این شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر و یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های تابعه این سازمان است. خوراک دام پارس به‌عنوان اولین تولیدکننده خوراک دام و طیور برای تامین نیاز صنعت دام و طیور کشور در سال ۱۳۴۵ توسط رحیمیان (پدر صنعت خوراک دام و طیور ایران) تاسیس و فعالیت خود را با ظرفیت بیش از ۶۰۰ تن در روز تولید انواع خوراک، به‌صورت پلت، کرامبل و مش آغاز کرد. پس از ۵۰ سال تجربه در تولید انواع خوراک دام، طیور، اسب، حیوانات آزمایشگاهی و خانگی، در جریان یک توسعه متوازن و پایدار این شرکت تحقیقات خود را در زمینه فرمولاسیون جدید برای ساخت انواع محصولات آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خوراک پلت در کشور بوده که با بهره‌مندی و اتکا به تجارب گسترده‌ای که در طول ۵۰ سال فعالیت مستمر حاصل شده، به جایگاه مناسبی در عرصه تولید انواع خوراک دام و طیور دست‌یافته است. موقعیت جغرافیایی مناسب کارخانه خوراک دام پارس (کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج)، وجود ظرفیت سیلویی بسیار بالا، استفاده از آسیاب‌ها و میکسرهای استاندارد و خطوط مجزا برای تولید همزمان انواع پلت (۴ خط پلت)، بهره‌مندی از خط کامل بولر (مدل DPHE۹۰۰)، تهیه مواد اولیه باقیمت مناسب و کیفیت مرغوب، همچنین وجود تیم کارشناسی و مشاورین قوی در زمینه تغذیه و خدمات مشتریان و جدیدترین یافته‌های علمی در جیره‌نویسی و بهره‌مندی از آزمایشگاه مجهز به تکنولوژی روز، کارخانه خوراک دام پارس را به یک شرکت پیشرو در زمینه تولید خوراک دام و طیور تبدیل کرده است.

جواد قلعه تکی‌زاده، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت خوراک دام پارس در این ‌باره گفت: شرکت خوراک دام پارس از سال ۱۳۵۶ در بورس اوراق بهادار پذیرفته ‌شده و اولین شرکت تولیدکننده خوراک دام و طیور در کشور و خاورمیانه و زمانی هم بزرگ‌ترین شرکت بوده است. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته به علت تغییرات مدیریتی و اعضای هیات‌مدیره، شاکله اصلی شرکت از بین رفته و بسیاری از نیروهای متخصص از این مجموعه جدا شدند. با این حال با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در ۱۰ ماه گذشته، ۳ تا ۴ برابر نسبت به سال گذشته تولید و فروش داشته و بخش عمده‌ای از مطالبات سنواتی را وصول کردیم. در حال حاضر خوراک دام پارس دوباره در این صنعت زنده شده است؛ ولی با خوراک دام پارس سابق فاصله‌ زیادی دارد و امیدواریم که تا پایان سال مالی که ۳۰ آذرماه است، بتوانیم گزارش عملکرد خوبی ارائه دهیم. 

مدیرعامل خوراک دام پارس با اظهار امیدواری از اینکه این مجموعه به جایگاه اصلی خود در بازار صنعت دام و طیور بازگردد، افزود: وضعیت نهاده در کشور آشفته است و یکی از دلایلی که مجموعه ما همچنان از برنامه‌ریزی عقب هست، شاید نرسیدن به‌موقع نهاده به سیستم تولیدمان باشد. خوراک دام پارس یک شرکت بورسی است که معاملات پشت پرده ندارد و همه چیز شفاف و مشخص است، وجود بازار سیاه باعث شده که از بقیه رقبا عقب افتاده و این موضوع به مجموعه آسیب وارد کند. وی در ادامه تاکید کرد: در این مدت تنوع جدیدی در محصولات نداشتیم، زیرا جزو سیاست‌های فعلی ما نیست و برای محصولاتی که تولید می‌کنیم، تقاضا وجود دارد. در سال‌های گذشته بیشتر با نماینده‌ها و دلالان کار می‌کردیم و امسال تقریبا با مرغداران و مصرف‌کنندگان نهایی کار می‌کنیم. این موضوع برای مجموعه هم بهتر است، زیرا ارزیابی عملکرد مشخص‌تر خواهد بود. قلعه تکی‌زاده در مورد امکانات و منابع انسانی مجموعه می‌گوید: ۸۰ نفر پرسنل به‌صورت ثابت در دفتر مرکزی و تعداد زیادی نماینده در استان‌های دیگر داریم. در مجموعه ۳ خط تولید داریم که قدیمی بوده و هزینه توقف‌ها و نگهداری دستگاه‌ها بسیار بالا است؛ یکی از دلایل بهای تمام ‌شده و سربار جذب نشده بالا در گذشته، همین موضوع بود. همچنین تحریم بر این موضوع اثرگذار بوده، زیرا تامین  قطعات و تجهیزات  دشوار است. بعد از ۳۵ سال اولین دستگاه را با تیم و قطعات داخلی تعمیر و دوباره در مدار تولید قرار دادیم که باعث افزایش ظرفیت تولید شد و رکورد ۲۵۰ تن تولید در روز را شکسته‌ایم؛ اما قبل از همه این موارد، مشکل اصلی تامین نهاده است که موجب شده نتوان برای ماه آینده یا سال آینده برنامه‌ریزی کرد که به چه میزان می‌خواهیم تولید کنیم. وی با اشاره به واردات  ریز مغذی و نهاده اصلی مثل کنجاله سویا خاطرنشان کرد: بخشی از این مواد را از دولت می‌گیریم و بخشی هم از طریق بازارگاه انجام می‌شود که چالش اساسی ما است. آشفتگی در بازار و نهادهای تصمیم‌گیرنده مثل پشتیبانی امور دام، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت وجود دارد و دستورالعمل عملیاتی وجود ندارد. در شرایطی که باید به قیمت دولتی و مصوب محصولات خود را بفروشیم، تامین مواد اولیه به قیمت‌های دولتی بسیار دشوار شده و در این شرایط، قیمت تمام‌شده در مجموعه ما برای هر کیلو دانه ۲هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب است. قلعه تکی‌زاده تاکید کرد: سیاست دولت این است که به منظور تنظیم بازار، مرغ منجمد وارد کند در صورتی ‌که با این روش مشکلات حل نمی‌شود، زیرا همه به‌صورت زنجیروار به هم وصل هستند. نهاده باید به کارخانه‌ها برای کنترل قیمت داده شود نه به تولیدکننده مرغ و دام، چون این‌گونه بازار سیاه ایجاد می‌شود. یکی دیگر از مشکلات مجموعه این است که وزارت جهادکشاورزی دستور داده که فقط باید در استان تهران فعالیت کنیم؛ در صورتی‌که در استان تهران تعداد مصرف‌کننده محصولات ما کم است و باید در کل کشور فعالیت داشته‌ باشیم، زیرا باعث ایجاد مشکلات بزرگی برای تولیدکننده می‌شود.