بوم‌گردی؛ سرمایه‌ای دست نخورده در گردشگری

 این پیست به‌عنوان دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران، جنوبی‌ترین پیست بین‌المللی اسکی دنیا در نیم‌کره شمالی و نزدیک‌ترین به خط استوا است و هر ساله گردشگران خارجی  را به شیراز می‌کشاند. مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف در دل رشته کوه‌های زاگرس در ارتفاع ۲ هزار و ۸۳۰ متری از سطح دریا در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار احداث شده است. 

 مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف در فضای ۵۴۰ هکتاری

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف با اشاره به تاسیس مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان باشگاه گروه صنعتی پولادکف، می‌گوید: این مجموعه برای ارائه خدمات تفریحی به مردم تاسیس شد و در برنامه توسعه‌ای خود به‌دنبال اجرای پروژه‌های متنوع و همچنین جذب گردشگران به پولادکف و پرسپولیس به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری شیراز بودیم.

اصغر ظریف‌کار با اشاره به فعالیت مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف در زمینه‌های مختلف گردشگری و ورزشی، اضافه می‌کند: این مجموعه در مساحتی حدود ۵۴۰ هکتار قرار دارد که دربرگیرنده امکانات تفریحی، گردشگری، ورزشی و اقامتی متنوعی است.

وی هتل چهار ستاره کوهستانی پولادکف را یکی از امکانات مجموعه بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: هتل چهار ستاره کوهستانی پولادکف دارای ۵۸ اتاق در تایپ‌های مختلف است؛ همچنین در محوطه هتل امکاناتی همچون رستوران، کافی‌شاپ، فست‌فود، سفره‌خانه سنتی، آلاچیق، سالن کنفرانس، پارکینگ، سالن بیلیارد، فوتبال دستی، دارت، گیم‌نت، ایستگاه دوچرخه و... وجود دارد.

ظریف‌کار همچنین تجهیز مجموعه به ۱۰ یورد (چادر مغولی)‌ را از دیگر امکانات اقامتی آن بیان می‌کند و می‌گوید: این چادرهای مغولی نخستین چادرهای پنج ستاره در ایران هستند که توسط مجارستان از پشم و پوست حیوانات ساخته شده‌اند.

وی با اشاره به وجود یکسری متل در مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف، اظهار می‌کند: یک واحد از متل ساخته شده است، اما به‌دلیل وجود مشکلات اقتصادی متوقف شده است.

 پولادکف دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف همچنین درباره امکانات تفریحی و ورزشی این مجموعه می‌گوید: پیست اسکی، تله‌کابین چهار فصل، تله‌اسکی، مینی‌‌بوب، اسنوموبیل، پیست موتورهای دریفت ترایک، ماشین باگی، زیپ لاین، شهربازی، مسیرهای ویژه آفرود، سوارکاری، والیبال ساحلی، فوتبال دستی انسانی، دریاچه تفریحی با امکان قایق‌رانی، ماهیگیری و پرنده‌نگری، مدرسه اسکی و کمپ عشایری از دیگر تفریحات این مجموعه به‌شمار می‌روند.

ظریف‌کار با اظهار اینکه پیست اسکی پولادکف به‌عنوان دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران از دیگر ارکان این مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی است، تصریح می‌کند: پیست پولادکف جنوبی‌ترین پیست بین‌المللی اسکی دنیا در نیم‌کره شمالی و نزدیک‌ترین به خط استوا است؛ در نتیجه علاوه بر داشتن برف خوب، روزهای آفتابی باب میل اسکی‌بازان نیز زیاد دارد که از نظر بین‌المللی فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر به‌شمار می‌رود.

وی مدرسه اسکی را از دیگر امکانات این مجموعه بیان می‌کند و می‌گوید: حدود ۸۰ مربی فعال زیر نظر فدراسیون اسکی در مجموعه پیست اسکی پولادکف مشغول ارائه آموزش‌های تئوری و عملی به علاقه‌مندان هستند.

ظریف‌کار درباره مدل آموزش‌ها در مدرسه اسکی پولادکف توضیح می‌دهد: معمولا مربیان به‌صورت ساعتی به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند تا ساعاتی را تفریحی اسکی کنند و برخی دیگر نیز به‌صورت حرفه‌ای و ضمانتی دوره‌های‌ آموزشی برگزار می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه متقاضیان آموزش اسکی لزوما مجهز به تجهیزات اسکی نیستند، ادامه می‌دهد: تهیه تجهیزات اسکی به‌ویژه برای فرد مبتدی سخت و هزینه‌بر است؛ در نتیجه تجهیزات اسکی را به گردشگران و  متقاضیان آموزش اجاره می‌دهیم.

