بومی‌سازی قطعات فولاد بناب   در سال جهش تولید

به‌کارگیری دانش فنی و بهره‌مندی از وجود متخصصان جوان در این مجتمع فولادی، باعث رشد و شکوفایی توانمندی‌های نیروهای  تلاشگر این مرزوبوم شده است.  طراحی و ساخت قطعات و اقلام موردنیاز واحدهای تولیدی ذوب و نورد در دستور کار مدیران شرکت قرار گرفته و در ادامه فعالیت‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، در واحد نسوز،  نازل داخلی پاتیل ۲۰ تنی،  ول بلوک ذوب‌ریزی پاتیل ۲۰ تنی و ول بلوک تاندیش ۶ تنی در ذوب القایی شهریار تولید شده است.

همچنین در ماه‌های قبل نیز تولید ایمپکت تاندیش 17 تنی ذوب قوس شاهین، گارنکس تاندیش 17 تنی ذوب قوس الکتریکی شاهین و گارنکس 6 تنی ذوب القایی شهریار عملیاتی شده بود. با تولید اقلام یادشده که اغلب وارداتی بود، علاوه بر کاهش هزینه‌های ارزی، افزایش دقت در ساخت و تسریع در تامین موارد فوق برای جلوگیری از توافقات انجام ‌یافته است.

واحدهای مهندسی و فناوری در کنار واحدهای تولیدی با مطالعه و تحقیق، طراحی و مهندسی قطعات برای ساخت آن به‌صورت تنگاتنگ با کارشناسان تولید در ارتباط بوده و با تلاش برای خودکفایی و استقلال در تامین احتیاجات خطوط تولید فعالیت دارند و می‌توان اذعان کرد که تحریم در این زمینه بی‌اثر بوده به‌طوری‌که در سال‌جاری با تکیه ‌بر دانش و توان بومی رشد 40درصدی تولید را شاهد بودیم.

 این گزارش حاکی است که پنجمین ست کوره القایی ذوب شهریار این مجتمع به‌صورت کامل توسط کارکنان واحدهای مهندسی و تولید داخل این شرکت انجام‌ گرفته که افزایش تولید را در برداشته است.

 همچنین سیستم شارژ آهن اسفنجی در کوره‌های ذوب و بهینه‌سازی خطوط نورد ازجمله مواردی است که در واحدهای فنی و مهندسی انجام می‌شود. مجتمع فولاد صنعت بناب دارای خطوط متعدد نورد و دو واحد ذوب و ریخته‌گری قوس و القایی است که شمش‌های 150 در 150 و انواع مقاطع فولادی اعم از میلگرد آج‌دار ساختمانی از سایز 8 تا 32 را در گریدهای مختلف مطابق با استانداردهای جهانی تولید و راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.