معضلات پیش روی تولید رینگ فولادی

این در حالی است که صنعت قطعه‌سازی در هر کشوری می‌تواند اشتغال‌زا باشد. این صنعت، به‌دلیل نیاز همه‌روزه خودروسازی به قطعات باکیفیت دارای ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. صنعت قطعه‌سازی در کشورمان، بیش از ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده و سهم صنعت قطعه‌سازی در ارزش‌افزوده کل صنعت، به‌تنهایی ۹‌درصد است. این سهم، نشان از اهمیت بالای قطعه‌سازی دارد که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند باعث ایجاد اشتغال و افزایش سهم در تولید ناخالص ملی شود. از سوی دیگر صنعت قطعه‌سازی باوجود همه پیشرفت‌هایی که داشته، طی این سال‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه شده است؛ مطالبات آنان از خودروسازان و همچنین کمبود نقدینگی در این صنعت، قطعه‌سازان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. در همین راستا مسعود هدشی، مدیرعامل شرکت رینگ سازی مشهد گفت: تولید رینگ فولادی در کشور به دلایلی همچون دارا بودن هزینه‌های لجستیکی بالای این محصول خصوصا  در خرید خارجی، عدم امکان تولید با کسری خودروسازان و ضرورت تحقق کامل سیستم JIT، ضرورت تامین کامل ناوگان تجاری کشور همانند موضوع تایر سنگین و تبعات زیاد اقتصادی و سیاسی ناشی از کسری این کالا در بازار، علاقه‌مندی تجار غیرقانونی در قاچاق سایر کالاها همراه رینگ با توجه به اینکه در شناسایی X-Ray کالاهای قاچاق جای‌گذاری شده در محفظه داخلی رینگ شناسایی نمی‌شود و دارا بودن مزیت صادراتی رینگ‌های سنگین با توجه به یکسان بودن استاندارد و ابعاد آن در خودروهای سراسر دنیا به‌عنوان یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک بخش قطعه‌سازی  همواره مطرح بوده است.

 

مدیرعامل شرکت رینگ‌سازی مشهد افزود: متاسفانه باوجو د ظرفیت بسیار بالای مهندسی و تولیدی، سازندگان رینگ فولادی کماکان با معضلات و دشواری‌های زیادی مواجه هستند که عدم حل‌وفصل آنها این صنعت ارزشمند را با بحران و به‌تبع آن کشور را نیز دستخوش مصائب جدی  خواهد کرد. وی تاکید کرد: اولین مشکل مربوط به کسری نقدینگی است با توجه به زمان موردنیاز تامین ورق فولادی و لید تایم (تولیدات کارخانه‌ای: زمان بین تصمیم‌گیری به تولید کالای به‌خصوص و آغاز تولید آن) حدود ۳ ماه آن و پروسه زمانی فروش کالا و برگشت  آن که بالغ ‌بر ۳ تا ۵ ماه است این شرکت نیاز به تامین حداقل ۶-۸ ماه مواد اولیه فلزی (نیاز ماهانه ۲-۳ هزار تن) دارد؛ اما سقف تامین مالی شبکه بانکی استان خراسان رضوی و همین‌طور نحوه خرید دوماهه از سازمان بورس پاسخگوی حتی نصف این نیاز نیست. به گفته هدشی، دومین مساله مربوط به تخصیص مواد اولیه است؛ سازمان صمت به‌منظور کنترل و بهبود در شرایط بازار ورق در بورس سهمیه تخصیص داده ‌شده به ورق را معادل سال‌های ۹۶-۹۷ قرار می‌دهد؛ درحالی ‌که شرکت رینگ‌سازی مشهد پس از خصوصی‌سازی روند تولید خود را به شدت افزایش و در شرایط تحریم‌ به تامین و تدارک بازار کشور پرداخته است، بنابراین سهمیه‌های اعلام‌شده پاسخگوی این مساله نیست.

وی  ادامه داد: عدم‌حمایت صادراتی را می‌توان سومین مشکل این صنعت دانست؛ چراکه  به‌رغم مزیت بالای صادراتی رینگ فولادی و نیاز مبرم کشور به صادرات و ورود ارز، نوسانات شدید نرخ ارز، عدم‌کفایت لازم شبکه‌های لجستیکی خصوصا ریلی و دریایی در ارسال کالا، عدم معرفی این کالا در لیست اقلام تعرفه ترجیحی در حوزه‌هایی مانند اوراسیا،  عدم مشارکت‌های دولتی در هزینه‌های بازاریابی -ضمانت صادرات و ... و توأمان شدن آن با بحران پاندمی کرونا  روند صادرات را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده است. وی با بیان اینکه عدم امکان تعامل فنی مستمر با شرکت فولاد مبارکه از دیگر مشکلات رینگ‌سازان است، تاکید کرد:  فرآیند خرید از بورس کالا و عدم امکان تعامل مستقیم با شرکت معظم مبارکه در خصوص موارد بازرگانی – فنی باعث شده است که گریدهای جدید با خواص مکانیکی بالاتر مانند ورق‌های دوفازی  که ضرورت رقابت‌پذیری با رقبای خارجی را  از طریق سبک‌سازی رینگ و بهبود وزن قابل‌تحمل و استحکام مهیا می‌سازند، در زمان موثر به دست ما نرسد و این مهم در بلندمدت موجب تضعیف این صنعت در مقابله با تحریم خارجی و رقابت در بازار صادراتی خواهد شد.

