مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن بابیان این مطلب افزود: سال‌هاست که بخش مسکن در کشور با چالش ورود افراد غیرحرفه‌ای و بی‌صلاحیت در ساخت‌وساز مواجه است. ورود مجریان ذی‌صلاح به عرصه ساخت‌وساز سال‌هاست که از سوی متولیان بخش مسکن به‌عنوان یک مطالبه عمومی مطرح می‌شود اما نبود یک قانون برخورد با افرادی که هم سازنده هستند و هم سرمایه‌گذار باعث شده تا بخش مسکن با واژه کاهش کیفیت و عمر پایین واحدهای مسکونی مواجه شود.

روزبه ظهیری هاشمی در پاسخ به این پرسش که دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان در ایران  در مقایسه با سایر کشورها چیست، گفت: اصلی‌ترین دلیل آن این است که ساخت‌وساز باید توسط افراد حرفه‌ای و صلاحیت‌دار صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر افراد عادی امروز بخواهند خودرو تولید کنند آیا امکان این اقدام برای آنها فراهم است یا اینکه مجوز آن می‌تواند اخذ شود، ادامه داد: اگر امروز فرد یا افرادی تصمیم بگیرند که ملکی را احداث کنند آیا موانع قانونی پیش روی آنها خواهد بود؟ حقیقت این است که به‌رغم اینکه ما برخی موارد مثل وجود مجری ذی‌صلاح و سایر نهادهای مشابه داریم، اما در عمل و در مکانیزم اجرا می‌بینیم که مکانیزم شکلی بوده و محتوایی نیست. این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که همان‌طور که برای تولید خودرو باید دارای یک مجموعه مشخص و قانونی باشیم تا بتوان خودرو تولید کرد، اما در ساخت‌وساز متاسفانه این موضوع مطالبه نمی‌شود. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تاکید بر اینکه باید بخش سرمایه‌گذاری از بخش تولید و احداث مسکن جدا شود اضافه کرد: نکته اصلی این است که افرادی که ساخت‌وساز انجام می‌دهند خود به‌عنوان سرمایه‌گذار به‌حساب می‌آیند.

وی تصریح کرد: افرادی که تخصص لازم ندارند به‌عنوان سازنده در اقصی نقاط کشور مطرح هستند و این اصلی‌ترین موضوعی است که باعث می‌شود نگاه ما به یک نگاه بسازو بفروش و نه نگاه مهندسی و تولید مسکن باکیفیت ختم شود.

ظهیری در پاسخ به این پرسش که برای بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها و عمر مفید آنها، آیا نهادها و ارگان‌های مرتبط با مسکن مثل وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام‌مهندسی باید همکاری‌های خود را با یکدیگر بیشتر کنند، گفت: طبیعتا سیاست‌گذاری، وظیفه نهادها و ارگان‌های حمایتی مثل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی است. پس بنابراین قوانین خوبی در این خصوص وجود دارد؛ اما این موضوع و بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز، مثل یک زنجیره است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن افزود: وقتی در مورد کیفیت ساخت‌وساز و ساختمان صحبت می‌کنیم، کیفیت ساخت‌وساز از کیفیت مصالح ساختمانی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود آغاز می‌شود و تا نحوه اجرا یعنی مجریان ذی‌صلاح ادامه می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: طرحی که ما بر مبنای آن استفاده می‌کنیم چه‌بسا اگر طرح دقیقی چه ازلحاظ ایمنی و فنی مولفه‌های لازم را نداشته باشد یا اساسا با تغییرات فناوری منطبق نباشد، کارآمدی واحد مسکونی از دست می‌رود و واحد مسکونی قبل از اینکه عمر مفید خود را سپری کند و به آن عدد 50 سال برسد تخریب می‌شود.