ایران به جمع تولیدکنندگان بزرگ اوره و آمونیاک پیوست

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: طرح اوره و آمونیاک لردگان با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، یک طرح صادراتی است و با افتتاح پتروشیمی لردگان هم جهش صادرات وهم جهش تولید را شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به این نکته مهم که ۸۰ درصد پرسنل این مجتمع بومی هستند، افزود: باید در طرح‌ها تلاش کنیم از نیروهای بومی استان‌ها استفاده کنیم. وزیر نفت نیز در این مراسم با اشاره به طرح‌های گسترده پتروشیمی در جهش دوم و سوم پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی نسبت به سال ۹۲حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.  وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی از این منطقه به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح که ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اجرا شده است روزانه ۳ هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند.

وزیر نفت ظرفیت تولید کنونی اوره کشور را 5/ 6 میلیون تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید اوره کشور با بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک لردگان و بهره‌برداری از طرح‌های مسجدسلیمان و هنگام، سالانه ۳ میلیون تن دیگر افزایش می‌یابد.وی در حالی که مصرف داخلی اوره را ۲ میلیون تن اعلام کرد،گفت: مازاد این تولید می‌تواند صادر شود. بیژن زنگنه تصریح کرد: توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست و توسعه صنایع پتروشیمی در پایین‌دست در دستور کار است وبر همین اساس در لردگان یک طرح کریستال ملامین با ۲۵ درصد پیشرفت در دست اجراست و ساخت دو پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی با ارزش افزوده قابل توجه تعریف شده است.

جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس هم در این مراسم گفت: صنعت پتروشیمی با تولید و صادرات ده‌ها میلیون تن محصول در دوران سخت تحریم و کرونا از توسعه غافل نبوده است.

وی افزود: هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه کشور در جهش دوم و سوم ریل‌گذاری برای صنعت پتروشیمی حدود ۲۵ طرح بزرگ و کوچک با هزینه ۱۴ میلیارد یورویی را در دست اجرا دارد.  ربیعی با بیان اینکه در سال جهش تولید، ۴ طرح در هلدینگ خلیج‌فارس افتتاح می‌شود، گفت: لردگان اولین واحد بزرگ از این ۴ پروژه است که یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و۸۰ درصد از این محصول صادر خواهد شد. وی با بیان اینکه سرمایه مورد نیاز این پتروشیمی، ۸۷۵ میلیون یورو بوده که از طریق سرمایه‌گذاری اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین از طریق فاینانس ۵۰۴ میلیون یورویی با عاملیت بانک سپه انجام شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت تولید با صد درصد ظرفیت، این شرکت سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.  مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تصریح کرد:2 هزار و 800 نفر درزمان ساخت در شرکت اوره و آمونیاک لردگان مشغول به کار بودند و اکنون در زمان بهره‌برداری نیز ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. 

وی ادامه داد: در جریان ساخت و بهره‌برداری از این طرح ۲۸ میلیون ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت، ثبت شده که رکورد خوبی در این زمینه در کشور و در صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس با اشاره به اینکه مراحل نصب و راه‌اندازی به علت مشکلات تحریم، بدون حضور لایسنسور خارجی و تنها با همت و توانایی مهندسان و کارشناسان داخلی انجام شده است، گفت:این شرکت قبل از اینکه به بهره‌برداری برسد در بورس ثبت شده و امروز ۷۰ درصد آن متعلق به گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) از شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج‌فارس است و ۸۰ هزار سهامدار حقیقی در آن سهم دارند.

ربیعی با تاکید بر تلاش هلدینگ خلیج‌فارس در راستای سیاست وزارت نفت برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی لردگان گفت:اکنون در این راستا پارک کریستال ملامین با ظرفیت ۴۰ هزار تن و با ۲۵ درصد پیشرفت درحال ساخت است و دو‌ پارک صنعتی اوره رزینی و‌کریستال ملامین هم با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیاردی ساخته خواهد شد. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: با اضافه شدن این مجتمع، حجم تولید اوره و امونیاک کشور از 6 میلیون و 500 هزار تن به 7 میلیون و 600 هزار  تن در سال خواهد رسید و ایران را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این محصول در جهان خواهد کرد.  در ادامه محسن محمودی، مدیرعامل پتروشیمی لردگان نیز با با اشاره به اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای بنا شده که به کشاورزی و دامداری شهره است، گفت: پتروشیمی مگاتن اوره و آمونیاک لردگان با مشارکت 2 هزار و 800 نفر طی حدود چهار سال به بهره برداری رسیده و اکثرنیروهای استخدام شده در آن از استان چهارمحال و بختیاری هستند. وی راه‌اندازی این پتروشیمی به‌دست متخصصان داخلی را از نکات بارز این مجتمع دانست و اظهار امیدواری کرد که این پروژه تحول بسیار خوبی برای منطقه باشد. 

مجتمع پتروشیمی لردگان واقع دراستان چهارمحال و بختیاری نزدیک به شهرستان لردگان قرار دارد و دلیل انتخاب این منطقه دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گازکشور و همچنین دارا بودن زمین وموقعیت مناسب است. این مجتمع در قطب کشاورزی استان‌های چهارمحال و بختیاری،خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و می‌تواند کمک بزرگی برای کشاورزی این مناطق باشد. با اینکه کلنگ احداث این مجتمع درسال1387 به زمین خورد اما به دلیل نبود سرمایه و سرمایه گذار، اجرای آن به تعویق افتاد؛ به‌طوری که تا سال 94 تنها 15 درصد پیشرفت داشت.اما در سال 94 بعد از اختصاص اولین فاینانس چین به مبلغ 500 میلیون یورو، کار احداث مجتمع لردگان آغاز شد و ظرف‌مدت نزدیک به چهار سال اکنون به صد درصد رسیده است.