لزوم هدف‌گذاری برای توسعه صنعت برق

در این مسیر نیروگاه‌های خصوصی با وجود چالش‌های پرتعدادی نظیر انباشت مطالبات، نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت ارز همواره تلاش کرده‌اند، وظیفه خود را برای تامین برق موردنیاز کشور انجام دهند. شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر هم جزو مجموعه‌هایی است که به عنوان اولین سرمایه‌گذاران خصوصی به حوزه تولید برق وارد شد. 

 غدیر از ابتدا تاکنون

سید فریدالدین معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر به تاسیس این شرکت در سال 1390 اشاره کرد و گفت: این مجموعه در گام نخست نیروگاه گیلان را که توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده بود، خریداری کرد و پس از آن با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های خود، نیروگاه‌های دیگری را به صورت مستقل احداث و راه‌اندازی کرد. البته عمده این سرمایه‌ها از مسیر صندوق توسعه ملی یا فاینانس‌های خارجی تامین شده است.  وی در ادامه در خصوص نیروگاه‌های تحت تملک این شرکت تصریح کرد: در حال حاضر نیروگاه 500 مگاواتی بهبهان، نیروگاه 160 مگاواتی هرمز، سه نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی، نیروگاه 10 مگاواتی تولید پراکنده در ابوموسی جزو مجموعه‌های تحت تملک هلدینگ غدیر محسوب می‌شوند. البته کمتر از یک ماه پیش نیروگاه قشم که با سرمایه‌گذاری ما احداث شده، از سوی رئیس‌جمهور افتتاح شد و قریب به 340 مگاوات از ظرفیت 500 مگاواتی بخش‌های گازی آن وارد مدار شد.  معصومی ‌راه‌اندازی پست، ترانس و خط انتقال نیروگاه لامرد را هم از دیگر پروژه‌های هلدینگ غدیر برشمرد و اظهار کرد: در حوزه قراردادهای دوجانبه هم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های قابل توجهی داشته‌ایم و در حال حاضر بیش از 250 مگاوات قرارداد امضا شده با صنایع و مشترکان بزرگ داریم. افتخار ما این است که در یک دوره زمانی کوتاه توانسته‌ایم به دستاوردهای زیادی در حوزه صنعت برق کشور دست یابیم. 

 مسیر هلدینگ غدیر از برق تا گاز

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر به آغاز فعالیت‌های این مجموعه در حوزه گاز هم اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم علاوه بر ایجاد یک زمینه فعالیت جدید و گسترده در حوزه گاز، بسترهای لازم برای تسهیل صادرات برق به کشورهای همسایه را نیز فراهم کنیم. در حقیقت اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه ما برای صدور کالای برق تامین گاز و چالش‌های عمده مربوط به قیمت عرضه گاز برای برق صادراتی بود.  معصومی‌ ضمن تاکید بر عدم امکان صادرات برق توسط بخش‌خصوصی، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم مساله تامین گاز برای تولید و صادرات برق را از طریق سرمایه‌گذاری در این حوزه حل کنیم، اما به نظر می‌رسد چالش‌های پیش‌روی صادرات برق از سوی بخش‌خصوصی بسیار بزرگ‌تر از آن است که به سادگی قابل حل باشد، چرا که وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی همچنان مخالف ورود نیروگاه‌های خصوصی به این حوزه است. همین مسائل ما را ناگزیر کرد که با سوآپ کردن گاز، از سرمایه‌گذاری انجام شده در این زمینه بهره‌برداری کنیم. 

 هلدینگ غدیر در سال 99

معصومی ‌در ادامه صحبت‌های خود به تغییر نگرش و استراتژی‌های شرکت در طول دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر این باور هستم که تمرکز شرکت بر یک حوزه صنعت برق برای ما ریسک‌های زیادی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل با تغییر نگرش حاکم بر سازمان تلاش کردیم علاوه بر نیروگاه‌ها، روی سایر بخش‌های صنعت برق هم متمرکز شده و سرمایه‌گذاری کنیم. از این طریق می‌توانیم علاوه بر افزایش میزان تولید برق، پروژه‌های دیگری را هم اجرایی کرده و حوزه فعالیت شرکت را گسترش دهیم.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این استراتژی علاوه بر ایجاد منابع درآمدی جدید برای شرکت، توانستیم با تمرکز بر حوزه  R&D اقدامات  موثر دیگری انجام دهیم که نتایج آن در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به زودی با ثبت اختراع تجاری خواهد شد.  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر به مشکلات گسترده برای تامین منابع مالی نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نیروگاه قشم به دلیل عدم امکان تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی عملا متوقف و بلاتکلیف مانده بود، اما با اتکا به سایر منابع درآمدی شرکت توانستیم ضمن تکمیل پروسه احداث، دو واحد گازی این نیروگاه را با اتکا به توان متخصصان شرکت به مرحله سنکرون‌سازی برسانیم. 

