بر این اساس موسسه ­خدمات حفاظتی مراقبتی ایمن‌گستر مرصاد به‌عنوان موسسه حفاظتی دارای رتبه یک از مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا، نیز در حال گسترش دامنه فعالیت‌های خود با بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده توسط فناوری‌های نوین در سطح کشور است. این موسسه که در حوزه‌های مختلف حفاظتی و امنیتی از جمله حفاظت فیزیکی در زمینه تامین نیروهای حفاظتی مسلح و غیرمسلح ساختمان‌های ادارات، بانک‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی و اسکورت‌های خودروهای پول‌رسان خدمات می‌دهد، اکنون در حال توسعه فعالیت‌های خود است. این توسعه فعالیت در حوزه برقراری کنترل و امنیت هوشمند است که البته علاوه بر خدماتی است که این موسسه در حوزه حفاظت الکترونیکی با طراحی و نصب سیستم‌های نظارت تصویری و سیستم‌های اعلام سرقت انجام می‌دهد.

 امنیت مهم‌ترین بحث فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا است

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد با بیان اینکه برقراری کنترل و امنیت هوشمند در یک خانه، ساختمان بزرگ و حتی در یک شهر را از اهداف استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه فعالیت‌های حفاظتی و امنیتی بیان می‌کند و می‌گوید: در واقع ما با استفاده از فناوری اینترنت اشیا می‌توانیم دستگاه‌ها و وسایل موجود در یک خانه هوشمند یا در یک شهر هوشمند را تحت نظارت و کنترل بیشتر خود درآوریم و از این طریق امنیت بهتری را در شهر هوشمند داشته باشیم. محسن بیژنی فرود در تکمیل توضیح خود با اظهار اینکه امنیت مهم‌ترین بحث فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا به‌شمار می‌رود، اضافه می‌کند:‌ هوشمندسازی یک مکان در واقع بسته‌ای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است و باید همه سیستم آن هوشمندسازی شود؛ در این بین مساله امنیت مقوله‌ای بسیار مهم از بسته هوشمندسازی ساختمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم کنترل نظارت تصویری، قفل‌ها و آیفون‌های هوشمند از جمله اقدامات امنیتی هوشمندسازی ساختمان‌ها هستند، توضیح می‌دهد: یک بُعد ساختمان‌های هوشمند ارتقای سیستم امنیتی به‌شمار می‌رود که موسسه حفاظتی مرصاد در این زمینه مباحث مطالعاتی خود را تکمیل کرده است؛ همچنین در سه پروژه در حال اجرای این کار به‌صورت پایلوت هستیم.

بیژنی فرود اعلام می‌کند: برنامه‌ریزی کرده‌ایم از ابتدای سال آینده موضوع هوشمندسازی امنیت ساختمان را شروع کنیم.

وی درعین حال با تاکید بر اینکه سیستم‌های حفاظت الکترونیک را از چند ماه پیش شروع کرده‌اند، می‌گوید: در حوزه دوربین‌های CCTV اکنون چهار پروژه در حال اجرا را در سطح کشور در اختیار داریم که یکی از آنها تجهیز بانک گردشگری با ظرفیت نصب ۶۰۰ دوربین است.

آمادگی ایمن‌گستر مرصاد برای حمایت از ایده‌های نوآورانه

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن‌گستر مرصاد همچنین یکی دیگر از برنامه‌های این موسسه را حمایت از ایده‌های نوآورانه و استارتاپ‌های حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی بیان و تصریح می‌کند: موسسه ایمن گستر مرصاد آمادگی دارد با همکاری مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا نسبت به راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری و آموزش و مانیتورینگ تیم‌های برگزیده و همچنین حمایت از ایده‌های برتر و معرفی برگزیدگان به کسب‌وکارهای مرتبط اقدام کند.