در ادامه همین مبحث مدیرعامل شرکت رینگ‌سازی مشهد گفت: از ابتدای سال ۹۷ و در راستای سیاست‌های اصل ‌۴۴ قانون اساسی، مالکیت بیش از ۵۰درصد شرکت رینگ‌سازی مشهد به گروه صنعتی پارت لاستیک که به‌نوعی یکی از قطب‌های اصلی صنعت قطعه‌سازی کشور به شمار می‌آید، واگذار شد. این دوره در تاریخ شرکت رینگ‌سازی نقطه عطفی مهم به‌حساب می‌آید. ازجمله مهم‌ترین اتفاقات صورت گرفته طی دو سال اخیر می‌توان به‌ یک همکاری استراتژیک در پروژه‌های ملی خودروسازی کشور یعنی تامین رام زیر موتور و رینگ خودروی ۱۳۲K  و طراحی و تولید رام دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار در کشور، راه‌اندازی مجدد رینگ‌های تیوبلس سنگین، توسعه بازارهای صادراتی و همچنین جذب و به‌کارگیری بیش از ۱۰۰ نفر نیروی جوان و نخبه دانشگاهی اشاره  کرد.

 پروژه‌های خودروسازی

وی در خصوص پروژه‌های خودروسازی این شرکت گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از سهم تامین رینگ فولادی مورد نیاز کشور توسط این شرکت تامین می‌شود. از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت می‌توان به ۲ پروژه اصلی تولید رام که یک قطعه فوق ایمنی به‌حساب می‌آید برای خودروی ۱۳۲K  و همچنین طراحی و تولید رام خودروی دنا پلاس اتوماتیک که برای اولین بار در کشور و به دست مهندسان توانمند و نخبه این شرکت انجام ‌شده اشاره کرد.

همچنین طراحی و تولید رینگ Semi-face  یا طرح آلومینیوم که در واقع به‌عنوان یک نیاز و درخواست همیشگی مشتریان به شمار می‌رفته است، با جدیدترین روش مهندسی در این شرکت طراحی و وارد بازار شده است.

وی بابیان اینکه به دلایل متعدد قبل از خصوصی‌سازی، به‌طور کامل تولید رینگ تیوبلس در این شرکت متوقف‌ شده بود، افزود: همزمان با تغییر مالکیت، اصلی‌ترین استراتژی در تدوین برنامه‌های کلان توسعه ظرفیت تولید رینگ‌های تیوبلس قرار داده‌شده است، به‌گونه‌ای که  طی دو سال گذشته بیش از ۴ برابر رشد تولید و به ظرفیت ۲۵۰ هزار حلقه در سال رسیده‌ایم. با توجه به نیاز ضروری کشور و ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به این محصول، سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت پذیرفته و در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار حلقه در سال معادل کل نیاز کشور دست پیدا خواهیم کرد.

  برنامه‌های صادرات

به گفته هدشی از دیگر برنامه‌های مهم این شرکت می‌توان به توسعه بازارهای بین‌المللی با هدف کسب حداقل ۲ میلیون دلار صادرات اشاره کرد؛ در حال حاضر محصولات این شرکت به کشورهای همسایه یعنی عراق، افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود. ضمن اینکه در سال ۲۰۲۰ میلادی موفق به اخذ گواهینامه‌های معتبر GOAST و  EAC شده‌ایم که این امر به معنای مجوز ورود به بازار کشور روسیه و حوزه اوراسیا است.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات شرکت رینگ‌سازی مشهد، نشان از توانمندی این شرکت در خودکفایی کامل کشور در زمینه  محصولات تولیدی رینگ سنگین و رام خودرو بوده است، خاطرنشان کرد: این تلاش بیانگر جلوگیری از خروج بیش از ۵۰ میلیون دلار ارز به‌صورت سالانه از کشور است.

هدشی تصریح کرد: معتقدیم بیش از آنکه از تحریم‌های بین‌المللی آسیب‌دیده‌ باشیم، درگیر تحریم‌های داخلی و قوانین دست‌وپا گیر هستیم که امیدواریم در سال جهش تولید که زمان کوتاهی تا پایان آن باقی‌مانده است، باهمت همه‌جانبه مدیران کلان کشور در راستای حمایت از تولید و صنعت داخلی، به‌روزهای بهتری در اقتصاد کشور برسیم.

p28 (1)

p28 (3)