وی در ادامه توضیح داد: با اتکا به همین ظرفیت مهندسی و نیروی انسانی متخصص توانستیم پست GIS نیروگاه را فقط در 62 روز نصب و راه‌اندازی کرده و  در شرایطی که سوپروایزر چینی به نمایندگی از شرکت سازنده به دلیل شیوع بیماری کرونا حاضر به انجام عملیات سنکرون‌سازی نیروگاه نشد، با ثبت یک رکورد جدید کاری که باید طی قریب به پنج ماه انجام می‌شد را در طول دو ماه انجام داده و دو واحد گازی نیروگاه قشم را مهیای سنکرون کردیم.  معصومی ‌در خصوص فعالیت هلدینگ غدیر در حوزه رمزارزها هم خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با توجه به مجوزهای اخذ شده، مزرعه استخراج رمزارز را تا اوایل سال آینده راه‌اندازی کرده و مسیری جدید را برای ارزآوری به کشور ایجاد کنیم. 

 دستاوردهای هلدینگ غدیر در تجدیدپذیرها

معصومی ‌از فعالیت گسترده شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این شرکت یاد کرد و افزود: در طول فعالیت این شرکت همواره تلاش کردیم در زمینه انرژی‌های پاک اعم از برقابی، بادی و خورشیدی به شکلی برنامه‌ریزی شده فعالیت کنیم؛ این تلاش‌ها به تدریج در حال به ثمر رسیدن است.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود نوسانات شدید قیمت‌ها و مشکلات متعدد کنونی تا بهار 1400 نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی کوشک را وارد مدار خواهیم کرد. در حال حاضر کار با تامین مالی، خرید تجهیزات و پنل‌ها و سازماندهی امور اجرایی در حال پیگیری است و امیدواریم که این نیروگاه تا بهار سال آینده به مدار بپیوندد.  مدیرعامل هلدینگ غدیر به توقف روند احداث نیروگاه 900 مگاواتی دزفول که قرار است در کلاس F راه‌اندازی شود، به دلیل تحریم و خروج شرکت‌های خارجی از ایران، اشاره کرد و افزود: تامین مالی این نیروگاه قرار بود از طریق فاینانس‌های خارجی صورت گیرد که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط تحریم‌ها نمی‌توان امید چندانی به آن داشت. به همین دلیل به دنبال راه‌حل‌های دیگری برای تامین مالی این نیروگاه هستیم. تلاش می‌کنیم تا حد امکان از تسهیلات صندوق توسعه ملی هم استفاده نکنیم و تامین سرمایه این نیروگاه مهم را به شکل مستقل انجام دهیم. 

 چالش‌ها و راهکارهای سرمایه‌گذاری در صنعت برق 

معصومی ‌چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق را پرتعداد و عمیق ارزیابی کرد و ادامه داد: متاسفانه امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در صنعت برق ندارند و دلایل این موضوع باید توسط وزارت نیرو و سایر نهادهای مربوطه بررسی و ریشه‌یابی شود. پیش‌بینی من این است که صنعت برق ظرف سه سال آینده هم شرایط مطلوبی نخواهد داشت همین امر به مشکلات موجود به شدت دامن خواهد زد. 

وی در ادامه به عدم پرداخت مطالبات نیروگاه‌های غیردولتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه دریافت برخی از مطالباتمان را حتی محال می‌دانیم و همین مساله آسیب‌های قابل توجهی به ساختار مالی شرکت وارد می‌کند. به علاوه اگر وزارت نیرو همین امروز مطالبات ما را پرداخت کند، با وجود افزایش نرخ ارز، بدون شک ارزش آن نسبت به زمان اصلی بازپرداخت تفاوت قابل‌توجهی خواهد داشت. 

مدیرعامل هلدینگ غدیر عدم تناسب در خرید و قیمت‌گذاری برق خورشیدی و بلاتکلیفی نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی را از جمله دیگر مشکلات این مجموعه دانست و تصریح کرد: تسهیل صادرات برق در صنعتی که درآمدهای ریالی و هزینه‌های ارزی دارد، نقشی بسیار کلیدی در رفع چالش‌های موجود خواهد داشت. چرا که زمینه را برای تامین ارز مورد نیاز نیروگاه‌ها فراهم کرده و ارزش افزوده قابل توجهی را برای کشور ایجاد خواهد کرد. 

معصومی ‌ایجاد یک تراز مناسب بین درآمد و هزینه‌های صنعت برق از هر طریق ممکن را تنها راهکار پیش روی صنعت برق برای عبور از بحران عنوان کرد و گفت: ارائه تسهیلات ریالی به فعالان صنعت برق از محل صندوق توسعه ملی، تامین ارز مورد نیاز آنها و ایجاد مسیرهای جایگزین برای جبران فاصله درآمد و هزینه‌های آنها راه‌حل‌هایی هستند که وزارت نیرو و دولت می‌توانند شیوه‌های موثری برای پیاده‌سازی آنها تعریف کنند، اما در نهایت باور من این است که تسهیل صادرات برق توسط بخش‌خصوصی ساده‌ترین و بهترین راهکار برای رفع این چالش است. 

p29 (2) copy

p29 (1) copy