افق بلندمدت ملی مس برای سهامداران

درباره عملکرد مالی شرکت ملی صنایع مس ایران، کیارش مهرانی معاون مالی اقتصادی این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: برنامه‌های شرکت ملی مس در سال‌جاری براساس بودجه‌ریزی برنامه‌ریزی‌شده به پیش رفته و براساس بودجه خوش‌بینانه به ۲۸۰ هزار تن کاتد نیز خواهد رسید.   

مهرانی در ادامه با اشاره به این موضوع که تقاضای بازار داخل به دلیل نیاز برخی شرکت‌های داخلی بسیار تقویت شده، خاطرنشان  کرد:  شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه فروش ۱۵ درصد از برنامه خود جلوتر است. این موفقیت در حالی برای شرکت ملی صنایع مس ایران به دست آمده که در دو ماه نخست سال‌جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا هم در خارج و هم در داخل کشور اقتصاد با شیب بسیار کندی در حرکت بود.

وی همچنین با اشاره به عملکرد صادراتی شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی با تلاطم بسیاری همراه بوده، اما شرکت توانست  صادرات قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته باشد.

 بازگشت ۹۵ درصدی ارزی

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین درباره برگشت منابع ارزی خاطرنشان کرد: همواره برگشت منابع ارزی شرکت ملی صنایع مس ایران به کشور بالای ۹۵ درصد بوده است و این موضوع نشان می‌‌‌دهد شرکت به خوبی توانسته تعهدات خود را به بانک مرکزی مرتفع سازد.  

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به جریان نقدینگی در شرکت ملی مس بیان کرد: نقدینگی شرکت در چند ماه اخیر به دلیل اینکه فروش ارز با نرخ‌های نیمایی و براساس سامانه بانک مرکزی انجام شده است، به خوبی در جریان است و مشکلی بابت نقدینگی در شرکت وجود ندارد. هم‌اکنون شرکت ملی صنایع مس ایران از انضباط مالی مناسبی برخوردار است و حتی با شدیدترین نوع تحریم‌ها می‌تواند نیازهای آتی خود را تامین کند.  

 بازدهی سهام ملی مس در بلندمدت

مهرانی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران در بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس ایران اگر در قیاس با هلدینگ‌ها آن را در نظر نگیریم، همواره به لحاظ تجاری بین رده‌های اول و دوم قرار داشته است. شرکت ملی مس ساختار مالی بسیار قوی دارد و ظرفیت‌های بالایی نسبت به سایر صنایع در بازار سرمایه دارد. وی با بیان اینکه صیانت از سرمایه سهامداران یکی از اولویت‌های اقتصادی و مالی شرکت است، ادامه داد: تقریبا سهامداران به ارزش سهام ما در بلندمدت پی برده‌اند و طی۱۲ سالی که خصوصی‌سازی اتفاق افتاده، این موضوع خود را به خوبی نشان داده است که این شرکت همواره  بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده‌ است. به لحاظ سهام موضوعی که شرکت ملی صنایع مس ایران را متمایز کرده، هم وضعیت موجود این شرکت و هم آینده مناسب آن است.

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص برنامه‌های این شرکت در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ما یک صندوق بازارگردان داریم که برای پیشگیری از تکانه‌های بورس به سهامداران کمک می‌کند. از سوی دیگر، همواره با شرکت‌هایی در ارتباط هستیم که به ما کمک می‌کنند هر زمان بازار شرایط منفی به خود گرفت، در آن شرایط منفی از سهام ملی مس حمایت به عمل ‌آورند. از همین رو شرکت مس در بازار با اقبال مناسبی روبه‌رو شده است؛ البته سایر برنامه‌های شرکت نیز انتشار اوراق تبعی فروش است که در راستای سیاست حمایت بیمه‌ای از سرمایه‌گذاران خرد انجام می‌گیرد تا سهامداران خردی که نگران کاهش قیمت‌ها هستند، از این بابت نگرانی نداشته باشند و در بلندمدت بتوانند سهام خود را نگه دارند.

مهرانی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در بلندمدت کسانی که سهامدار شرکت ملی مس بودند، از منافع آن بهره‌مند شده‌اند، عنوان کرد: از همین ‌رو توصیه ما این است که سهامداران نگاه بلندمدتی به این بازار و سهام شرکت ملی مس داشته باشند. اگر بازدهی ۱۰ سال اخیر را در نظر بگیرید، سوددهی شرکت ملی صنایع مس ایران از ملک نیز بیشتر بوده و در یکی دو سال گذشته، قیمت سهام مس از ۶۰۰ تومان به حدود ۳ هزار تومان رسیده است. بنابراین اگر کسی بخواهد در برابر تورم و شوک‌های ارزی نقدینگی خود را پوشش دهد، یکی از دارایی‌های ارزشمند، سهام شرکت ملی مس است.  

 وی با بیان اینکه در بازار سرمایه افراد باید افق خود را مشخص کنند، خاطرنشان کرد: این بازار نیاز به صبر و شکیبایی دارد، بنابراین برای آن باید افق بلندمدت قائل شوند، چراکه شرکتی مانند  شرکت ملی مس جای مناسبی برای سفته‌بازی نیست. مدیریت و سهامداران شرکت مس علاقه‌ای هم ندارند که سفته‌بازان وارد این شرکت شوند و این افق‌ها را برهم بزنند، زیرا معادن، تجهیزات و ظرفیت این شرکت واقعی است. باز هم تاکید دارم که صنعت مس در ایران دارای مزیت مطلق است و این مزیت مطلق نیز ناشی از منابع خدادادی و کمبود این ذخایر در دنیا است. معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه تاکید کرد:  سهام مس در پرتفوی بلندمدت جایگاه خودش را بهتر می‌تواند نشان بدهد. البته در افق کوتاه‌مدت نوسان و شوک‌های بازار سرمایه طبیعی است، اما افق سه تا پنج ساله شرکت ملی مس بسیار بهتر از افق کوتاه‌مدت آن است.  

مهرانی افزود: در شرکت ملی مس همواره شاهد یک آهنگ رشد مناسب هم در تولید و هم در سهام این شرکت هستیم. بنابراین تاکید می‌کنم خبری بهتر از این نمی‌توان داشت که سهامداران در جایی با امنیت بالا در حال سرمایه‌گذاری هستند.

 چشم‌انداز صنعت مس در ایران

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز صنعت مس در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: ایران  دارای معادن و ذخایر غنی‌ مس  است و اکتشافات جدید نیز به غنای این ذخایر می‌افزاید. از سوی دیگر دنیا در حال حرکت به سوی دیجیتالی شدن است و در این راستا فلزی که به دیجیتال شدن بسیار کمک می‌کند، فلز مس است.

مهرانی در ادامه توضیح داد: فلز مس فلزی است که هم رسانا است و هم در صنایع «های‌تک» مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این فلز همچنین در هوشمندسازی ساختمان و خودروها کاربرد بسیاری دارد. این روند سبب شده که نیاز به مس رشد قابل‌توجهی داشته باشد. از سوی دیگر در حال حاضر ذخایر مس جهانی کاهش پیدا کرده که این موضوع سبب شده قیمت این فلز استراتژیک افزایش پیدا کند. در کشور ما نیز صنعت مس جزو صنایع با مزیت مطلق محسوب می‌شود؛ از همین رو چشم‌انداز بسیار روشنی را می‌توان برای این فلز ارزشمند در نظر گرفت.