مجموعه کاسپین شیمی پاسارگاد، مالک این پالایشگاه تمام اتوماتیک، در حوزه روانکار با برند لومیک فعالیت دارد و در طرح توسعه‌ای خود به حوزه پالایشی ورود کرده است. به گفته رئیس هیات‌مدیره این شرکت، این مجموعه طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ پس از ساخت کارخانه و اخذ پروانه تولید انواع محصولات روانکار، با تولید سالانه ۲ هزار کانتینر مشتقات روانکار به بازارهای صادراتی راه‌یافته است.

حمزه وارثی درباره تامین مالی پالایشگاه جدید و فناوری خریداری‌شده آن از آلمان می‌گوید: تامین مالی پروژه از طریق صادرات مشتقات روانکار طی سال‌های اخیر و ارز حاصل از صادرات این محصولات که عمده آن در بانک‌های خارج از کشور است و بخشی از درآمد داخلی انجام ‌شده و صرف راه‌اندازی این طرح توسعه و خرید تجهیزات مورد نیاز آن شده است.

وی در خصوص تامین تجهیزات وارداتی پالایشگاه خاطرنشان می‌کند: ۳۰ درصد این تجهیزات در داخل کشور ساخته‌ شده است و اکنون با توجه به اینکه اکثر متخصصان حرفه‌ای در این مجموعه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف هستند، امکان بومی‌سازی تجهیزات برای راه‌اندازی پالایشگاه تمام اتوماتیک برای سایر مجموعه‌های پالایشی کشور وجود دارد.

وی تاکید دارد: با راه‌اندازی تمام فازهای این پالایشگاه به وسعت ۵۰ هزار مترمربع مجموعه کاملا مدرنی در اختیار خواهیم داشت که هیچ پسماندی پس از ورود نفت خام و میعانات گازی در این خط تولید بر جای نخواهد ماند و تمامی فرآورده‌ها مانند محصول فعلی یعنی روغن‌موتور لومیک دارای استانداردهای به‌روز در دنیا هستند.

وی همچنین خبر داد تا یک سال آینده چنین مجموعه‌ای از سوی کاسپین شیمی در آفریقا راه‌اندازی خواهد شد.

وی بر این باور است اگر ۱۰ مجموعه نظیر پالایشگاه یادشده در کشور راه‌اندازی شود، می‌تواند کمک موثری به اقتصاد نفتی کشور کند. به این معنا که در بحث خرید نفت و صادرات مشتقات نفتی مجموعه‌های کوچک بخش‌خصوصی نقش‌آفرینی بهتری در شرایط تحریم می‌توانند داشته باشند.

وی در خصوص اشتغال‌زایی آتی پروژه پالایشگاه می‌افزاید: با راه‌اندازی خطوط تولید پالایشگاه بیش از یک هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهیم داشت که در سه نوبت‌کاری افراد به کار گرفته می‌شوند. همچنین اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز بیش از ۳هزار نفر پیش‌بینی می‌شود.

 مشکلات پیش رو از وزارت تا بورس کالا

وارثی یادآور می‌کند: با سختی فراوان موفق شدیم تمامی تجهیزات و دانش فنی پالایشگاه را از معتبرترین شرکت‌های اروپایی تهیه کنیم ولی متاسفانه به دلیل تحریم اصلی (بوروکراسی و کارشکنی داخلی) هنوز موفق به واردات کامل به کشور نشده‌ایم.

وی به مسائل و مشکلاتی نظیر ترخیص تجهیزات خریداری ‌شده برای راه‌اندازی پالایشگاه که قرار است با عنوان «پتروپالایش وارثی» نام‌گذاری شود، اشاره‌ کرده و می‌گوید: یکی از مسائلی که کارآفرینان در استان‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اخذ مجوزهایی است که توسط کارشناسان دولتی باید صادر شوند. به دلیل ارقام بالا در زمینه  سرمایه‌گذاری در استان‌ها، این کارشناسان زیر بار این ارقام و تایید آنها نمی‌روند و بدون بررسی اسناد را به مراکز و مراجع پایتخت ارجاع می‌دهند. همین امر سبب طولانی‌تر شدن پروسه کاری به‌ویژه در ابتدای سرمایه‌گذاری و ساخت مجموعه‌های صنعتی می‌شود. ازاین‌رو به‌غیراز پرداخت دموراژهای سنگین حمل دریایی برای ورود تجهیزات به داخل کشور، خواب سرمایه و تاخیر در راه‌اندازی نیز به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود. این کارآفرین سعی دارد سرمایه‌هایی را که از بابت صادرات محصولات ایجاد شده است از طریق طرح‌های توسعه و تجهیز آنها به کشور بازگرداند. وی می‌گوید: اتفاقاتی که در بوروکراسی ادارات برای کارآفرینان در داخل کشور می‌افتد آنها را دلسرد می‌کند.

