولیدات آینده شرکت بهتر اجرا شود.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: مراکز خدماتی در هر استان می‌توانند به‌عنوان پایگاه توزیع محصولات فولاد مبارکه و ارائه خدمات برای مشتریان مستقیم شرکت مخصوصا برای حمل ریلی کالاهای مشتریان مورداستفاده قرار گیرند. در حال حاضر تعداد پنج مرکز به ریل متصل‌ هستند و در سه سال آینده مراکز خدماتی بیشتری به شبکه ریلی متصل خواهند شد.