بیژنی فرود با یادآوری اینکه در این مسیر پس از بررسی ایده‌های نوآورانه، تعدادی از آنها را که قابلیت اجرایی دارند انتخاب می‌کنند، توضیح می‌دهد: از آنجا که فعالان استارت‌آپی چندان از نظر اجرایی توانمند نیستند، ما حاضر به حمایت و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های انتخاب شده هستیم؛ سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها با روش‌های متفاوتی همچون مشارکت در سرمایه‌گذاری، تاسیس شرکت، پرورش ایده‌ها، خرید شرکت آنها، تعریف شرکت - پروژه و دریافت بخشی از سهام شرکت در ازای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این کار و فراخوان آن چگونه انجام خواهد شد و در چه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: در کارگروه علمی فناوری مشغول بررسی چگونگی بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیک هستیم و این طرح هنوز از طرف مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا بررسی نشده است.

 لزوم فعالیت شرکت‌های حوزه حفاظت و امنیت زیر نظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری

بیژنی‌فرود با بیان اینکه حمایت از ایده‌های نوآورانه و استارت‌آپ‌های حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی را باید مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا فراخوان بدهد، تصریح می‌کند: در کشور حدود ۷۰۰ موسسه حفاظت فیزیکی و الکترونیک زیر نظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا فعالیت می‌کنند، اما هنوز بسیاری از شرکت‌های فعال در کشور در زمینه نصب دوربین و نرم‌افزارهای کنترل تردد و... بدون داشتن مجوز از این مرکز و نظارت توسط آن فعال هستند.

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد با یادآوری اینکه قانون نیز این شرکت‌ها را مکلف به فعالیت زیر نظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا نکرده است، تاکید می‌کند: این شرکت‌ها باید زیر نظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا فعالیت کنند؛ بنابراین این مرکز باید مرجعیت خود را در این زمینه ثابت کند که یک راه آن اعلام چنین فراخوان‌هایی در این حوزه‌ها است.

البته به‌گفته وی موسسات حفاظت فیزیکی و الکترونیکی فعال زیرنظر مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا، درحال راه‌اندازی کارگروه‌های مختلفی همچون حقوقی، فناوری اطلاعات و... در این مرکز هستند که در یکی از این کارگروه‌ها، اعلام این دسته فراخوان‌ها بررسی می‌شوند.

 بوروکراسی اداری، امکان رقابت را از موسسات حفاظتی سلب می‌کند

بیژنی‌فرود همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو به مشکل بوروکراسی اداری به‌عنوان مانعی بر سر راه فعالیت و پیشبرد سریع کارهای موسسات حفاظت فیزیکی و الکترونیکی اشاره می‌کند و می‌گوید: نگاه نیروی انتظامی به نقش موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی، نظامی است و آنها را به‌عنوان بخش‌خصوصی اقتصادی در نظر ندارد؛ در نتیجه همان بوروکراسی خود را در رابطه با این موسسات نیز اعمال می‌کند. وی با تاکید بر اینکه پیگیری امور موسسات حفاظتی و حتی تشکیل جلسات در نیروی انتظامی پروسه‌ای طولانی‌مدت دارد، تصریح می‌کند: این درحالی است که موسسات حفاظت فیزیکی و الکترونیکی به‌عنوان بخش اقتصادی نیازمند انجام سریع امور و فعالیت‌ها است؛ بنابراین این مساله باید در نیروی انتظامی اصلاح شود. بیژنی‌فرود در عین حال با یادآوری اینکه مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا به‌دلیل داشتن ارتباط با این موسسات، آنها را به‌عنوان بخش اقتصادی فعال در عرصه حفاظت پذیرفته و در حال پیگیری است، اظهار می‌کند: اما سایر نهادها همچون کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری و... با وجود اینکه خوب صحبت می‌کنند، در مرحله حمایت از موسسات خصوصی حفاظتی و برون‌سپاری امور به آنها به‌سختی عمل می‌کنند. مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن‌گستر مرصاد همچنین با اظهار اینکه در حوزه شرکت‌های استارت‌آپی نیز با چنین مساله‌ای روبه‌رو هستیم، توضیح می‌دهد: تا نیروی انتظامی پروتکل‌های انتظامی خود را کامل رعایت کند و به مرحله اجرای کار برسد، زمان بسیار زیادی می‌برد.

