به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بیکن ژورنال، شرکت گِم اند سانز که در شهر اکرون اوهایو قرار دارد، با تاریخچه جالب خود امیدوار است محصولات سرد امروزش آینده‌ای روشن را برای مردم اوهایویی فراهم کند که همه‌گیری کووید-۱۹ رمقی برایشان باقی نگذاشته است.

هری گِم، یکی از مالکان این شرکت، می‌گوید: «تا اوایل قرن بیستم ما یک مغازه درشکه‌فروشی بودیم، اما پس‌ازآن به توزیع گازکربنیک تغییر کسب‌وکار دادیم. در اواسط دهه 40 میلادی بود که به یخ خشک ‌روی آوردیم.» این شرکت سالانه به‌طور تقریبی 6 میلیون پوند یخ خشک تولید می‌کند.

پس از اینکه فایزر اعلام کرد واکسنی که تولید کرده نیازمند نگهداری بلندمدت در دمای منفی 70 درجه سانتی‌گراد است، تقاضا برای یخ خشک افزایش پیداکرده است. دمای لازم برای نگهداری بلندمدت واکسن مدرنا منفی 20درجه سانتیگراد است. دمای یخ خشک تولیدشده توسط شرکت «گم اند سانز» منفی 78 است. همین مساله باعث شده است که به‌تازگی از بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و حتی اداره بهداشت و درمان ایالت اوهایو تماس‌‌های زیادی با این شرکت برای سفارش حجم بالایی از یخ خشک برای نگهداری ویال‌های واکسن، گرفته شود. گِم دراین‌باره می‌گوید: «زمانی که بیمارستان‌ها به واکسن دسترسی پیدا کنند، طی چند روز به یخ خشک نیازمند خواهند شد، بنابراین باید از قبل آماده باشند تا بتوانند واکسن‌های خود را تحویل بگیرند.» او انتظار دارد بالا رفتن شدید تقاضای یخ خشک فروش این شرکت را 10 تا 15 درصد افزایش دهد.

گویا اداره بهداشت اوهایو هفته‌ای 15 هزار پوند یخ خشک سفارش خواهد داد: «برای هر محفظه 25 تا 50 پوند یخ خشک می‌خواهند. نمی‌دانم در هر محفظه چند ویال واکسن قرار دارد، اما سفارش آنها چیزی در این حدود است. فکر می‌کنم این مساله چند ماهی دوام داشته باشد، زیرا شنیده‌ام که واکسن‌ها دُز دو برابر لازم دارند یعنی زمانی دو برابر هم لازم دارند.»

ریچل فیلی، سخنگوی اداره بهداشت اوهایو، انتظار دارد سفارش‌ها از حدود اول دسامبر آغاز شوند و یخ خشک برای واکسن فایزر استفاده شود. این اداره هنوز هم در انتظار اطلاعات مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها برای تعیین زمان توزیع واکسن است. هزینه هفتگی یخ خشک 1162 دلار است و از طریق صندوق CARES تامین می‌شود. گم هم بسیار خوشحال است که شرکتش، با تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب، نقشی در محافظت از واکسنی حیاتی برای اهالی این ایالت بازی می‌کند.