وی می‌گوید: این تنها در مرحله ساخت و اجراست و در زمانی که مواد اولیه را قرار است خریداری کنیم میان بخش‌های کوچک تولیدی مثل ما و سایر تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌طور مثال خریدهای ما باید از بورس کالا انجام شود که خود نیازمند ضمانت‌نامه است و برای اخذ آن بانک‌ها همکاری لازم را ندارند؛ اما برخی به‌طور مستقیم از شرکت نفت مواد اولیه خریداری می‌کنند و مشمول تخفیف نیز می‌شوند. خرید از این طریق زیر قیمت بورس کالا تمام می‌شود که این روش در ارقام درشت، بهای تمام‌شده محصول تولیدشده را برای تولیدکنندگان کاهش می‌دهد.

وی معتقد است که این امر سبب می‌شود تا از شرایط یکسان در بازار رقابت برخوردار نباشیم و بستر رقابت به‌درستی مهیا نشود.

وی می‌گوید: خریدهای ما از بورس کالا یک‌ ماهه است، اما در صورت خرید از شرکت نفت تا ۶ ماه زمان ‌دارند تا ثمن معامله را پرداخت کنند. اگر در این فرصت ۶ ماه سود بانکی را به‌تنهایی محاسبه کنیم ارقام بالایی به دست می‌آید.

وی به دیگر مشکلی که در مسیر اجرای طرح‌های توسعه با آن روبه‌رو شده است اشاره و تاکید کرد: در مسیر ثبت سفارش که خود پروژه طاقت‌فرسایی است، فاز نخست پالایشگاه آن را طی کرده و در این هفته نیز به مدار تولید آزمایشی وارد می‌شود. بلافاصله برای فاز دوم پروژه اقدام کردیم و با مراجعه به مراجع ذی‌ربط به ما اعلام‌شده که تمامی مراحلی که در ثبت سفارش فاز اول پشت سر گذاشته‌ایم را به‌طور مجدد باید تجربه کنیم. این امر ما را در پله اول قرار داده و مجدد درخواست ما از استان قم بدون کار کارشناسی به پایتخت ارجاع شده است. این اتفاق‌ها انجام پروژه‌ها را در ادامه مسیر دچارچند‌ماه تاخیر خواهد کرد.وی بر این باور است که کشور در حال حاضر نیازمند چنین مجموعه‌هایی برای عبور از شرایط تحریم است و اقتصاد نفت کشور با داشتن چنین مجموعه‌هایی پررونق می‌شود.

وی در خصوص آثار نوسان ارز بر فعالیت‌های توسعه‌ای تصریح می‌کند: متاسفانه به دلیل نوسانات شدید در حوزه مدیریت کلان کشور این مجموعه دچار آسیب زیادی شده و با وجود تلاش این مجموعه برای ایجاد راهکار برای بحران‌های خارجی ازجمله تحریم، متاسفانه در مقابله با تهدیدات روزانه ارگان‌های دولتی مثل بانک مرکزی، سازمان مالیات، گمرک، استاندارد و... هر روز خسته‌تر و ناتوان‌تر می‌شویم.

وی می‌افزاید: مجموعه کاسپین شیمی پاسارگاد که در حال احداث مدرن‌ترین مجموعه پتروپالایشگاهی با قابلیت تولید بنزین؛ گازوئیل و قیر با خوراک میعانات گازی و نفت خام روزانه ۳۰ هزار بشکه است و با تلاش بسیار توانسته تجهیزات لازم را از شرکت‌های بین‌المللی اروپایی خریداری کند و به کشورهای همسایه منتقل کند؛ اما به دلیل موانع داخلی هنوز آنها به‌طور کامل وارد کشور نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

 کرونا و قیمت نفت

در شرایط فعلی شیوع ویروسکووید -۱۹ برای جهش تولید و رونق در شرکت‌هایی نظیر شرکت ما که منعی برای فعالیتشان وجود ندارد با برنامه‌ریزی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تلاش می‌کنند با دستیابی به بازارهای جدید صادراتی ضرر و زیان خود را به حداقل برسانند.

در همین حال پیش‌بینی وی از روند قیمت‌های جهانی نفت این است که با توجه به انتخابات اخیر آمریکا که احتمالا سیاست‌های این کشور را ملایم‌تر می‌کند و همچنین کشف اولیه واکسن کرونا، قیمت جهانی نفت به ثبات و تعادل بیشتری دست پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد با کشف واکسن کرونا توسط چند کمپانی معتبر امیدهای بیشتری در بازارهای جهانی به وجود آورده که پیرو آن آسیب‌های جدی که به انواع بازارها در یک سال گذشته واردشده احتمالا در سال ۲۰۲۱ جبران شود.

p29 (3)