به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، در روز ۲۳ ماه مارس و تا سوم آوریل که پرونده علیه این رستوران زنجیره‌ای تشکیل شد، چیز‌کیک ‌فکتوری ادعا کرده بود که رستوران‌هایش در حال ادامه «فعالیت باثبات» خود هستند؛ درحالی ‌که اسناد داخلی این شرکت نشان می‌دهد که این موضوع حقیقت نداشت و این کسب‌وکار به خاطر تعطیلی‌های کرونا در هر هفته ۶ میلیون دلار ضرر می‌داد.

بر اساس یافته‌های این کمیسیون، چیزکیک‌فکتوری در زمانی که ادعا می‌کرد کسب‌وکارش پایدار و باثبات است، نقدینگی لازم را برای تنها ۱۶ هفته فعالیت در اختیار داشت.

اگرچه این حقایق از سوی شرکت در اختیار سرمایه‌گذاران عام قرار نگرفته بود، اما به خاطر نیاز به وام و نقدینگی، شرکت موضوع را با برخی از سرمایه‌گذاران خصوصی بالقوه در میان گذاشته بود. علاوه بر این، بررسی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد این شرکت در ماه مارس این موضوع را فاش نکرده بود که به مالکان املاک مورد اجاره‌اش اطلاع داده بود به خاطر آسیب کرونا به کسب‌وکارش از عهده پرداخت اجاره‌بهای ماه آوریل بر نخواهد آمد.

این شرکت در واکنش تنها اعلام کرده است که «با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همکاری کامل» داشته است؛ اما هیچ‌یک از این اتهامات را تایید یا رد نکرد. گرچه جریمه این شرکت عدد نسبتا کوچکی است، اما بر اهمیت مخاطرات قانونی که کووید-۱۹ برای شرکت‌های سهامی عام در پی دارد، تاکید می‌کند. رویترز در ماه مه گزارش کرده بود که کمیسیون مذکور از شرکت‌های سهامی عام خواسته است به خاطر شرایط اضطراری که کرونا برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است، سرمایه‌گذاران را از نزدیک در جریان نیازشان به کمک‌های احتمالی قرار دهند.