وی همچنین به نقش موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی در پیشگیری از وقوع جرائم و ارائه خدمات انتظامی و حفاظتی به مردم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه ‌به ظرفیت این موسسات در بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری نوین و نیروهای مردمی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش‌ غیردولتی در بخشی از امور اجرایی و خدمات انتظامی، انتظار می‌رود چالش‌ها و نیازمندی‌های پیش روی موسسات مورد توجه مسوولان ذی‌ربط قرار بگیرد. بیژنی‌فرود در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه موسسات حفاظتی و مراقبتی به‌عنوان موسسات اقتصادی، بازوی کمکی پلیس پیشگیری ناجا به‌شمار می‌روند، تاکید می‌کند: این موسسات باید از نظر تامین منابع مالی مورد نیاز و توان رقابت با انبوه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه حفاظت و امنیت که خارج از حیطه نظارت مرکز انتظام فعالیت می‌کنند، قدرت ریسک‌پذیری و چالاکی خود را افزایش دهند.

وی با اظهار اینکه گاهی نهادهای مختلف نیروی انتظامی با این موسسات فقط نظامی و انتظامی برخورد می‌کنند، می‌گوید: این مساله امکان رقابت در شرایط کنونی را از موسسات سلب می‌کند؛ بنابراین کاهش بوروکراسی اداری، حذف فرآیند دریافت مجوزهای طولانی‌مدت و به رسمیت شناختن واقعی موسسات از سوی نهادهای مختلف یکی از انتظارات جدی موسسات حفاظتی و مراقبتی است.

 رویکرد موسسه مرصاد برای ارائه خدمات حفاظتی در شرایط کرونایی

مدیرعامل موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی ایمن گستر مرصاد همچنین به محدودیت‌های اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره و تصریح می‌کند: با توجه به نوع خدمات حفاظتی و مراقبتی و لزوم ارائه این خدمات در شرایط گوناگون، همکاران این موسسه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت قوانین و مقررات مربوط، در پاسداری از امنیت و آسایش هموطنان تلاش می‌کنند.­

بیژنی‌فرود با بیان اینکه تعداد زیادی از همکاران ما نگهبانانی هستند که در پروژه‌های مختلف مشغول خدمت هستند، توضیح می‌دهد: با توجه به تعطیلی مراکز مختلف، احتمال بروز مسائل امنیتی بیشتر شده است در نتیجه نیروهای حفاظتی باید در هر شرایطی در حال خدمت باشند. بنابراین سعی کرده‌ایم اقلام بهداشتی و حفاظتی را برای آنها فراهم کنیم تا همیشه همراه داشته باشند.

وی همچنین با اظهار اینکه  نیروهای دفتری نیز شیفت‌بندی و دورکاری شده‌اند، اضافه می‌کند: ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دفتر، پایان وقت کاری نیروها را به ساعت ۱۴ کاهش داده‌ایم.

بیژنی‌فرود در پاسخ به این پرسش که شرایط کرونایی محدودیتی را در خدمات‌رسانی آنها ایجاد نکرده است، تصریح می‌کند: برای همین مساله است که نمی‌توانیم به‌طور کامل کار را تعطیل کنیم، زیرا نگهبانان نیاز به پشتیبانی ستادی، تجهیزات و تعرفه نگهبانی دارند تا بتوانند پس از ساعت ۲۰ تردد داشته باشند. بنابراین سعی کرده‌ایم با نیاز به حضور کمترین نیروها در دفتر، خدمات مورد نیاز نگهبانان برای ارائه خدمت موثر را تامین کنیم.