افزایش بهره‌وری با ساختمان‌های اداری مدرن

هر کدام از این موارد تعریف‌های اختصاصی دارند که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند. همچنین نوع کاربری اداری ساختمان هم به طراحی اختصاصی نیاز دارد؛ اینکه در ساختمان اداری شما قرار است چه یا چند صنف مشغول به کار شوند. ازآنجا‌که امور دفتری (به واسطه معرفی فناوری جدید) پیوسته در حال تغییر است، داشتن شناخت روشن از عملکردهای موردنیاز به عنوان محرکی قوی، تاثیر عمده‌ای در سازمان‌دهی دفاتر و ساختمان‌های اداری دارد. به همین علت طراحان می‌توانند با تمام جنبه‌های مربوط به طراحی ساختمان اداری را با ترفندهای ذهنی و فنی خود تحت تاثیر قرار دهند. ایجاد نظم، رنگ‌آمیزی فضا، انتخاب متریال و هارمونی در تمام اضلاع طراحی نمای ساختمان، تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت طراحی ساختمان اداری دارد. هدف از ارتقای کیفیت طرح جلب رضایت کارفرما در همه زمینه‌ها است و از شروع تا پایان کار باید یک تقارن همکاری بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد.

یکی از ساختمان‌های اداری هوشمند در کشور که می‌تواند الگوی مطلوبی از بخش ساخت تا بهره‌وری برای ساخت‌وساز‌های ساختمان‌های اداری قرار گیرد؛ ساختمان اداری ریبون است. متن زیر حاصل گفت‌و‌گوی ما با علی ابراهیم‌زاده سازنده این ساختمان حول محور ساخت‌وساز در کشور از نوع اداری مدرن است.

 جایگاه ساختمان‌های اداری در کشور ما چگونه است؟

 طی سال‌های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی پیچیده و تحریم‌های طولانی به همراه عدم قطعیت بالای فضای کسب‌وکار در ایران، بیزینس‌ها فقط به بقا فکر کردند و کمتر به ساختن ساختمان‌های اداری با استانداردهای جهانی پرداخته‌اند. به‌ندرت شاهد این هستیم که ساختمان‌های اداری مواردی مانند معماری مناسب و منعطف، فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری‌های جدید، در نظر گرفتن سلامتی و رفاه کارمندان و ... داشته باشند.

 ساختمان‌های اداری پیشرو و خاص در دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

ساختمان‌های اداری A و +A  در مارکت کشورهای توسعه‌یافته از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. آنها به‌طورکلی ساختمان‌های زیبا و با سازه بسیار باکیفیتی هستند. این ساختمان‌ها عمر زیادی ندارند و به تازگی ساخته ‌شده‌اند، از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردارند، زیرساخت‌های فناورانه را به بهترین نحو فراهم کرده‌اند ضمن اینکه مدیریت این ساختمان‌ها در حال ارائه بهترین خدمات به ساکنان هستند.

 چه نیازی است که ما به ساختمان‌های اداری توجه داشته باشیم؟

جهان به سرعت در حال تغییر است و شرکت‌ها از نظر عملکرد و فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شوند و نیازهای جدیدی برای توسعه کسب‌وکارها به‌علاوه محیط کاری که نوآوری و فرهنگ همکاری را ترغیب می‌کند به وجود آمده است. می‌دانیم که انسان امروزی زمان بسیار زیادی از زندگی‌اش را در محیط کار می‌گذراند. یک مطالعه آمریکایی نشان می‌دهد که یک کارمند ۹۰ هزار ساعت از زندگی خود را در محیط کاری می‌گذراند و تنش کار یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر انسان‌ها است؛ بنابراین شرکت‌ها در فکر ساخت محیط‌های کاری مناسب‌تر، افزایش رفاه و آسایش بیشتر در عین بالا بردن عملکرد و بهره‌وری کارمندان خود هستند.

 دغدغه‌ها و چالش‌ها برای ساخت ساختمان‌های اداری خاص در کشور شامل چه مباحثی است؟

در مورد چالش‌های این صنعت همیشه بحث‌های بسیاری وجود دارد، ولی صحبت کردن کوتاه در مورد این مساله علاج این مشکل نخواهد بود. در مسیر ساخت این پروژه با توجه به تصویر روشنی که از ساختمان در حال ساخت خود داشتیم، سعی کرده‌ایم صبور بوده و برای هر مشکلی که پیش روی ما قرار می‌گرفت تدبیری بیندیشیم. این به آن معنی نیست که مشکلی وجود نداشت، اما سعی بر کم‌اثرتر کردن این مشکلات و چالش‌ها بر روند کار خود داشتیم.

