افزایش سرمایه 162 درصدی فولاد خوزستان در راه است

برنامه فولاد خوزستان در سال ۱۳۹۹ دستیابی به تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی است که با گذشت نزدیک به ۹ ماه از سال‌جاری، علاوه بر پوشش ۱۰۰ ‌درصدی، ۵ درصد از برنامه پیش‌بینی‌شده نیز پیشی گرفته است.

همچنین فولاد خوزستان یکی از شرکت‌های سودآور در بازار سرمایه است و در سال ۹۸ برای هر سهم خود ۲۵۰ تومان سوددهی داشت و پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری برای این سهم باارزش، سودآوری بیشتر این شرکت برای سهامداران  خود نسبت به سال گذشته است.

هم‌اکنون این شرکت به دنبال افزایش سرمایه ۱۶۲ درصدی خود  از محل سود سپرده است. گزارش توجیهی هیات‌مدیره برای پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۹ هزار و ۴۸ میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته برای اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است.

از مزایای افزایش سرمایه از طریق سود انباشته، می‌توان به سرعت گرفتن فرآیند توسعه، اهدای سهام جایزه و عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم، کمک به بهبود سودآوری شرکت و عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت اشاره کرد.

 دغدغه‌ فولاد خوزستان؛تکمیل زنجیره از سنگ‌آهن تا نورد

در سال‌های اخیر شرکت فولاد خوزستان، پروژه‌های توسعه‌ای بسیاری مانند احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳)، پست برق ۴۰۰/ ۲۳۰ کیلوولت، طرح‌‌های زیست محیطی نظیر جمع‌آوری دود،‌ تکمیل فرآیند پساب صنعتی و توسعه فضای سبز را در دستور کار قرار داده است. این مجموعه برای تکمیل زنجیره ارزش، اقدام به راه‌‌اندازی و بهره‌برداری از فاز اول کارخانه گندله‌سازی سیمیدکو در شهرستان خواف و همچنین سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کارخانه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان کرده است. از سوی دیگر، این شرکت برای دستیابی به محصولات نهایی، نسبت به انتقال ۶۲ درصدی مالکیت سهام شرکت فولاد اکسین خوزستان، تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان چندی پیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با برشمردن دغدغه‌های فولاد خوزستان برای توسعه هر چه بیشتر این قطب فولادسازی در کشور خاطرنشان کرد: دستیابی به برنامه تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ در افق فولادسازی کشور ترسیم شده است که با اجرای طرح جامع فاز چهارم توسعه پایدار، فولاد خوزستان قرار است ظرفیت خود را در این افق به ۶ میلیون تن در سال برساند.

علی محمدی در ادامه تصریح کرد:  برای دستیابی به این میزان از تولید نیازمند تامین مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن، به‌روزرسانی تجهیزات و تامین مالی شرکت‌های تولید شمش فولاد هستیم؛ تکمیل زنجیره ارزش از فولاد تا نورد از مهم‌ترین برنامه‌های فولاد خوزستان در چند سال اخیر به شمار می‌رود که در مسیر پیاده‌سازی آن گام‌هایی برداشته شده است. خرید سهام معدن سنگ آهن، راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی سردار شهید سپهبد سلیمانی در بالادست و پیگیری تملک سهام شرکت فولاد اکسین، گام‌های فولاد خوزستان به سمت تکمیل زنجیره ارزش در این راستا است.