به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، روزنامه نیککی ژاپن گزارش کرد که این شرکت آمریکایی سازنده هواپیمای جنگنده استیلز (رادار گریز) اف-۳۵، در پروژه‌ای تحت هدایت صنایع سنگین میتسوبیشی برای ساخت یک هواپیمای جنگنده مشارکت خواهد کرد. قرار است این جنگنده تا اواسط دهه ۲۰۳۰ میلادی تحویل نیروی هوایی ژاپن شود.

پس‌ازآنکه شرکت لاکهید مارتین از طراحی هیبریدی برای هواپیماهای جنگنده اف-۲۲ و اف-۳۵ خود ارائه کرد، انتظار می‌رفت که این شرکت به‌عنوان شریکی با سهم کمتر در توسعه و ساخت هواپیمای جنگنده برای ژاپن حضورداشته باشد. در ماه اکتبر وزارت دفاع ژاپن پروژه ساخت این جنگنده را به صنایع سنگین میتسوبیشی واگذار کرد.

پیش‌بینی می‌شود این جنگنده جدید که به اف-۳ یا اف-ایکس شناخته می‌شود، حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. این جنگنده جدید، جایگزین اف-۲ خواهد شد. جت اف-۲ بیش از دو دهه پیش توسط صنایع سنگین میتسوبیشی و لاکهید مارتین به‌صورت مشترک برای ژاپن ساخته‌شده بود.

ژاپن اعلام کرده است که اسامی شرکت‌های خارجی دعوت ‌شده برای شرکت در این پروژه را قبل از پایان سال‌جاری اعلام خواهد کرد.

شرکت‌ بوئینگ که سازنده اف-۱۸ سوپر هورنت است و شرکت نورث‌روپ گرومن از شرکت‌های آمریکایی بودند که برای مشارکت در این پروژه ابراز تمایل کردند و همچنین شرکت‌های بریتانیایی بی‌ای‌ایی سیستمز و رولز رویس هلدینگ نیزاز دیگر شرکت‌هایی بودند که برای شرکت در این پروژه ابراز تمایل کرده بودند.

لاکهید مارتین، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در صنعت هوافضا، دفاعی، پشتیبانی، نظامی، تسلیحاتی، امنیتی و فناوری‌های پیشرفته آمریکایی است که در سال ۱۹۹۵ از به‌هم پیوستن شرکت‌های لاکهید کورپوریشن و مارتین مریتا تاسیس شد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان محسوب می‌شود.