 پروژه‌های آینده پولادکف

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف درباره کمپ عشایری پولادکف به‌عنوان یک جاذبه تفریحی و اقامتی در این مجموعه می‌گوید: کمپ عشایری با هدف زنده نگه داشتن آیین‌ها و آداب ‌و رسوم عشایر قشقایی کشور با به نمایش گذاشتن آنها ایجاد شده است؛ اقامت و شب‌مانی در سیاه چادرها، رصد ستارگان، عرضه غذاها و نوشیدنی محلی، دمنوش‌های گیاهی، غرفه عکاسی و صنایع دستی و محصولات فرهنگی عشایر استان فارس از جمله خدمات کمپ عشایری است.

ظریف‌کار با بیان اینکه حدود ۱۰۰ پروژه توسعه‌ای به‌دلیل مشکلات اقتصادی روی زمین مانده‌ و انجام نشده‌اند، اضافه می‌کند: فرودگاه، پیست اسکی سرپوشیده و مینی‌سیتی نمونه‌هایی از این پروژه‌های سنگین پیش‌بینی شده هستند.

وی با یادآوری اینکه برخی از این پروژه‌ها در مرحله مطالعه هستند تصریح می‌کند: مطالعات برخی دیگر از پروژه‌ها تکمیل شده و در انتظار موقعیت مناسب برای اجراست؛ همچنین کار برخی دیگر از پروژه‌ها شروع شده است، اما به‌دلیل مشکلات مالی به تعطیلی کشیده شده‌اند.

با این حال به بیان وی از آنجا که پولادکف یکی از جاذبه‌های مطرح استان فارس و جنوب کشور به‌شمار می‌رود، اظهار امیدواری می‌کند شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانند طرح‌های خود را تکمیل کنند.

 پذیرش روزانه ۱۰ هزار گردشگر در تعطیلات زمستانی

ظریف‌کار به‌طورکلی این مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی را مقصد گردشگری توریست‌های داخلی و خارجی بیان و اضافه می‌کند: مجموعه تفریحی، ورزشی و اقامتی پولادکف در روزهای تعطیل زمستانی پذیرای روزانه ۱۰ هزار گردشگر و ورزشکار داخلی و خارجی است. 

وی با اظهار اینکه در مقایسه با توریست‌های داخلی شاید تعداد توریست‌های خارجی زیاد نباشند، می‌گوید: مجموعه پولادکف در کشورهای اطراف خلیج فارس شناخته شده است و گردشگران زیادی را در تمام فصل‌های سال از این مبادی پذیرش می‌کنیم که در روزهای تعطیلی زمستانه به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسند.

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف درباره میزان استقبال گردشگران در ایام تابستان از مجموعه پولادکف، اظهار می‌کند: در گذشته مراجعان زیادی در فصل تابستان داشتیم، اما از زمانی که توان اقتصادی مردم ضعیف شده است دیگر توان هزینه‌کرد ندارند.

ظریف‌کار با تاکید بر اینکه با همه این احوال مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری پولادکف به‌عنوان یکی از جاذبه‌های جدید استان فارس و حتی جنوب کشور به‌شمار می‌رود، توضیح می‌دهد: پولادکف در مرز چند استان قرار دارد و تقریبا از استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، یزد، هرمزگان و بوشهر پذیرای گردشگران زیادی است.

وی با اشاره به وجود چنین پتانسیلی در مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری پولادکف، تاکید می‌کند: باید مدیریت خاصی داشته باشیم تا بسته‌هایی را در اختیار همه‌ نوع گردشگر با شرایط و سلیقه‌های مختلف قرار دهیم؛ بنابراین سعی کرده‌ایم فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که پذیرای اقشار و گروه‌های مختلف از مردم عادی تا توریست‌های خارجی و گردشگران خواهان بهره‌مندی از خدمات لوکس فراهم کنیم.

 تاثیر تعطیلات دو روزه آخر هفته در تقویت اقتصاد گردشگری

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف در بخش دیگری از گفت وگو به اهمیت تعطیلات آخر هفته دو روزه در تقویت صنعت گردشگری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: با داشتن تعطیلات آخر هفته دو روزه به‌ویژه در تابستان، مردم وقت بیشتری برای تفریح پیدا می‌کنند؛ در واقع اکنون با داشتن یک روز تعطیلات آخر هفته بیشتر وقت خود را برای پرداختن به امور شخصی صرف می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: مجموعه پولادکف پیشنهاد تعطیلات دو روزه آخر هفته را از طریق اتاق‌های بازرگانی فارس و کشور مطرح کرده و اکنون در سطح هیات وزیران بی‌نتیجه باقی مانده است. ظریف‌کار با اظهار اینکه ایران تنها کشوری است که یک روز تعطیلات آخر هفته دارد، توضیح می‌دهد: یک روزه بودن تعطیلات آخر هفته صدمه بزرگی به صنعت گردشگری و اقتصاد کشور وارد کرده است درحالی‌که در دنیا از درآمد گردشگری و صرف مقداری از پول بازنشستگی در این حوزه، بخشی از اقتصاد کشور را می‌گردانند.

