سرمایه‌گذاری نستله برای کاهش آلایندگی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به گزارش بلومبرگ، نستله اعلام کرد، این شرکت طی یک دهه آینده، سالانه ۲۰ میلیون و در مجموع ۲۰۰ میلیون اصله درخت خواهد کاشت و به کشاورزان و تامین‌کنندگان کمک می‌کند تا با به‌کارگیری اقدامات لازم به سمت کشاورزی‌های تجدیدپذیر بروند. این عمل باعث بهبود سلامت خاک و محافظت از اکوسیستم‌ها می‌شود. کشاورزی تجدیدپذیر رویکردی حفاظتی و توان‌بخشی برای سیستم‌های غذایی و کشاورزی است. این برنامه برای بازسازی خاک‌های سطحی، افزایش تنوع زیستی، بهبود چرخه آب، کمک به بهبود اکوسیستم، مقابله با تغییرات آب و هوایی و تقویت سلامتی و نشاط خاک است.

این تولید‌کننده محصولات  خوراکی در اوایل سال جاری اعلام کرد انتشار آلایندگی‌های برخی از برندهای آن مانند نسپرسو، سن پلگرینو، پییر و گاردن گورمنت تا سال ۲۰۲۲ به صفر خواهد رسید و بخش بطری‌های آب این شرکت نیز تا سال ۲۰۲۵ هیچ انتشار آلایندگی نخواهند داشت.

انتقادات از این غول صنایع غذایی در خصوص زباله‌های بسته‌بندی و خسارات زیست‌محیطی بالاگرفته بود، نستله تلاش می‌کند با اتخاذ رویکردهای مناسب در این خصوص شهرت خود را بازیابد. در حال حاضر نستله برنامه‌ای با بودجه ۲ میلیارد فرانک برای ترویج و توسعه پلاستیک‌های بازیافتی بی‌خطرتر برای مواد غذایی را شروع کرده است. شرکت پپسی کولا هم هفته گذشته اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۲ در ۹ بازار اروپایی خود فقط از پلاستیک‌های بازیافتی برای بسته‌بندی محصولات این برند تجاری استفاده خواهد کرد. در ماه فوریه نیز دانون از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی (معادل ۴/ ۲ میلیارد دلاری) طی سه سال آینده در جهت حفظ محیط‌زیست خبر داد.

 مارک اشنایدر، مدیر عامل نستله، در مقاله‌ای که در مجله فورچون منتشرشده گفته است: «رهبران کسب‌وکارهای بزرگ نباید نسبت به موضوع محیط‌زیست بی‌تفاوت باشند. ما نباید انتظار داشته باشیم که سیاست و اتفاق آرای عمومی در این رابطه کاری برای ما انجام دهند.» اشنایدر شرایط حال حاضر را با شرایطی که مدیران صنعت خودرو در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با آن روبه‌رو بودند مقایسه کرد. در آن دوران مدیران صنعت خودرو تصمیم گرفتند تا برای تولید خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کنند و درعین‌حال نیز سود کمتری عایدشان شود. نستله همچنین اعلام کرد که در نظر دارد تا پنج سال آینده برق ۸۰۰ کارخانه خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تامین کند و عرضه موادغذایی و نوشیدنی‌های تولیدشده از گیاهان را گسترش دهد. اشنایدر گفت، سال گذشته نستله برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گذاری کرد، تغییرات آب و هوایی یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای آینده کسب‌وکار این شرکت است. نستله همچنین قصد دارد انتشار آلایندگی در زنجیره تامین خود را نیز به صفر برساند.

این غول صنایع غذایی اعلام کرد که انجام اقدامات در نظر گرفته‌شده کمک می‌کند تا پنج سال آینده میزان انتشار آلایندگی‌های این شرکت به میزان یک‌پنجم کاهش یابد و تا سال ۲۰۳۰ به نصف برسد. به گزارش رویترز، اشنایدر در تماس تلفنی به خبرنگاران گفته است: «ما بر این باوریم که با ابتکارات عملیاتی و ساختاری لازم به مقدار کافی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌ایم تا زمینه این سرمایه‌گذاری‌ها را مهیا کنیم.»

وی افزود: «ما مقدار سرمایه لازم در این خصوص را برای سال ۲۰۲۱ آماده کرده‌ایم.» در سال ۲۰۱۸، نستله ۹۲ میلیون‌تن گازهای گلخانه‌ای منتشر کرد. این شرکت متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۲۵ آن را به صفر برساند.

نستله اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ تعداد برندهایی که «بدون انتشار آلایندگی» تهیه‌شده‌اند را افزایش دهد.