 چه مواردی برای طراحی داخلی ساختمان‌های اداری موجب افزایش بهره‌وری می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین عوامل معماری و طراحی داخلی ساختمان‌های اداری است چون یک طراحی مناسب و خلاقانه می‌تواند تعامل و همکاری که از حیاتی‌ترین بخش‌های کسب‌وکارهای امروزی است را بین کارمندان افزایش دهد و در عین اینکه رفاه و آسایش آنها را در نظر می‌گیرد مانند فضاهایی برای ریلکس کردن و تفریحات بین کار مثل آشپزخانه‌های مناسب، سالن‌های یوگا، فضاهایی برای قدم زدن و...

 نور طبیعی باعث بهبود حال و هوای افراد و جلوگیری از افسردگی می‌شود و بنابراین در معماری فضاهای کار تلاش می‌شود که بیشترین میزان نور طبیعی به داخل ساختمان بتابد. باید به اثر حضور گیاهان، تراریوم و دیوار سبز نیز اشاره شود که اثر مهمی ‌در بهبود روحیه کارمندان دارد. به علاوه در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب فناوری‌های پیشرفته در دنیایی که تکنولوژی از نیازهای اساسی کسب‌وکارهاست موضوع بسیار مهمی ‌است.

 موقعیت مکانی و دسترسی ساختمان اداری تا چه اندازه اهمیت دارد؟

در ساختمان‌های اداری دسترسی به سیستم حمل‌ونقل و بزرگراه‌ها از اولویت‌ها محسوب می‌شود. طی زمان کمتر در مسیرهای پرترافیک و راحتی تردد روحیه افراد شاغل در ساختمان را کمتر دچار آسیب می‌کند. جانمایی ساختمان اداری با توجه به تعریف فعالیت‌های آن مجموعه نیز یکی از ضروریات چنین ساختمانی است. به‌عنوان‌مثال برای یک ساختمان پزشکان دسترسی به داروخانه، آزمایشگاه و مواردی از این دست اولویت محسوب می‌شود و برای یک ساختمان با تعریف بیزنسی متفاوت، دسترسی به ارگان‌ها و نهادهای مربوطه از نکات مهم است.

عدم‌توجه به ساختمان‌های اداری در تهران باعث شده که صاحبان کسب‌وکارها نتوانند مکان مناسبی برای تجارت خودشان مهیا کنند و همچنین سازندگان نیز بیشتر توجه را به ساختمان‌های مسکونی معطوف کرده‌اند. حال با توجه به تجربه، تیم قوی و خواسته قلبی درصدد ایجاد یک ساختمان اداری مناسب کسب کارهای جدید شده‌ایم؛ ساختمانی که آگاه و هوشمند باشد و به شهر خود کمک کند. ساختمانی که زنده باشد و دائما روبه‌جلو برود و تمام نشود.

 ساختمان اداری ریبون با در نظر گرفتن چه استانداردهایی ساخته شده است؟

ریبون با نگاه به آینده ساخته شد؛ هدف ما ایجاد مجموعه‌ای بود که در آن شرکت‌های پیشرو به هر آنچه که ابزار و نیاز کسب‌وکارهای امروزی است مجهز باشند. ریبون به سه بخش اساسی معماری، هوشمندسازی و کانسیرج سرویس تمرکز کرده است؛ در بحث معماری همکاری مشترک با دفتر دیگر باعث ایجاد یک فرم و هویت مستقل برای پروژه شد هویتی که با دو بال هوشمندسازی و کانسیرج سرویس ریبون را به یک اثر فاخر در حوزه ساختمان‌های اداری ایران تبدیل کرده است. در معماری این مجموعه علاوه بر زیبایی بصری، اولویت را بر آسایش روحی کارکنان قرار دادیم و پیش‌بینی فضاهای متفاوت در دو بخش روف گاردن و حیاط مجموعه باعث ایجاد یک محیط آرام‌بخش شده است.

ریبون به عنوان یک سیستم یکپارچه کار می‌کند، اپلیکیشن اختصاصی ریبون این مجموعه را در تمام اجزا به هم متصل کرده است. خدمات هوشمندسازی و کانسیرج سرویس در قالب این اپلیکیشن برای تمام افراد در ریبون با یک لمس قابل دریافت خواهد بود، چه زمانی که در ریبون باشید و چه زمانی که در سفر هستید. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار در ریبون از هر نقطه دنیا می‌توانید سناریوی اختصاصی خود را تعریف کنید.

نیروهای کانسیرج سرویس در مجموع فضایی منحصربه‌فرد را رقم می‌زند؛ جایی که برای هر خواسته شرکت‌ها تدبیری اندیشیده شده است مجموعه‌ای از خدمات که فقط در یک هتل پنج ستاره می‌توان انتظار داشت.

تلاش ما بر این بود که ریبون جایی برای رشد بیشتر کسب‌وکارها با رعایت کوچک‌ترین جزئیات باشد. جزئیاتی که برخی دیده خواهند شد و برخی فقط احساس یک رضایت را در نگاه شما ایجاد خواهند کرد. ما ریبون را پیشرو خلق کردیم و امید داریم ریبون برای تعالی کسب‌وکارها یک شروع باشد.

p28 (2)