وی با بیان اینکه این بخش از اقتصاد در ایران، گردش مالی بسیار کمی دارد، یک دلیل آن را نداشتن تعطیلات دو روزه آخر هفته بیان و تصریح می‌کند: داشتن تعطیلات دو روزه آخر هفته موجب مراجعه مردم به روستاهای اطراف شهر محل سکونت خود می‌شود که این امر موجب آبادی، مهمان‌پذیر شدن و رونق اقتصادی روستاها خواهد شد. 

 تقویت بوم‌گردی، فرصتی برای رونق اقتصادی روستاها 

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف با یادآوری اینکه حضور گردشگران در روستاها موجب می‌شود روستاییان تجهیزات خود را برای بوم‌گردی تقویت کنند و به شکوفایی اقتصادی برسند، اضافه می‌کند: گردشگری بومی یا بوم‌گردی یکی از بهترین انواع گردشگری در دنیا به‌شمار می‌رود و این درحالی است که هرکدام از روستاهای ایران پتانسیل بی‌مانندی برای توسعه اقتصادی کشور دارند.

ظریف‌کار با انتقاد از اینکه به جای استفاده از پتانسیل روستاها در صنعت گردشگری، آنها تبدیل به بمبی برای گسترش حاشیه‌نشینی شهرها شده‌اند، می‌گوید: حاشیه‌نشینان وقتی که شاهد پا گرفتن اقتصاد روستاهایشان شوند، دوباره به زادگاه خود باز خواهند گشت؛ به این ‌ترتیب نه‌تنها صنعت گردشگری با رونق بوم‌گردی تقویت خواهد شد، بلکه شاهد کاهش حاشیه‌نشینی نیز خواهیم بود.

وی درباره تاثیری که شیوع بیماری کرونا در صنعت گردشگری گذاشت نیز اظهار می‌کند: شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری ایران و دنیا را فلج کرده است، اما وزارت گردشگری باید متناسب با شرایط کنونی از مشاغل صنعت گردشگری حمایت کند.

ظریف‌کار با اظهار اینکه سایر کشورها سعی دارند از تعطیلی تاسیسات گردشگری جلوگیری کنند، تاکید می‌کند: راه‌اندازی دوباره مشاغل تعطیل شده صنعت گردشگری بسیار هزینه‌بر و مشکل است؛ بنابراین باید دولت با حمایت‌های خود مانع به تعطیلی کشیده‌شدن آنها شود.

 دولت، حمایتی از مشاغل صنعت گردشگری نمی‌کند

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف با اظهار تاسف از اینکه حمایت‌های دولت از مشاغل صنعت گردشگری در شرایط کنونی در حد صفر است، اظهار می‌کند: حداکثر تلاش دولت، پرداخت وام بوده است که گذشته از رقم کم آن، بدون تنفس باید اقساطش را بلافاصله پرداخت.

وی با اظهار تاسف از اینکه مشاغل مختلف صنعت گردشگری در حال تعطیلی هستند، تصریح می‌کند: جلوگیری از تعطیلی شغل، اخراج کارگران و تغییر رویکرد مشاغل گردشگری متناسب با شرایط کرونا نیازمند سرمایه است درحالی‌که آنها اکنون نه‌تنها درآمدزا نیستند، بلکه زیر قرض بانک هستند.

ظریف‌کار با تاکید بر اینکه وزارت گردشگری موظف به تامین بودجه، معرفی کارشناس و مشاوره به مشاغل گردشگری برای ادامه فعالیت و تقویت آنها است، می‌گوید: باید وزارت گردشگری از مشاغل گردشگری حمایت کند تا آنها بتوانند در وضعیت کرونا همچون ارائه خدمات در فضاهای باز بدهند تا از نابودی خود جلوگیری کنند.وی با اشاره به بیکاری حدود ۹۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری، تاکید می‌کند: این مساله فاجعه بزرگی برای کشور است، چراکه جبران آن بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود درحالی‌که امروز پیش از تعطیلی واحدها، با کمک و همکاری نجات صنعت گردشگری بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. 

مدیرعامل گروه صنعتی و گردشگری پولادکف با تاکید بر اینکه پس از اتمام شرایط کرونایی، گردشگری رونق خواهد گرفت و شاهد ورود توریست‌های خارجی به ایران خواهیم بود، می‌گوید: آن زمان نیازمند زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل، رستوران، وسایل حمل‌ونقل و... خواهیم بود درحالی که همه آنها را از دست داده‌ایم.

ظریف‌کار با یادآوری اینکه چند سال گذشته فرصت بسیار خوبی برای پذیرایی از گردشگران خارجی داشتیم، تصریح می‌کند: آن زمان خارجی‌ها برای سفر به ایران بسیار مشتاق بودند، اما امکانات و زیرساخت لازم را نداشتیم، اگر اکنون فکری برای این صنعت نکنیم تا دو سال دیگر مشاغل گردشگری تعطیل می‌شوند و تجربه گذشته تکرار خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد مسوولان، صنعت نیمه‌جان گردشگری ایران را به همین شکل تا بهبود اوضاع نگه دارند و مانع تعطیلی بیشتر مشاغل آن شوند.